Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, sicken jädrans vånda vi Canonister skall behöva gå igenom!!.

Men personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att sälja av 7D, behålla 1Dmk3 och köpa 5D3. Som allroundkamera hade den suttit fint där den med stor sannolikhet på inte sätt kommer till att göra bort sig både som sportkamera likväl som naturkamera. Men jag inväntar som alltid att dessa monster som nu står på tur skall få bekänna färg ute i den verkliga världen under skarpt läge i händerna på fotografer som besitter större kunskap än jag.

//R

Hittade detta i en tråd på CR & det var en kille som varit på en visning av 5D III & enligt en Canon representant så har dom löst problemet med af vid f/8.

Har dock ingen som helst aning om detta är sant men jag hoppas verkligen det!! =)

¨Also, it was confirmed that the 1DX will be able to focus at f8 with a firmware update, however the rep couldn't confirm ths for the 5D.¨

Här finns tråden om ni vill läsa själva...

http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=4311.msg87887;topicseen#new

^ jag såg även detta på annat forum där en person varit i kontakt med Canon NZ där de hade bekräftat.
Om så är fallet är det säkert en del som blir riktigt glada :)

...och för er som inte redan noterat det, från Canon Consumer News UK;

Updated sales start dates for the EOS-1D X and EF 24-70mm F2.8L II USM lens

femte rubriken uppifrån.

Nu är det alltså mitten på juni som gäller för 1DX... Visa bilaga 123868

Och då pratar vi naturligtvis om dom första exemplaren... Surt...

Då hinner kanske också Tamron komma ut med sitt 24-70 innan Canon. Om det visar sig ge bra bilder och ha snabb fokus undrar jag om inte Canons 24-70 med dubbla prislappen och utan IS får det tufft.

Släppte själv min köplats till förmån för 5DIII.

Viktigaste för mig var bra AF, FF, dubbla kortplatser och lågt brus på höga ISO. Och då är dom nog väldigt lika bortsett från lågt brus på höga ISO som 1DX nog är något vassare på...

Lite mer info

Jag har för mig att det frågades tidigare i tråden (men kunde inte hitta det nu vid sökning)...

I 1DX kan man alltså betygssätta bilderna med Rate funktionen.

Det går även bra att tagga respektive bild med ett röstmeddelande med MEMO funktionen (WAV-fil som får samma namn som bildfilen). Max 30 sek/memo. Det går att spela in flera memo till samma bild. Här vet jag dock inte hur namnsättningen på WAV-filen blir.
En del begränsningar finns dock:
- man kan inte spela in memo till en skyddad bild
- man kan inte spela in memo till en videosekvens
- man kan inte spela in memo med en extern mikrofon

Källa: Instruction Manual 1DX

Verkar tyvärr inte som om det är möjligt att räta horisonten...

Det finns följande val under "RAW Image Processing Options"
- Brightness adjustment
- White balance
- Picture Style
- Auto Lighting Optimizer
- High ISO speed noise reduction
- L Image quality
- Color space
- Peripheral illumination correction
- Distortion correction
- Chromatic aberration correction

och sen finns även möjlighet till Resize av JPEG bilder

- Brightness adjustment
- White balance
- Picture Style
- L Image quality
- Color space
- Distortion correction

Ingen beskärning alls? Det är ju en viktig funktion när man ska skicka sportbilder direkt från kameran.
Tolkar Resize som omskalning. har för mig att det också finns i 5D3.

Ingen beskärning alls? Det är ju en viktig funktion när man ska skicka sportbilder direkt från kameran.
Tolkar Resize som omskalning. har för mig att det också finns i 5D3.

Ja Resize fungerar som omskalning som jag förstår det.
Det verkar inte finnas någon beskärning som ren editeringsfunktion.
Under "Print Image" så finns dock både "Trimming" och "Tilt Correction"... men nu skulle vi ju inte skriva ut direkt från kameran... :-/

- Brightness adjustment
- White balance
- Picture Style
- L Image quality
- Color space
- Distortion correction

Det är i princip ett gränssnitt till jpeg-motorn, precis som i 5D3. Bättre än inget, men beskärning är en mycket viktig funktion. Jag håller tummarna för att det kommer en firmware med beskärningsmöjligheter.

Personligen är det inga funktioner som jag kommer att använda men jag har full förståelse för behovet!

Och precis som du säger - det handlar om firmware

Det är i princip ett gränssnitt till jpeg-motorn, precis som i 5D3. Bättre än inget, men beskärning är en mycket viktig funktion. Jag håller tummarna för att det kommer en firmware med beskärningsmöjligheter.

Personligen begriper jag för mitt liv inte hur Canon inte har sett till att ha det i kameran från första början.
(Kan tillägga att jag har laddat ner, och läst manualen till 5D mkIII, där går det inte att beskära bilden i kameran.)

Nikon har ju haft det här med "I kameran RAW-redigering" ett tag, med möjligheten att beskära bilden i kameran.
Även i systemkameror som inte är i proffsklassen.

För närvarande så är 1Dx dyrare än Nikon D4.
Canons nya supertelen klart dyrare än Nikons dito.

Nikon är dessutom kända för bättre service till oss yrkesplåtisar än Canon (bla. bättre vilkor för lån vid servicebehov).

Nu är jag övertygad om att 1D x på många sätt är en helt fantastisk kamera, och förstår att den är det bästa alternativet för många fotografer.
Men jag begriper trots det inte riktigt hur Canon tänker på vissa punkter.

Proppar i öronen?

Canon säger att man lyssnat på professionella fotografer. Jag har svårt att tro att detta behov inte framförts...
Bevisligen så finns delar av funktionerna redan i printrutinerna.

Samma gamla fråga - något nytt om när kameran kommer till Sverige? Någon som hörde något på proffsmässan i Stockholm?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar