Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 300/4 IS + 1.4x converter eller 100-400/4,5-5,6L IS ?
- Trådstartare Magnus B.
- Start datum
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Undra om Kim är ute och handlar yoghurtflaska nu ??
Kan vi förresten lägga ner dethär snacket om att 10D fokusera dåligt nu ???
Herman undantaget.
Jag tror inte 10d fokuserar dåligt,det är fotografen som är kräsen. D60 fokuserar inte heller dåligt men tydligen något långsammare.
Kräsna! Kräsna!
Ha! Ha! Ha! Jag bara skojar lite!
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Ja..eller så är det helt enkelt så att några 10D är felinställda och andra är rätt inställda.
Det är väl så med all tillverkning, måndarsex finns alltid.
ulfpersson
Aktiv medlem
ulfpersson
Aktiv medlem
ulfpersson
Aktiv medlem
ulfpersson
Aktiv medlem
ulfpersson
Aktiv medlem
Jag har inte lagt någon USM på bilderna, bara RAW-konverterat i Capture One och justerat nivåerna.
Jag är för övrigt mycket nöjd med mitt EF 100-400, det är stort och ligger bra i handen. Jag har köpt det för att ta med till Masai Mara, Afrika i höst. 2x extendern hittade jag på Scandinavian Photo för 2000 kr så det var inget att tveka på. Jag tycker det är helt ok att ställa skärpan manuellt, även med 10D.
/Ulf
Jag är för övrigt mycket nöjd med mitt EF 100-400, det är stort och ligger bra i handen. Jag har köpt det för att ta med till Masai Mara, Afrika i höst. 2x extendern hittade jag på Scandinavian Photo för 2000 kr så det var inget att tveka på. Jag tycker det är helt ok att ställa skärpan manuellt, även med 10D.
/Ulf
Jeppe
Aktiv medlem
Jäklar vad bra detta blev. Tack Ulf för dina bidrag. Klart godkänt, men som jag personligen ser det så är EF 300/4L + EF 1.4x lite vassare än 100-400/4.5-5.6 IS vid 400/420mm. ganska naturligt då zoomar oftast är något sämre än fast optik.
Även om nu detta, så innebär detta inte att EF 100-400 är på något sätt dåligt. man har ju klart större möjlighet med bildutsnittet med zoomen.
Eller vad tycker ni ?
Även om nu detta, så innebär detta inte att EF 100-400 är på något sätt dåligt. man har ju klart större möjlighet med bildutsnittet med zoomen.
Eller vad tycker ni ?
sagan
Avslutat medlemskap
Jag tycker att zoom är det som krävs för att jag ska kunna ta de bilder jag vill kunna ta..om priset är en något sämre skärpa, så får det vara så...tillräckligt skarpt för mina behov (och mina kunders) iaf.
fast tele är ointressant för min del..så det är inget alternativ för mig.
fast tele är ointressant för min del..så det är inget alternativ för mig.
Magnus B.
Medlem
Tack ulf!
Tog mig friheten att sno din bild för jämförelse (Jo Jesper, jag snodde din med
Vet inte om man kan göra så här men här kommer det iallafall.
Tog bilderna till PS och gjorde om dom till gråskala. Sedan fick PS köra autolevels på dem för att ge dem ungefär samma gråskala. Sedan förstorade jag dem 400%.
Med tanke på alla variabler som vi inte kunnat kontrollera (samma kamera, samma flaska, ljus etc) så tycker jag att bilderna är ganska jämnbördiga.
Kom ihåg, 400% förstoring...
Tog mig friheten att sno din bild för jämförelse (Jo Jesper, jag snodde din med
Vet inte om man kan göra så här men här kommer det iallafall.
Tog bilderna till PS och gjorde om dom till gråskala. Sedan fick PS köra autolevels på dem för att ge dem ungefär samma gråskala. Sedan förstorade jag dem 400%.
Med tanke på alla variabler som vi inte kunnat kontrollera (samma kamera, samma flaska, ljus etc) så tycker jag att bilderna är ganska jämnbördiga.
Kom ihåg, 400% förstoring...
Bilagor