ANNONS
Annons

Canon 20d filnamn

Produkter
(logga in för att koppla)

jollaTT

Aktiv medlem
Min Canon 20 D skapar mappar på cf-kortet med namn xxxCanon.
I varje mapp hamnar filer med namn IMG_xxxx.jpg.
Men den använder inte alla fyra sifferpositionerna utan när den kommit till IMG_0100 så skapas en ny mapp och så börjar den om från 1.
Det betyder att den väldigt snabbt är tillbaka på samma filnamn igen vilket ställer till problem när man ska flytta filerna till datorn.

Min olympus är betydligt smartare. Där namnges filerna med Pxyyzzzz.jpg
Där x är månaden. 1-C
yy är dagen
zzzz är nummer 0001 till 9999.
Först när den kommer till 9999 börjar den på en ny mapp. Och även då dröjer det ett år till man teoretiskt sätt får ett dubblerat filnamn. Men det bara om räkneverket råkar vara på samma ställ samma dag året efter.

johan

Har du ställt in numrering på kontinuerlig i menyn på kameran. Min räknar uppåt rakt av oavsett hur jag byter CF-kort och allt.

Jo, det har jag men när det blir 100 bilder i en mapp så byter den mapp och börjar om från 1.
Om man plockar bort bilderna regelbundet kanske numreringen fortsätter över 100.
Men det står i bruksanvisningen att den bara kan lagra 100 bilder per mapp.

johan

Det stämmer att den bara lagrar 100 bilder / mapp, men filnumreringen är kontinuerlig. Mapparna dps 100, 101, 102 och filnumreringen följer därefter (3:e siffran bakifrån för mig en så länge) så när man slänger ihop allting så spelar det ingen roll. Om det inte är så är det något krux. Har du formaterat kortet i kameran ordentligt och inte använt i någon annan kamera.

Mitt råd till dig är att du laddar ner bilder till en 'slask'-mapp på t ex skrivbordet.

Använd sedan det medföljande programmet Digital Photo Professional till att döpa om alla bilderna.

Det är oerhört praktiskt, du ger bilderna ett namn och löpnummer och det sköter sig självt. Kan t o m ändra upplösning etc. på samma gång.

Gör du inte detta så kommer du att få problem (tror jag - åtminstone var det så på 10D - den löpande numreringen gick bara till 9999 sedan började den om från 1, vilket fick till följd att flera bilder hade samma namn, ett h-e när man skulle söka på bilderna!)

//Wolw

Jag kastar alltid in alla bilderna i kataloger efter varje fototillfälle. Det har fungerat bra i några år, lätt att hitta och det är oftast överskådligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar