Annons

Canon 1dMKII vs CF vs SD

Produkter
(logga in för att koppla)

underhund

Aktiv medlem
När det gäller läs/skriv hastigheter med en Canon 1dsMKII, vilken av typ av kort skriver den snabbast till CF eller SD. Eller är det kankse likvärdigt?
 
Helt spontant skulle jag svara likvärdigt. Detta är ngt jag aldrig tänker på under fotandet. Jag har heller inget intresse av att få ett svar på frågan. Huvudsaken är att sparandet fungerar och att jag har efteråt sparade fotografier. På vilket kort de befinner sig har ingen betydelse.
 
SD kort är snabbare..
1GB Extreme III CF med 1Ds MkII ger 7.85MB/s
1GB Extreme III SD med 1Ds MkII ger 8.65MB/s

Med tanke på att man kan lätt dra av 5 st RAW, vilket ger en datamängd i storleken på 75MB så ger ju 0,8MB/s en ganska stor prestandavinst..om man räknar i sekunder det tar för kameran att skriva ner datan..
 
Ja precis det ja tänkte. Är det ngt du kan bekräfta själv eller är läste du samma recension som jag? :)

Får helt enkelt bli SD, det är tom billigare.
Under förutsättning att man kan använda det bara, så att man inte måsta ha ett CF kort i för att kameran ska fungera ;)

Märks det att jag har lite skepsis mot Canon kvar? ;D Jag har nyligen konverterat till Canotist. hehe.
 
Ja, min 1D MkII är betydligt snabbare på att skriva till mitt SD-kort. än till mitt CF-kort (som förvisso är en microdrive, men hyffsat snabb ändå i MkII)
 
Försumbart......

Har båda formaten i Ultra II, sitter i..

1gb+1gb

Kameran arbetar ju ändå emot bufferten..

Jag vet inte vad du fotar, men det ska till en del för att tömma den..

Sen går det mittemellan-fort, för kortet att skriva datan sen...
 
Senast ändrad:
tomasbz skrev:


Jag vet inte vad du fotar, men det ska till en del för att tömma den..


Fylla den, antar jag att du menar ;)

Jag håller med dig. Det är helt beroende på hur mycket tid man ger den att skriva. Men om man skulle hamna i en situation där man missar en bra bild för att den inte har hunnit skriva till kortet... så är det ju riktigt surt. :)

Tack för svar. Det blir SD pga priset och prestanda.
 
Funkar 1Ds MkII med CF Extreme III?
/Harald


Jeppe skrev:
SD kort är snabbare..
1GB Extreme III CF med 1Ds MkII ger 7.85MB/s
1GB Extreme III SD med 1Ds MkII ger 8.65MB/s

Med tanke på att man kan lätt dra av 5 st RAW, vilket ger en datamängd i storleken på 75MB så ger ju 0,8MB/s en ganska stor prestandavinst..om man räknar i sekunder det tar för kameran att skriva ner datan..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.