Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 30D och sedan........

Produkter
(logga in för att koppla)
Trend systemkameror

Är detta en trend att det kommer nya systemkameror lika ofta som kompakterna släpps. Ruskigt snabb utveckling även om jag tycker att skillnaderna är små 20D=>30D D70=>D70s. Om det kommer en 40D nu så har ju 30:an inte levt mer än 6-7 mån
 
Fast med tanke på att 30D i stort sätt är en 20D med ny firmware och att flera andra tillverkare har visat framfötterna med betydligt mer innovativa hus på sista tiden så skulle 30D kännas rätt trött och ha svårt att hävda sig i konkurrensen på pappret. Om priset sänks så ligger den dessutom farligt nära 400D.

Canon behöver ett nytt hus för att möta Nikons D200 och Pentax K10.
 
Jaha

Canon EOS 40D will be unveiled on September 26th - at least if you trust the word on the street. Even though the Canon EOS 30D haven’t been around for too long its quite a logical step to launch a 10.1 megapixel camera in the semipro segment (hey, the amateur segment even has one, 400D). Here’s what we know:

1.6x 10.1M CMOS senor (30D has 1.6x 8.2M CMOS Sensor)
Anti-dust feature New!
2.5 inch LCD (30D has 2.5 inch LCD)
9 focus points (30D has 9 focus points)
5 fps (30D has 5fps)
Compact flash based memory cards (same as 30D).

And yes, the photo is a mockup.
 

Bilagor

  • canon40d.jpg
    canon40d.jpg
    91.4 KB · Visningar: 515
Re: Trend systemkameror

Kenand skrev:
Är detta en trend att det kommer nya systemkameror lika ofta som kompakterna släpps. Ruskigt snabb utveckling även om jag tycker att skillnaderna är små 20D=>30D D70=>D70s. Om det kommer en 40D nu så har ju 30:an inte levt mer än 6-7 mån

Canon kom med 30D till ett billigare pris än 20D såldes för. Är väl på tiden för Canon att reta 30D-köparna.

/K
 
Ett modernare hus med bättre ergonomi hade väl vare välkommet, den ser ju exakt lika ut som 20D, det är lite tråkigt tycker jag.

kent.
 
StaffanW skrev:
Undrar om vi inte också får 6fps med nya DIGIC III processorn..

Oavsett vad så hoppas jag dom släpper en fullstor sensor i nästa kamera. Eller åtminstone kör med mindre crop än 1,6x. 5D är kul men hallå 3fps till en kamera som ligger i den högre prisklassen. Löjligt.
 
M_G skrev:
Oavsett vad så hoppas jag dom släpper en fullstor sensor i nästa kamera. Eller åtminstone kör med mindre crop än 1,6x. 5D är kul men hallå 3fps till en kamera som ligger i den högre prisklassen. Löjligt.

Tror nog vi får se 1.6x även i framtiden på 20D/30D/40D.. modellerna. Däremot kommer säkerligen efterföljaren till 5D att ha 5b/s med DIGIC III processorn.

DIGIC III har bla "Advanced Noice Reduction", så förhoppningsvis får vi på "40D" 3200 ASA i standardläget och 6400 i H läget.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.