ANNONS
Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon av er ägare som råkat ut för Err 80 på 1DX?
Det har skrivits en del om det på andra forum och det är vad jag kan förstå ett antal som råkat ut för det (även om nu ett antal på olika Internetforum inte representerar så särskilt många användare wink.gif)
Länken nedan till POTN

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1208443

Vad jag förstår så har någon fått ett kretskort utbytt av Canon service för att komma till rätta med problemet. Andra kan bli av med det genom power off/on (alternativt även ta ur batteriet).
I det sistnämnda fallet verkar det vara något mjukvaruproblem

Min fungerar i alla fall utmärkt, än så länge smile.gif

Har err80 ständigt med min eye-fi kort. Bara störigt, men lättrgärdat. Använder bara eye-fi för snabb överföring till mon iPhone.

/Stefan R. Nilsson

Har haft 1DX en månad nu och den är fantastisk på många sätt, men samtidigt är det första gången jag inte är helnöjd med ett EOS 1 hus (jag har haft både 1 D samt alla tre 1 Ds-modellerna). Att jag inte kommer riktigt överens med autofokusen när jag plåtar flygande fåglar kan bero på att jag inte lärt mig den riktigt ännu. Några tips? Men AWB är en stor besvikelse. Jag får hemska och svårkorrigerade grönstick i de flesta bilder jag tar i naturen. Någon som känner igen sig? Har haft liknande upplevelser med 7D, men aldrig med någon kamera i 1-serien.

Har haft 1DX en månad nu och den är fantastisk på många sätt, men samtidigt är det första gången jag inte är helnöjd med ett EOS 1 hus (jag har haft både 1 D samt alla tre 1 Ds-modellerna). Att jag inte kommer riktigt överens med autofokusen när jag plåtar flygande fåglar kan bero på att jag inte lärt mig den riktigt ännu. Några tips? Men AWB är en stor besvikelse. Jag får hemska och svårkorrigerade grönstick i de flesta bilder jag tar i naturen. Någon som känner igen sig? Har haft liknande upplevelser med 7D, men aldrig med någon kamera i 1-serien.

Jag och och Martin Agfors testade 1DX och D4 parallellt genom att plåta agility, där motiven var omgivna av svårartat grönt (gräs alltså). 1DX gav i det fallet snarare ett stick åt magentahållet.

Har du något bildexempel på grönsticket?

Jag hunnit ta 9000 bilder med 1D X och tycker att vitbalanseringen är bättre än tidigare. MEN i skogen har Canon alltid haft problem med allt grönt och lagt in magenta. Jag nollar alltid grön/magenta-reglaget i Adobe Camera Raw för alla bilder om jag plåtat i skogen eller mot gräs.

Jag hunnit ta 9000 bilder med 1D X och tycker att vitbalanseringen är bättre än tidigare. MEN i skogen har Canon alltid haft problem med allt grönt och lagt in magenta. Jag nollar alltid grön/magenta-reglaget i Adobe Camera Raw för alla bilder om jag plåtat i skogen eller mot gräs.

Jag har lagt ut några exempel på hur dåligt min EOS 1DX hanterar ljuset. Grönsticket verkar vara förknippat med underexponering och det händer mig otroligt ofta att kameran underexponerar även enkla motiv. De bilder jag lagt ut är direkt från RAW utan korrigering av vare sig färgtemperatur, färgbalans eller exponering. Inte fan ska det se ut på det sättet! Jag har haft både 5D, 7D, 1 D och alla 1 Ds och aldrig sett något liknande. Bländarförval, evaluerande ljusmätning, ingen exponeringskompensation. EOS 1 DX + 600/4 IS II och i de flesta fall 1,4x konverter III.

det händer mig otroligt ofta att kameran underexponerar även enkla motiv. De bilder jag lagt ut är direkt från RAW utan korrigering av vare sig färgtemperatur, färgbalans eller exponering. Inte fan ska det se ut på det sättet! Jag har haft både 5D, 7D, 1 D och alla 1 Ds och aldrig sett något liknande. Bländarförval, evaluerande ljusmätning, ingen exponeringskompensation. EOS 1 DX + 600/4 IS II och i de flesta fall 1,4x konverter III.

Var har du lagt ut bilderna?

Canon kommer säkert få mycket gnäll för exponeringen hos 1D X. Det har även hänt andra märken som ändrat på hur bilderna exponeras.

Vad som är korrekt exponering kan man se på olika sätt på. Ur en strikt teknisk mening så handlar det om att få teckning i så många detaljer som möjligt. Exponeringsmätaren i 1D X är mer avancerad och kan analysera bilden i mindre detaljer. 1D X kan därför exponera så att så får ljusa detaljer som möjligt blir bevarade. Det är med andra ord att att optimera det dynamiska omfånget.

Förr när man inte kunde justera exponeringskurvan exponerade kameror så att mellantonerna återgavs med en viss ljushet. Idag när kamerorna har ett stort dynamiskt omfång kan man ljusa upp mellantoner och skuggor i efterhand.

Jag har aldrig behövt använda skuggupplättning så mycket som tidigare med 1D X. Men jag har inte heller fått så mycket bevarade detaljer utan att behöva exponeringskompensera.

1D X innebär ett nytt sätt att se på exponering. Jag kan inte säga vad som är bäst. Det kanske går att lösa på andra/bättre sätt? Men jag fick i alla fall till bilderna efter att ha börjat jobba lite annorlunda i Adobe Camera RAW. (ett tips: sätt alltid svärta till noll innan du börjar justera).

Jag har inte provat att ta upp bilderna i DPP och använda deras ALO-funktion (tror jag att det heter). Det kanske ger en hint om hur Canon tänkt sig att bilderna ska återges.

Senast ändrad:
Jag noterade att visa bilder tagna i skugga blev ganska mörka. Jag märkte att det fanns någon högdagerdetalj i bilderna. Det kan vara så att Canon skulle behöva justera ner högdageroptimeringen något.

Någon av er ägare som råkat ut för Err 80 på 1DX?
Det har skrivits en del om det på andra forum och det är vad jag kan förstå ett antal som råkat ut för det (även om nu ett antal på olika Internetforum inte representerar så särskilt många användare Visa bilaga 125939)
Länken nedan till POTN

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1208443

Vad jag förstår så har någon fått ett kretskort utbytt av Canon service för att komma till rätta med problemet. Andra kan bli av med det genom power off/on (alternativt även ta ur batteriet).
I det sistnämnda fallet verkar det vara något mjukvaruproblem

Min fungerar i alla fall utmärkt, än så länge Visa bilaga 125940

Nej, ett 80 har jag inte fått men väl ett 70vid upprepade tillfällen.Det har alltid kommit när jag försökt ta 5 eller 7 bilder med exponeringskomp för senare HDR. Några gånger har kameran låst sig utan ettor medd. Jag har sett till att exponeringarna har hållt sig inom det möjliga. Både 24-70 och 17-40 har gett samma resultat. Någon som har något tips?

Sorry, inga tips om det.

Min fick sig en genomkörare idag och allt fungerade OK. So far so good.

Jag läste på annat forum att ny version av mjukvara var på G.
Vi får väl se vad som skakas fram av Canon.

Har testat mitt 1Dx hus med 300mm f2,8 under några dagar i ösregn.

Plåtade flygande havsörnar med AF-case 1 och med AF-case 4.
Helt fantastisk med case 4 och enpunktsmätning med utvidgning till samtliga punkter.
Otroligt snabb AF!

Har lagt C-inställningarna på M-Fn knappen vid avtryckaren så det är riktigt smidigt att byta mellan olika egna programmeringar.

Exponeringen har jag kört helt manuellt. Har inte märkt av några problem med AWB än så länge.

Är helnöjd hittills :)

Har testat mitt 1Dx hus med 300mm f2,8 under några dagar i ösregn.

Plåtade flygande havsörnar med AF-case 1 och med AF-case 4.
Helt fantastisk med case 4 och enpunktsmätning med utvidgning till samtliga punkter.
Otroligt snabb AF!

Har lagt C-inställningarna på M-Fn knappen vid avtryckaren så det är riktigt smidigt att byta mellan olika egna programmeringar.

Exponeringen har jag kört helt manuellt. Har inte märkt av några problem med AWB än så länge.

Är helnöjd hittills :)

Funkar nog bra med havsörnar, men jag satt en halv dag och försökte få bilder på förbiflygande duvor och då fungerade enpunktsmätning med utvidgning till alla punkter inte alls. När det gäller snabba fåglar är det otroligt svårt att lägga en vald AF-punkt på fågeln och sedan låta kameran ta över. Misssar man det minsta fokuserar kameran på bakgrunden (i mitt fall himlen) och det finns inte en chans att återfinna fågeln, som är borta inom en sekund eller två. Jag hade aldrig detta problem med min 1 Ds MIII, där det räckte att någon av alla punkterna låg på fågeln, så fixade det sig. Tyvärr tänker Canon bara sport och glömmer oss naturfotografer. Det framgår inte minst av den nästan 50-sidiga Canon_1DX_AF Setting Guidebook som kan hämtas hem som pdf. Bara sportexempel.
Frågan är om det går att väcka tillräcklig opinion för att Canon ska uppgradera firmwaren till 1DX så att det kommer att finnas ett alternativ med 61-punkters autoval UTAN förvald AF-punkt.

Min erfarenhet av 1Dmk2, 1Dmk2N och 1Dmk3 är att för kunna vid fotograferande av flygande fågel med alla fokuseringspunkter som ett exempel igång är att det måste vara en helt ren bakgrund som då t.ex himmel som det oftast är kanske. Minsta moln eller någon strimma efter ett flygplan så fäster fokusen gärna där istället för på det tänkta. Så jag kör nästan alltid med centrumpunkten endast. Nu har jag ingen som helst kunskap på den nya 1D X som kanske skall vara mer "intelligent" än sina äldre bröder?

//R

Funkar nog bra med havsörnar, men jag satt en halv dag och försökte få bilder på förbiflygande duvor och då fungerade enpunktsmätning med utvidgning till alla punkter inte alls. När det gäller snabba fåglar är det otroligt svårt att lägga en vald AF-punkt på fågeln och sedan låta kameran ta över. Misssar man det minsta fokuserar kameran på bakgrunden (i mitt fall himlen) och det finns inte en chans att återfinna fågeln, som är borta inom en sekund eller två. Jag hade aldrig detta problem med min 1 Ds MIII, där det räckte att någon av alla punkterna låg på fågeln, så fixade det sig. Tyvärr tänker Canon bara sport och glömmer oss naturfotografer. Det framgår inte minst av den nästan 50-sidiga Canon_1DX_AF Setting Guidebook som kan hämtas hem som pdf. Bara sportexempel.
Frågan är om det går att väcka tillräcklig opinion för att Canon ska uppgradera firmwaren till 1DX så att det kommer att finnas ett alternativ med 61-punkters autoval UTAN förvald AF-punkt.

Ja havsörnar är ju lite större än duvor, men betydligt snabbare.
Hade även iTR på, med case 4 och enpunktsmätning med utvidgning till samtliga punkter.

Håller med att det inte funkar att spåra småfåglar om bakgrunden är rörig på samma sätt.
Har testat med "AF-expandera omgivande" och det verkar lovande men inte så mycket bättre än en-punktsmätning.

Visst är det tråkigt att det bara är sportexempel i AF Setting guidebook.

Zone AF på en 7D är alla punkter i zonen med vilken som helst (den tar det närmaste den hittar) som startpunkt. Mindre täckning, förstås. Ska ju finnas på 1DX också. Har ni provat det på kringflaxande pippi?

Zone AF på en 7D är alla punkter i zonen med vilken som helst (den tar det närmaste den hittar) som startpunkt. Mindre täckning, förstås. Ska ju finnas på 1DX också. Har ni provat det på kringflaxande pippi?

Ja det var just det som är "AF-expandera omgivande". Vid servoAF utgår den i första hand från centrumpunkten i zonen och om det misslyckas resterande punkter i den valda zonen. Får väl testa med fler alternativ ..

Ja det var just det som är "AF-expandera omgivande". Vid servoAF utgår den i första hand från centrumpunkten i zonen och om det misslyckas resterande punkter i den valda zonen. Får väl testa med fler alternativ ..

Nej, det är inte samma. Det som motsvarar 7D Zon AF ska heta Zon AF och är nästa val. Skillnaden är inte speciellt stor mer än att Zon AF låser på "valfri" närmsta punkt direkt.
utan att börja med mittpunkten eller vald huvudpunkt.

Ja visst är det så, skall testa det i morgonbitti. Har du kört med den inställningen på flygande småfåglar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar