Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Den andra sändning av 1D X är på ingång i slutet av nästa vecka. Det kommer att vara en del vanliga kunder som får. Ingen aning om hur det kommer att rulla på sedan.

Sony A77 är egentligen den mest prisvärda kameran på marknaden just nu.

Jo, nog för att Canon 1 Dx är en suverän kamera, men........:

den mest prisvärda, kontra vad man får för pengarna, är nog ändå Sony A77 i mina ögon.

visserligen har den kameran betydlgt sämre bildbuffert än D 1x:en, men det är ju faktiskt i princip det enda som är sämre också - och då dessutom till kanske tre-fyra gånger lägre pris än D 1x också ( A 77 kostar trots allt bara runt 12.000 - 13.000 kronor någonstans ).

Andra skulle säga Nikon D800. Vilken kamera som är bäst beror på vad man prioriterar.

Nu är detta inte en vs-tråd så vi håller oss till ämnet som är 1D X.

Jo, nog för att Canon 1 Dx är en suverän kamera, men........:

den mest prisvärda, kontra vad man får för pengarna, är nog ändå Sony A77 i mina ögon.

visserligen har den kameran betydlgt sämre bildbuffert än D 1x:en, men det är ju faktiskt i princip det enda som är sämre också - och då dessutom till kanske tre-fyra gånger lägre pris än D 1x också ( A 77 kostar trots allt bara runt 12.000 - 13.000 kronor någonstans ).

Bland de mest korkade jag läst. Visst är A77 hyggligt bra, men det är en helt annan typ av kamera för en annan målgrupp och i en annan prisklass. Som sagt, här har deskussionen inget att göra. Välkommen istället till Sonyforumets tråd om A77. Där kan du få jämföra med kameror som Canon 1DX eller Nikon D4 hur mycket du vill och ingen är så kinkig om det blir små avstickare från huvudämnet heller.

/Mats

Gjorde precis några snabba tester med 1DX och 85/1.2 i trädgården.
Kan bara instämma med det som tidigare sagts i diverse recensioner - AF låser i väldigt dåligt ljus, snudd på tramsigt :)
Det är ju för tusan nästan nattsvart här.

!Dx i verkligheten

För att försöka testa kameran sov jag över en regning natt i ett tältgömsle vid en liten vattenpöl med några vadare. För skoj skull testade jag den med 7D. Som objektiv hade jag 500 L IS. Visst man kommer närmare med 7D men sen är det slut med fördelarna. 7D fick ge sig ganska tidigt både vad det gällde brus och autfokus då det var verkligen grått. När det gällde 1Dx var det annorlunda. Jag somnade innan kameran kunde sluta fokusera.....

När jag sen testade inomhus med ett släktkalas och lekaNDE UNGAR så blev jag lite besviken. Tyckte den hade lite svårt att hitta fokus i de dunklaste hörnen med ett 70-200/2,8 L IS II. Det blev dock påtagligt bättre när jag skruvade av det kvarglömda polfiltret!!!

Snabbheten med 12 bilder per sekund är riktigt användbart. Hann med tre rutor innan en sädesärla fått i sig en insekt.

Hitills no regrets! /Gunnar

När jag sen testade inomhus med ett släktkalas och lekaNDE UNGAR så blev jag lite besviken. Tyckte den hade lite svårt att hitta fokus i de dunklaste hörnen med ett 70-200/2,8 L IS II. Det blev dock påtagligt bättre när jag skruvade av det kvarglömda polfiltret!!!

För lekande barn kan det vara bra att byta autofokusinställning till snabbast möjliga. Testa alternativ 6. iTR AF är också bra för lekande barn.

ANNONS