ANNONS
Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Mer kommentarer/intryck.
Den här gången från en finsk fotograf som testat 1DX "på jobbet".

http://www.karikuukka.com/canon-eos-1x/

Intressant läsning!
Inte minst det faktum att det inte går att beskära bilderna i kameran.

http://www.karikuukka.com/canon-eos-1x/ sa:
You can convert RAW into jpg within the camera, which is really cool if you want to send directly out of the cam with no computer in between. What is missing is the oppor*tunity to crop in the camera. I informed Canon about this and they immediately sent the feedback to Japan… and I wouldn’t be surprised to see this functio*nality in a firmware update even prior to the release of the camera.

Canon kan helt omöjligt ha lyssnat särskilt noga på fotograferna som inte såg till att ha med det här från början.

Ja med tanke på målgruppen så är det allt lite märkligt.
Hur som helst så är det fråga om mjukvara så det finns möjligheter... om Canon vill...

Ja med tanke på målgruppen så är det allt lite märkligt.
Hur som helst så är det fråga om mjukvara så det finns möjligheter... om Canon vill...

Nu är det väl långt ifrån alla yrkesfotografer som över huvud taget bryr sig om det här med "in camera RAW editing", eller möjligheten att kunna beskära bilder i kameran.

Men för oss som faktiskt skickar bilder direkt från kameran i någon omfattning, så är det här inget annat än obegripligt.
Nikon har ju möjligheten att kunna beskära bilder i kameran, och till och med möjligheten (med D4) att tom kunna lägga grundläggande metadata på bilderna direkt i kameran.
Klart mer genomtänkt, och jag kan inte för mitt liv tro något annat än att någon/några av alla de fotografer som Canon varit i kontakt med uttryckt att de vill kunna beskära bilder direkt i kameran.

Det här är för min personliga del en sådan sak som har en praktisk betydelse.
Utvecklingen går klart och tydligt mot att bilderna skall levereras direkt från kameran i allt större utsträckning.

Om inte Canon ser till att fixa det här snarast möjligt, så tillåter de i mina ögon medvetet att Nikon får ha ett fortsatt försprång hos vissa fotografer.

Buffertkapacitet

Det står nog i denna långa tråd men jag undrar om någon vet hur stor buffertkapaciteten för RAW resp JPEG är? På canons hemsida/produktinfo stod det TBA.
Enligt Canonrumours skulle det komma ut kameror i juni men efter vad jag förstår är det tidigast juli som gäller här. Om någon hört något annat vore det kul att höra.

Enligt Canonrumours skulle det komma ut kameror i juni men efter vad jag förstår är det tidigast juli som gäller här. Om någon hört något annat vore det kul att höra.

Leveranserna har rullat igång. Jag vet att Expressen-frilansaren Nils Petter Nilsson fått en. Antagligen är det de fotografer som ackrediterats för fotbolls-EM och OS som prioriterats. Canon gjorde på samma sätt 2004 då 1D Mark II lanserades. Då kom de första leveranserna i maj, men till vanligt folk i juni.

Det står nog i denna långa tråd men jag undrar om någon vet hur stor buffertkapaciteten för RAW resp JPEG är? På canons hemsida/produktinfo stod det TBA.

Enligt manualen gäller följande:

JPEG Large: approx 100 shots (180 shots)
RAW: approx 35 shots (38 shots)
RAW+JPEG: approx 17 shots (17 shots)
* During high-speed continuous shooting
* Figures are based on Canon's testing standards (ISO 100 and Standard Picture Style) and an 8GB card
* Figures in parantheses apply to an UDMA mode 7 , 128GB card based on Canon's testing standard

Jag har också hört att ackrediterade fotografer har fått sina exemplar...
Det betyder förhoppningsvis att vi snart borde kunna få se exempel på RAW filer

Enligt manualen gäller följande:

JPEG Large: approx 100 shots (180 shots)
RAW: approx 35 shots (38 shots)
RAW+JPEG: approx 17 shots (17 shots)
* During high-speed continuous shooting
* Figures are based on Canon's testing standards (ISO 100 and Standard Picture Style) and an 8GB card
* Figures in parantheses apply to an UDMA mode 7 , 128GB card based on Canon's testing standard

Jag har också hört att ackrediterade fotografer har fått sina exemplar...
Det betyder förhoppningsvis att vi snart borde kunna få se exempel på RAW filer

Man tackar för upplysningen. Den springande punkten blir förståss hur snabbt den rensar buffertminnet. På 1D Mk III är det ju en mycket prövande väntan när man fotar JPEG+RAW, åtminstone med de kort jag har. /Gunnar

Man tackar för upplysningen. Den springande punkten blir förståss hur snabbt den rensar buffertminnet. På 1D Mk III är det ju en mycket prövande väntan när man fotar JPEG+RAW, åtminstone med de kort jag har. /Gunnar

Den lär inte vara långsammare än 1D Mark IV som är snabb med bra kort, upp till ca 80 MB/s om jag kommer ihåg rätt.

1D mkIII’s bufferthantering har verkligen mer att önska. Om det nu sitter buffertminnen som kan läsa och skriva samtidigt (typ DDR2 el. likn) så känns det inte som att de utnyttjar den funktionen alls i 1D mkIII.
Men med tanke på att min 7D hanterar bufferten betydligt bättre så tror jag inte 1D X kommer vara sämre. Troligen har 1D X snabba DDR3 minnen och om minneshanteringen är optimalt gjord så kommer buffertminnet att tömma/flytta bilddata till Minneskortet så fort minnesbufferten fylls med bilddata från sensorn/AD-omvandlarna.

Flaskhalsen lär då vara minneskortet samt storleken på minnesbufferten.

Lite antaganden och teknisk rappakalja...
Om bildfilerna är 25MB stora(RAW) och man har ett minneskort med en läs/skriv hastighet på 25MB/sek så hinner bufferten tömma en bild till minneskortet samtidigt som den fylls med 12 bilder/sekund vid högsta sekvenstagning på 1D X. Om minnesbufferten har plats för 500MB (motsvarande 2x2Gbits DDR3 minnen) bilddata så kommer den således fylla bufferten på mindre än 2 sek (20 bilder á 25MB).

Om man använder ett Lexar 1000x som enl tillverkaren skall klara 150MB/sek så kommer man kunna tömma 6 bilder/sek från buffertminnet. Bufferten kommer alltså fyllas med 150MB/sek vid 25MB stora bildfiler((12x25MB) – (6x25MB)) således kommer en minnesbuffert på 500MB att räcka över 3 sek (ca 38 tagna bilder i sekvens) och när bufferten är fylld så kommer kameran att kunna ta 6 bilder/sek tills minneskortet är fullt.

Den lär inte vara långsammare än 1D Mark IV som är snabb med bra kort, upp till ca 80 MB/s om jag kommer ihåg rätt.

1D Mk IV klarar upp till 66 MB/s med Lexar 1000x CF.

http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-10549

5D Mk III klarar upp till 80 MB/s med Lexar 1000x CF.

http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12452

Nikon D4 klarar upp till 94 MB/s med XQD och 61 MB/s med Lexar 1000x CF.

http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12444

Leveranserna har rullat igång. Jag vet att Expressen-frilansaren Nils Petter Nilsson fått en. Antagligen är det de fotografer som ackrediterats för fotbolls-EM och OS som prioriterats. Canon gjorde på samma sätt 2004 då 1D Mark II lanserades. Då kom de första leveranserna i maj, men till vanligt folk i juni.

De kameror Nils Petter har fått är för-serieexemplar. Han får låna dom tills han får sina skarpa ex.
Det är exemplar som delvis är handgjorda (snacka om exklusiva saker), de skarpa får han skickat till sig under EM i Ukraina.

Om ni blir erbjudna att köpa en 1DX så tänk på att en fotografkollega i Sthlm fick rutan smashad och hela utrustningen stals,däribland en förseriekamera av modellen......1DX. Den torde vara svårsåld men nu är ni informerade.

Jag har blivit utlovad ett "skarpt" exemplar för test i mitten av juni. Det är antagligen en av de första leveranserna.

De kameror Nils Petter har fått är för-serieexemplar. Han får låna dom tills han får sina skarpa ex.
Det är exemplar som delvis är handgjorda (snacka om exklusiva saker), de skarpa får han skickat till sig under EM i Ukraina.

Om ni blir erbjudna att köpa en 1DX så tänk på att en fotografkollega i Sthlm fick rutan smashad och hela utrustningen stals,däribland en förseriekamera av modellen......1DX. Den torde vara svårsåld men nu är ni informerade.

Han har alltså fått två! ...inte dåligt :)

När hände det där inbrottet?

Kan du kolla vilka inställningar som finns för att beskära bilder i kameran i efterhand? Det går i Nikon D3/D3s/D4, men inte i 1D4. Har hört att det ska gå i 1D X. Vore trevligt om man då också kunde räta upp horisonten.

Nu finns manualen (på Engelska) på nätet:
http://gdlp01.c-wss.com/gds/8/0300007358/02/eos1dx-im2-c-en.pdf
(Länken till manualen hittade jag här: http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=40185).
Tyvärr så finns vare sig möjligheten att beskära eller räta upp bilder i kameran.
(Båda funktionerna finns i Nikon D4, vars manual jag håller på att läsa för tillfället).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar