Faunan
Aktiv medlem
Tibor skrev:
Rolf: Du skriver att du låste fokus på rådjuren och sedan komponerade om. Hur har du "låst" skärpan på rådjuren på bild 2, 3, och 4??
Höll du nere avtryckaren hela tiden och tog bilderna i serie? ELler släppte du upp avtryckaren mellan?
Jag låste skärpan med avtryckaren och komponerade om, tog två bilder utan att släppa upp emellan sedan gjorde jag samma sak igen.
Mitt problem visar sig vid dålig kontrast, det är då skärpan varierar. Det är svårt att i sådana lägen komma ihåg att använda "*". Jag talar om praktisk fotografering. Jag är evinnerligt trött på allt testande.
Jag har inte ändrat mig när det gäller 300mm, skärpan sitter perfekt under gynnsamma förhållanden har jag kommit fram till men i praktiken (under mina förhållanden) får jag andra resultat, som med fasantuppen tex.
För övrigt tror inte jag heller att Canons produkter är så dåliga, jag gillar faktiskt Canon (optiken särskilt) men min 30D och i viss mån 5D håller inte måttet. De flesta proffs har kameror i 1D-serien och jag antar att de är bättre under de omständigheter jag fotgraferar för de har en större af-sensor som säkert är säkrare och känsligare i dåligt ljus.
Detta visste inte jag när jag köpte utrustningen för ingen har skrivit om detta, det är därför jag blir lite kategorisk och drar alla andra kameror över en kam. Det må vara rätt eller fel men jag kan inte heller annars förstå varför båda mina kameror inte klarar dåligt ljusförhållande (om det nu är det felet).