Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D rebel

Produkter
(logga in för att koppla)

Both

Medlem
Jag införskaffar mig en beg.Canon 300D rebel genom annons, den är två år gammal jag vet inget om hur mycket exponeringar den varit med om inte fått någon exakt info.om den,Min fråga, är det något speciellt t.ex service man skall vitaga för att den skall fungera bra,vad håller kostnaden för det?
Mvh/Berndt

Så länge den fungerar som den ska och exponerar rätt behöver den ingen service.
Kolla möjligen om sensorn är smutsig och sök efter diskussioner om sensorrengöring.
Fräscht batteri bör normalt hålla runt 800 bilder utan blixt.

Edit: för att kolla om sensorn är smutsig tar du bara en bild på minsta möjliga bländare, är det då f/22 på kitobjektivet.

Senast ändrad:
Jag är nog lite trög idag (det är ju måndagmorgon), men jag ser inte hur större skärpedjup får damm på sensorn att framträda på bilderna.

Dammet täcker vissa pixlar oavsett vad man fotar. Om man fotar något med jämn färg, t.ex. en himmel så ser jag inte varför bländaren ska påverka hur mycket dammet syns på bilden.

Men nu är det så att dammet syns bättre om man har liten bländare, skit i varför, bara att acceptera =)

ogren skrev:
Jag är nog lite trög idag (det är ju måndagmorgon), men jag ser inte hur större skärpedjup får damm på sensorn att framträda på bilderna.

Dammet täcker vissa pixlar oavsett vad man fotar. Om man fotar något med jämn färg, t.ex. en himmel så ser jag inte varför bländaren ska påverka hur mycket dammet syns på bilden.
Dammet hamnar lite framför själva sensorytan eftersom denna täcks av ett glas. Dammkornens skuggor blir därför suddiga (och i bästa fall nästan osynliga) på stora bländare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar