Grym fördel, om resonemanget stämmer. Jag har länge svurit över att autofokuspunkterna sitter så förbenat tätt. Jag föredrar att fota med stora bländaröppningar, där skärperdjupet ofta är ca 3mm djupt. Jag har missat krispskärpan så många gånger eftersom att jag måste komponera om efter att ha suttit skärpan. Detta gäller särskilt 85mm f/1.2L, porträtt på nära håll med siktet på ena pupillen. Nu är 1D X förvisso inte avsedd till min fotografkategori i första hand, men det vore ändå intressant att få det förklarat varför Canon inte väljer att sprida ut autofokuspunkterna över en större yta.
Det blir otroligt svårt och dyrt att täcka hela bildytan med AF-punkter. Canon menar att en stor AF-sensor får problem med precisionen pga förändringar i temperatur.
AF-sensorn i 1D X är Canons bredaste hittills, större än i 1Ds Mark III. Så nog jobbar de på saken.
En mer högupplöst sensor skulle inte riktigt lösa problemet. Du skulle visserligen kunna backa, beskära och få samma bildkvalitet som med 1D X, men då får du ju inte samma korta skärpedjup. Det är samma sak med en mindre sensor.
Framtidens lösning ligger kanske i att ha AF-sensorer på sensorn och använda elektronisk sökare.