Annons

Canon 300D de första intrycken (efter en dag med kameran)

Produkter
(logga in för att koppla)
uppmanar alla som får sina 300D att göra 10Ds "backfocus test" d.v.s kolla om kameran verkligen fokuserar som den ska. vore intressant och se om 300D också har problem. sök på forumet här (typ på 10D och fokus) eller på www.dpreview.com (på canon 10D forum) och ta redan på hur test ska genomföras. är nyfiken!
 
Hej tom

Har svårt att plöja en massa foruminlägg.
Vad handlar detta om?? att den fokuserar på fel punkt i djupled eller?? (ledning av namnet på testet)
 
Det finns en historik med att en del 10D uppenbarligen har lite problem med AF; att de fokuserade en bit framför eller bakom den punkt som AF var låst på. Jag vet inte hur utbrett problemet egentligen är (min tycks inte ha några problem), med det kan ju vara värt att kolla upp.

På photo.net finns en artikel om detta (klicka här för att läsa den)
 
Alfons2 skrev:
Javisst blir det funktionsdugligt!

Möjligtvis att billiga zoom-objektivs brister påvisas mer på en DSLR.

Du vinner på tele-sidan men förlorar på vidvinkel.

Jag vet vad en DSLR- och SLR-kamera är för något men kan ngn uppdatera mig om vad själva förkortningen SLR står för?

/Johan
 
Alfons2 skrev:
Möjligtvis att billiga zoom-objektivs brister påvisas mer på en DSLR.

I och med att bilden förstoras mer så ställs ju lite högre krav på optiken.

Å andra sidan så används ju mindre del av linsen, vilket gör att man slipper det mesta av vinjetteringen.
 
Guffa skrev:
I och med att bilden förstoras mer så ställs ju lite högre krav på optiken.

Å andra sidan så används ju mindre del av linsen, vilket gör att man slipper det mesta av vinjetteringen.

Vad jag förstår så pratades det om DSLR i allmänhet på det du svarade på och då kan du inte säga så... några kameror har full frame sensor....
 
uppmanar alla som får sina 300D att göra 10Ds "backfocus test" d.v.s kolla om kameran verkligen fokuserar som den ska. vore intressant och se om 300D också har problem.
Märk väl att detta blir inte speciellt väl talande om det inte utförs under kontrollerade former, väl kalibrerad optik, olika kameror, samma miljö, samma test target. Och riktigt så illa var det inte på 10D heller, utom på vissa enstaka.

Se även denna sida för lite mer info om fokussensorn. En del som testar tror jag kan ha fått problem av detta. Med riktigt kort skärpedjup skiljer det en del.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp
 
Guffa skrev:Å andra sidan så används ju mindre del av linsen, vilket gör att man slipper det mesta av vinjetteringen. [/B]


Notera att även om man bara använder mitten av den projicerade bilden, så använder man likväl hela linsen. Det var ett inlägg på dpreview´s forum som gjorde mig uppmärksam på det.

Tänk dig en punktformig ljuskälla, som avbildas i mitten av en bild i en kamera. Ljuset från den kommer flöda åt alla håll, och således genom hela front-elementet på linsen. Ljuset kommer till slut träffa en enda punkt (förutsatt att fokus är rätt), men det betyder inte att ljuset har gått genom mitten av objektivet, utan det har snarare gått genom en stor del av det.
 
Alla ni med 300D, vilket objektiv ?

Jag beställde min med EF-S:en i alla fall för att få med alla ungarna i bild på kalaset.

Men sen då när man går ut med stativet i skogen ?

Vilket objektiv har ni tänkt sätta på ?

Sigma har ett nytt 24-135mm F2.8-4.5 som inte är så dyrt, tyvärr så har jag inte hittat några reviews på det ännu. Men bännvidden verkar vara OK! med tanke på x 1.6 grejen.

Någon som har några tankar om detta ????
 
Maverick28 skrev:
Intrycken efter 10 biler ;-)

Plockasde upp den ur lådan och blev direkt positivt övveraskad...


Kul att kvalitetskänslan känns bra. En fråga, är det som Dpreview skriver att det inte finns någon blixtexponeringskompensation i kameran?

Larsa
 
Ärligt talat :) Jag vet inte :;-)

Jag tyckte det fanns en symbol för det åpå kamera huset men det skulle förvå¨na mig om dpreview hade fel.
Skall kolla senare idag..
 
Kollar man bilderna på dpreview så ser det inte ut att finnas någon blixtexponeringskompensation. I specarna står det "No flash exposure compensation for internal flash", och under rubriken External Flash "Flash exposure compensation only on flash control panel". Du kan alltså kompensera blixtljuset med en extern blixt, om blixten stöder det.
 
Ok, men såvitt jag då förstår så ska det bara gå att göra med Canons värstingblixt, nån skrev det i en tidigare 300-tråd.

Jag är mycket intresserad av detta eftersom det är det enda som idag gör att jag tvekar, övriga begränsningar skulle jag nog kunna leva med, tror jag...

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.