Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24/1,4 MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon har lyckats med sin 24mm konstruktion,att verifiera detta var målet för mig.
ÄVEN i jämförelse med den högt rankade zoomen 14-24.
 
Ett fast objektiv i trakterna av tjugo lax som inte skulle spöa en zoom på samma brännvidd, vore å andra sidan en rejäl besvikelse.
Hur mycket skulle du gissa att skillnader i AA-filter spelar in, Mikael?
 
Fokuserade du objektiven med live view? Annars kan det ju vara Nikonkamerans AF som spökar.

Ett fast objektiv i trakterna av tjugo lax som inte skulle spöa en zoom på samma brännvidd, vore å andra sidan en rejäl besvikelse.
Varför då? Mitt Nikkor 24-70 är bättre än alla fasta objektiv jag har provat på det mesta, även om det har sina hyss för sig inom vissa områden. De fasta objektiven har större ljusstyrka, vilket kostar pengar. Varför de nödvändigtvis skulle vara skarpare nedbländat har jag lite svårt att förstå.
 
Ett fast objektiv i trakterna av tjugo lax som inte skulle spöa en zoom på samma brännvidd, vore å andra sidan en rejäl besvikelse.
Det finns gott om sådana fasta objektiv i 14-24:ans zoom-omfång (inklusive Nikons egna). T.ex. så är ju både Nikons och Canons fasta 14/2,8 inte ens i närheten av 14-24 -- trots att t.ex. Canons kostar väl över 25000kr på Cyberphoto.

Att den nya 24/1,4 verkar vara snäppet bättre på just 24mm är som sagt mer i linje med vad man kanske förväntar sig av en så dyr fast optik.
 
Har precis samma tankar som du. Jag har jämfört 14-24 med Canons fasta 14mm mk2 och där var Nikonobjektivet betydligt bättre ut mot kanter och hörn.

Det finns en brilliance och kontrast i nya 24/1,4 som inte finns i de andra objektiven.
Har nu även jämfört med en nyligen korrigerad 24-70/2.8 Canonzoom.
Vid 5,6 närmar sig zoomen det fasta objektivet. Det finns en "hinna" på båda de provade Nikon 14-24 och om jag låter camera raw räkna upp dem likvärdigt. Bildfilerna framträder som mjuka i jämförelse.
Nikonfilen behöver därför också skärpas upp betydligt mer jämfört med canon och båda framtagna likvärdigt med camera raw .Oavsett ökad kontrast och uppskärpning så har Canon 24 i alla bilder högre upplösning över hela bildytan än vad 14-24 båda exemplar återger

Jag skall därför försöka få upp rawfilerna så var och en kan laborera med dem själva.
 
Senast ändrad:
Varför då? Mitt Nikkor 24-70 är bättre än alla fasta objektiv jag har provat på det mesta, även om det har sina hyss för sig inom vissa områden. De fasta objektiven har större ljusstyrka, vilket kostar pengar. Varför de nödvändigtvis skulle vara skarpare nedbländat har jag lite svårt att förstå.
Martin, jag har läst dig prisa 24-70:ans förträfflighet ett antal gånger, och jag tror dig. Jag vidhåller dock vad jag skrivit ang. fasta objektiv i 20.000-kronorsklassen: Quod scripsi, scripsi.
 
Till sist en liten jämförelse med canons 24-70zoom bl 2.8. Detta exemplar har varit inne hos Intervision och justerats nyligen.


Mitt fasta 24 bl 2.8
 

Bilagor

  • a24.jpg
    a24.jpg
    51.8 KB · Visningar: 364
vita stenar fast 24mm bl 2.8 (lägg märke till CA)
 

Bilagor

  • 24c.jpg
    24c.jpg
    38.8 KB · Visningar: 418
Senast ändrad:
Även i jämförelse med 24-70 ses en brilliance och upplösningskilnad till det fasta 24mm objektivets fördel.
 
Det finns gott om sådana fasta objektiv i 14-24:ans zoom-omfång (inklusive Nikons egna). T.ex. så är ju både Nikons och Canons fasta 14/2,8 inte ens i närheten av 14-24 -- trots att t.ex. Canons kostar väl över 25000kr på Cyberphoto.

Att den nya 24/1,4 verkar vara snäppet bättre på just 24mm är som sagt mer i linje med vad man kanske förväntar sig av en så dyr fast optik.
Jo, men det finns ändå skillnader i förväntningar på en fast 14 mm:s och en dito 24 mm:s. Nikons senaste 14/2,8 ED (bild på f/8) är väl från år 2000. Den sägs inte på något sätt vara usel, men den har inte fått ta emot samma hyllningar som den nyare vidvinkelzoomen. Apropå de allmänna förväntningarna.
 
Inte svårt att korrigera bort men det kan tyckas lite märkligt att Canon inte har lyckats lika bra som med exv zoomen 24-70, se för övrigt i trådens början hur mycket CA 35/1,4 och 24-105 har jämfört med 24-70 på 35mm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.