Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 30D eller nikon D80?? har letat matchande tråder!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad? Har inte 400D spotmätning? Vad har den då? Multisegment och centrumvägd?
Lustigt att de begränsar den så bara för att segmentera in kamerorna, för det kan ju inte finnas någon teknisk anledning till att utlämna spotmätning?
 
Nope, ingen spotmätning på 400D. (ingen spot på 20D heller för den delen... men på 30D finns det). Sen om det är SÅ stor skillnad mellan 400D:s 9% "partial" och 30D:s 3.5% "spot" vetefan....
 
aaaaaahhhhh...
Varför ska det vara så svårt at välja ?
nu har man råkat kolla på Nikons D200 men den kan man väl inte käpa ny längre

Canon 30D har inte auto ISO + Den har fått ngt kritik för sin LCD vilken inte verka visa korrekta färger vet inte om det är viktigt den har ingen variabel noise reduction (canons brusreducering radera eller suddar bort detaljer)
blixt kontroll verkar vara komplicerat att ställa in på canonen? vet inte om något av detta har betydelse ?

har 10 timmar den 3:e juli att bestämma mig i Kuala Lumpur innan jag åker tillbaka till Sverige igen :eek:( Måste klämma snabbt på alla !!
 
Om bruset är jätteviktigt - 30D.
Om handhavandet är viktigt - D80 (jag avskyr menyer och gillar knappar för allt).
Vill du komma igång snabbt är D80 med 18-70 ett bra paket som du kommer klara dig långt med.

Jag tycker matrismätningen missar mer sällan men jag kan inte säkert säga att den är bättre än Canons, folk brukar inte ladda upp felexponerade bilder och andras kameror har ju hanterats av andra personer. Enligt forum ska den dock vara bättre, precis som blixtsystemet.

D200 är väl ingen nybörjarkamera men om du tycker du har råd - go for it. Jag vill också ha den!
 
Instämmer med Ola, vill oxå ha D200 :)

Visst finns den att köpa, så det är oxå ett alternativ.

Mycket tåligare än D80 samt mer snabbjobbad då många inställningar fått dedikerade reglage.
 
Det där med nybörjarkamera förresten, jag skulle nog vilja säga att D200 är lättare att lära sig foto med än tex D40
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.