Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med om att det inte kommer en kamera med namnet 1D Mk V, men 1DX lämnar ett antal hål i programmet som jag inte vet hur man kommer att täcka upp, marknaden och Nikons produkter styr säkerligen vad det blir. Blir 5D Mk III bara en uppdatering med en mindre höjning, eller ingen alls av Mpixel-antalet, vad händer då om t ex Nikon släpper något över säg 30 Mpixel? Ryktena florerar...

Om 5D får många Mpixel, vad fyller då hålet för dem som vill ha en snabbare och inte så hög pixeltäthet? Hög upplösning innebär att landskapsfotografer mfl blir nöjda, men de som kanske vill ha högre bildhastighet, småbildsformat, inte vill hantera enorma bildfiler och fota i dåligt ljus får bara som val den dyra klumpen 1DX att släpa runt på. Utvecklingen drivs framåt då alla inte är nöjda med antal megapixlar eller att det sitter ett filter framför sensorn som gör bilden suddig som kan tas bort först när ännu fler pixlar klämts in. Därför ser jag det inte som självklart vart detta tar vägen.

Tilläggas för tydlighetens skull är att detta inte löser mitt problem så länge megapixelantalet på en småbildssensor och upplevd skärpa i dessa när de beskärs till APS-H inte överstiger vad 1D Mk IV:s 16 Mpixlar presterar.

Känns som om detta inte sker under 2012 och jag därför antingen får göra avkall på mina krav, inse att man kan fota på ett annat sätt eller helt enkelt bara gilla läget, spara pengarna och behålla min nuvarande kamera ett antal år till ;o)

Hujedamig!
 
Canon har ju egentligen sopat bort ett proffshus för naturfotografer. Tänk på de som investerat in en 800 5.6 och de nyutvecklade konvertrarna, denna kombinationen blir nu helt oanvändbar om man ser hur utvecklingen ser ut. Såg faktiskt nyss en 800 5.6 ute på lensrentals.com till salu.

Man kanske har kvar samma AF i 7D som 1D4 för att bibehålla fokus vid F8, eller utvecklad 1DX AF-sensor för att få denna att fungera på F8. Jag tror fortfarande 1DX släpps för att ta en stor del av sportmarknaden nu när OS i London härjar till sommaren.

7D väljer ju många bort som vill ha ett ordentligt tätat hus och som även har inbyggt vertikalgrepp. 7DII kanske får samma design, inbyggt vertgrepp men 1.6X och AF vid 8...
 
En liten fundering. AF stöds vid maxbländare 5,6 eller större i teorin. Men skulle kanske F8 funka i praktiken??
Mina Nikon D3s:er funkar fint vid max F11 (F4+ND8) men jag kanske är ute o cyklar ;-)
 
En liten fundering. AF stöds vid maxbländare 5,6 eller större i teorin. Men skulle kanske F8 funka i praktiken??
Mina Nikon D3s:er funkar fint vid max F11 (F4+ND8) men jag kanske är ute o cyklar ;-)

Visst fortsätter Nikons AF-sensorer att försöka söka AF fast bländare är över 8? Canons ger inte ens utslag att det finns AF om man stackar konvertrar, den stänger som av.

Har känslan att samma kommer föreligga med 1DX då sensorerna är styrda av vilken bländare du använder. Har du över 5.6 kommer inte någon AF-punkt stödja detta, och då kommer det bara visa AF-off
 
OK men mina Nikon låser AF utan problem vid "F11", alltså F4 + ND8 (3EV steg). Men det kanske inte går att jämföra så...
 
Canon har ju egentligen sopat bort ett proffshus för naturfotografer. Tänk på de som investerat in en 800 5.6 och de nyutvecklade konvertrarna, denna kombinationen blir nu helt oanvändbar om man ser hur utvecklingen ser ut. Såg faktiskt nyss en 800 5.6 ute på lensrentals.com till salu.

Man kanske har kvar samma AF i 7D som 1D4 för att bibehålla fokus vid F8, eller utvecklad 1DX AF-sensor för att få denna att fungera på F8. Jag tror fortfarande 1DX släpps för att ta en stor del av sportmarknaden nu när OS i London härjar till sommaren.

7D väljer ju många bort som vill ha ett ordentligt tätat hus och som även har inbyggt vertikalgrepp. 7DII kanske får samma design, inbyggt vertgrepp men 1.6X och AF vid 8...

Håller helt med, dock är jag lite tveksam till nästa 7D. Man kan alltid hoppas på inbyggt vertikalgrepp och f/8, men som jag skrev ovan hur blir bildkvalitén? APS-C med redan idag 18Mpixel har inte en chans mot 16 på en APS-H även om man tittar på nästa generation. Jag tror inte att den kommer att ha färre pixlar, om ens samma, utan fler (ska vi gissa på 20?) då marknadsavdelningen lagt sitt veto :eek:(
 
Håller helt med, dock är jag lite tveksam till nästa 7D. Man kan alltid hoppas på inbyggt vertikalgrepp och f/8, men som jag skrev ovan hur blir bildkvalitén? APS-C med redan idag 18Mpixel har inte en chans mot 16 på en APS-H även om man tittar på nästa generation. Jag tror inte att den kommer att ha färre pixlar, om ens samma, utan fler (ska vi gissa på 20?) då marknadsavdelningen lagt sitt veto :eek:(

Ja, jag tror som du, APS-C är ju inget att hurra för egentligen. Allt har ju redan från början varit en kompromiss eftersom fullformatssensorerna blev för dyra, och man kunde inte få upp snabbheten i system. Då utvecklade man väl APS-C och APS-H. Nu har man väl kramat ur den sista kronan ur APS-H som egentligen var ett rätt bra format och bör ju ha varit bättre än APS-C.

Varför man fortsatt använda APS-C grundar sig väl i EF-S objektiven. APC-H borde väl ha varit betydligt bättre att behålla, men då hade det blivit problem.

Skall bli kul att se hur detta utvecklar sig. Jag tror som du, en 7D2 kommer nog inte ta över någon som idag äger en 1D4, och de som äger en 1D4 och fotar natur/fåglar kommer nog aldrig köpa en 1DX. Du gör ju helt rätt i att avvakta. Du sitter ju bäst till. Sett till hur vi vet att framtiden ser ut..
 
OK men mina Nikon låser AF utan problem vid "F11", alltså F4 + ND8 (3EV steg). Men det kanske inte går att jämföra så...

Det har inget att göra med hur du exponerar genom att blända ner eller genom att montera olika filter som minskar ljusinsläppet. Autofokusen arbetar alltid med objektivet på största bländare. (bländaren öppnas fullt ut mellan varje exponering även om du exponerar 10 bilder per sekund med säg f/11)

Skälet till varför det bara fungerar upp till ett visst värde har att göra med att man behöver sätta de två delarna en AF-sensorer består av med ett visst fysiskt avstånd ifrån varandra. Ett ljussvagt objektiv ger helt enkelt en för liten cirkel. Det finns säkerligen någon som kan förklara detta mer korrekt och mer i detalj.
 
Det har inget att göra med hur du exponerar genom att blända ner eller genom att montera olika filter som minskar ljusinsläppet. Autofokusen arbetar alltid med objektivet på största bländare. (bländaren öppnas fullt ut mellan varje exponering även om du exponerar 10 bilder per sekund med säg f/11)

Skälet till varför det bara fungerar upp till ett visst värde har att göra med att man behöver sätta de två delarna en AF-sensorer består av med ett visst fysiskt avstånd ifrån varandra. Ett ljussvagt objektiv ger helt enkelt en för liten cirkel. Det finns säkerligen någon som kan förklara detta mer korrekt och mer i detalj.

Ok, tror jag förstår. Mängden ljus som faller in på AF-sensorn är inte bara den faktorn som avgör om AF funkar eller inte. Antar att diametern på "ljuskäglan" som kommer igenom objektivet måste vara stor som AF-sensorn eller större... enkelt uttryckt.
 
Dels för att Nikons "supertelen" är billigare än Canons dito.

Låter som en tankevurpa. De flesta som skulle överväga att byta till Nikon har ju redan supertele från Canon. Det är ju om man ändå ska köpa nytt supertele som det kan vara värt att överväga att också byta system. Men begagnade objektiv är ju då också ett alternativ.
 
Jag tror det är ett önsketänkande och hoppas att Canon går mittåt och inför funktionen på 7D MkII (eller vad den kommer att kallas). Sen kan man fundera på 7D:s efterträdares bildkvalitét jämfört med 1D IV eller 1DX.

Eftersom 7D Mark II (eller vad den kommer att heta) nästan garanterat har bättre bildkvalitet än sin föregångare kommer bildkvaliteten nära sig 1D Mark IV. Det är kanske inte troligt med f8-autofokus i den kameran, men en mindre sensor gör ju sitt till för fågelfoto.
 
Eller så har man nyligen fått det dyra intresset som kräver dessa och står vid vägskälet om man ska sälja de delar man har med viss förlust, kontra det högre priset för Canons nya supertelen eller det begagnade spåret...
 
1D4 kan bli riktigt eftertraktad.... Håll hårt. Jag tror vi är tillbaka på den analoga tiden snart. Då de flesta körde med 600mm. I framtiden lär också 1.6X-cropfaktorn försvinna, nu verkar det som att 1.3 är skrotad. De extra mm man fick här har gjort att många "klarat" sig bra med 300 och 400mm. Snart är det bara 600 och 800mm som kommer duga för proffs-segmentet igen. Kanske var 800 5.6 ett smart drag av Canon trotts att det inte går att köra med converter och AF på 1DX.

varför skulle APS-C-försvinna? Det tror jag inte ett ögonblick på. Det kommer alltid vara billigare att göra kamera och objektiv för APS-C. Dessutom ökar ju bildkvaliteten, så det är snarare så småbildsformatet som är onödigt stort för allt annat än att få kort skärpedjup.
 
Eftersom 7D Mark II (eller vad den kommer att heta) nästan garanterat har bättre bildkvalitet än sin föregångare kommer bildkvaliteten nära sig 1D Mark IV. Det är kanske inte troligt med f8-autofokus i den kameran, men en mindre sensor gör ju sitt till för fågelfoto.

Precis, allt är inte svart eller vitt, lite sämre bildkvalitét kanske uppvägs av någon annan funktion. Men jag tror att det fortfarande är ett ganska stort glapp. Minns när man för över ett år sedan jämförde 1D Mk III med 7D och trost att 7D:n hade åtta extra megapixlar, 10 vs 18, så blev bilderna mer detaljrika och brusfria med 1D mk III
 
varför skulle APS-C-försvinna? Det tror jag inte ett ögonblick på. Det kommer alltid vara billigare att göra kamera och objektiv för APS-C. Dessutom ökar ju bildkvaliteten, så det är snarare så småbildsformatet som är onödigt stort för allt annat än att få kort skärpedjup.

Missade den delen och håller med dig Magnus, man har på ett sätt tom tagit ännu ett steg i den riktningen med de spegellösa systemkamerorna.

Skillnaden mellan APS-H som verkar ha gått ur tiden och APS-C är att APS-C finns det miljontals specialanpassade objektiv för. APS-H har inte ett enda.
 
Denna summering av alla rykten dök precis upp på nikonrumors.com. Stämmer det, han verkar vara ganska säker på sin sak, så kommer det modeller med:
  • 36 megapixel
  • 9 korsformade AF-punkter med stöd för F8
  • Med eller utan antialiasing-filter

Vi lär bli varse efter årskiftet...
 
Canon har ju egentligen sopat bort ett proffshus för naturfotografer. Tänk på de som investerat in en 800 5.6 och de nyutvecklade konvertrarna, denna kombinationen blir nu helt oanvändbar om man ser hur utvecklingen ser ut.

Upphör deras kameror att fungera när EOS-1DX börjar säljas?

"Helt oanvändbar" är nog att ta i lite för mycket. Så småningom, när deras kameror börjar bli utslitna, kan det dock bli lite besvärligt.
 
Upphör deras kameror att fungera när EOS-1DX börjar säljas?

"Helt oanvändbar" är nog att ta i lite för mycket. Så småningom, när deras kameror börjar bli utslitna, kan det dock bli lite besvärligt.

Det är knepigt med språk, antar att Martin glömde några få ord "denna kombinationen blir nu helt oanvändbar för efterföljande modeller om man ser hur utvecklingen ser ut."
 
ANNONS