Samma gamla fråga - något nytt om när kameran kommer till Sverige? Någon som hörde något på proffsmässan i Stockholm?
Juli är det jag uppfattat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Samma gamla fråga - något nytt om när kameran kommer till Sverige? Någon som hörde något på proffsmässan i Stockholm?
Mer kommentarer/intryck.
Den här gången från en finsk fotograf som testat 1DX "på jobbet".
http://www.karikuukka.com/canon-eos-1x/
http://www.karikuukka.com/canon-eos-1x/ sa:You can convert RAW into jpg within the camera, which is really cool if you want to send directly out of the cam with no computer in between. What is missing is the oppor*tunity to crop in the camera. I informed Canon about this and they immediately sent the feedback to Japan… and I wouldn’t be surprised to see this functio*nality in a firmware update even prior to the release of the camera.
Ja med tanke på målgruppen så är det allt lite märkligt.
Hur som helst så är det fråga om mjukvara så det finns möjligheter... om Canon vill...
Enligt Canonrumours skulle det komma ut kameror i juni men efter vad jag förstår är det tidigast juli som gäller här. Om någon hört något annat vore det kul att höra.
Det står nog i denna långa tråd men jag undrar om någon vet hur stor buffertkapaciteten för RAW resp JPEG är? På canons hemsida/produktinfo stod det TBA.
Enligt Canonrumours skulle det komma ut kameror i juni men efter vad jag förstår är det tidigast juli som gäller här. Om någon hört något annat vore det kul att höra.
Enligt manualen gäller följande:
JPEG Large: approx 100 shots (180 shots)
RAW: approx 35 shots (38 shots)
RAW+JPEG: approx 17 shots (17 shots)
* During high-speed continuous shooting
* Figures are based on Canon's testing standards (ISO 100 and Standard Picture Style) and an 8GB card
* Figures in parantheses apply to an UDMA mode 7 , 128GB card based on Canon's testing standard
Jag har också hört att ackrediterade fotografer har fått sina exemplar...
Det betyder förhoppningsvis att vi snart borde kunna få se exempel på RAW filer
Man tackar för upplysningen. Den springande punkten blir förståss hur snabbt den rensar buffertminnet. På 1D Mk III är det ju en mycket prövande väntan när man fotar JPEG+RAW, åtminstone med de kort jag har. /Gunnar
Man tackar för upplysningen. Den springande punkten blir förståss hur snabbt den rensar buffertminnet. På 1D Mk III är det ju en mycket prövande väntan när man fotar JPEG+RAW, åtminstone med de kort jag har. /Gunnar
Den lär inte vara långsammare än 1D Mark IV som är snabb med bra kort, upp till ca 80 MB/s om jag kommer ihåg rätt.
Leveranserna har rullat igång. Jag vet att Expressen-frilansaren Nils Petter Nilsson fått en. Antagligen är det de fotografer som ackrediterats för fotbolls-EM och OS som prioriterats. Canon gjorde på samma sätt 2004 då 1D Mark II lanserades. Då kom de första leveranserna i maj, men till vanligt folk i juni.
Jag har blivit utlovad ett "skarpt" exemplar för test i mitten av juni. Det är antagligen en av de första leveranserna.
De kameror Nils Petter har fått är för-serieexemplar. Han får låna dom tills han får sina skarpa ex.
Det är exemplar som delvis är handgjorda (snacka om exklusiva saker), de skarpa får han skickat till sig under EM i Ukraina.
Om ni blir erbjudna att köpa en 1DX så tänk på att en fotografkollega i Sthlm fick rutan smashad och hela utrustningen stals,däribland en förseriekamera av modellen......1DX. Den torde vara svårsåld men nu är ni informerade.
När hände det där inbrottet?
Kan du kolla vilka inställningar som finns för att beskära bilder i kameran i efterhand? Det går i Nikon D3/D3s/D4, men inte i 1D4. Har hört att det ska gå i 1D X. Vore trevligt om man då också kunde räta upp horisonten.