Känns verkligen som att det, åtminstone på pappret, är svårt att hitta några nackdelar med 1D X som sportfotograf.
18Mpx känns som en bra avvägning mellan upplösning och filstorlek. Fullframe ger mig dessutom mer kontroll på skärpedjup.
Förbättrad brusprestanda är alltid välkommet. 2 stegs förbättring mot 1D mkIV låter trevligt men gäller antagligen endast vid jpeg bilder, hemlängtan, nerförsbacke och solen i ryggen
Jag tror inte brusprestandan kommer vara så dramatisk mycket bättre om man fotograferar i RAW.
Är 1D X brusprestanda 1 steg bättre än min gamla 1D mkIII så blir jag väldigt nöjd (jämförelser i RAW på pixelnivå)
Ethernetanslutningen var en väldigt trevlig överraskning och kommer att bli väldigt användbar på framförallt större sportevenemang. Klumigare och inte lika smutt som trådlöst, men säkrare och snabbare.
12 bilder/sekund är imponerande och välkommet. Är glad att de dessutom gav mig möjligheten att fotografera med 14 bilder/sekund, även om spegeln måste vara uppfälld och autofokus inte fungerar. I många fall kommer kameran även att användas som remotekamera där man låst fokusen i förväg. Så spegeluppfällning och ej fungerande autofokus gör inget. Och 14 bilder/sekund jämfört med 9,10 eller 12b/s, ökar chansen att fånga det där avgörande ögonblicket under t.ex ett OS. Likt bilden i denna artikel…
http://blog.vincentlaforet.com/2008/08/31/assistants-should-you-use-their-photos-under-your-name/
Skulle förvåna mig om inte Nikon också kommer med denna möjlighet i en framtida, typ D4.
I nästa generation kameror tror jag utvecklarna kommer att satsa ännu mer på att öka utläsningshastigheten från sensorn till bufferminnerna för att ytterligare öka antalet bilder/sekund utan autofokus just för att öka chansen att fånga ”The Moment” med remotekameror.
Bildbeskärning. Bra att man som någon skrev kommer att kunna beskära bilder direkt i kameran. Kommer att förbättra arbetsflödet. Hoppas dock att de gör beskärningen steglös så de inte som i Nikon har väldigt grovhuggna beskärningssteg.
En besvikelse…so far…
Jätteglad att de inför de tre anpassade inställningarna likt 7D (C1, C2 och C3). Jag läste dessutom att man skulle kunna välja dessa med de nya programerbara knapparna.
Tyvärr och till min besvikelse så gick det endast att programera m-fn knappen ovanför avtryckaren med en C inställning (kollade i inställningarna i kameran under mässan) Hade gärna sett att alla tre C inställningar gick att välja samt att även knapparna på fronten kunde välja dessa, vilket inte gick.
Dessutom skulle jag velat programera en frontknapp till t.ex en C1 inställning som endast aktiveras då knappen hålls intryckt. När knappen släpps så återgår den till den ursprungliga inställningen.
I praktiken finns det massor av användningsområden. T.ex om jag skulle fotografera speedway. När speedway föraren kommer emot mig har jag min normala inställning för att frysa bilden (t.ex M-mode, 1/800s, bl2.8, ISO1600) När han sen närmar sig mig mig så trycker jag in knappen och aktiverar en annan inställning anpassad för panorering (t.ex M-mode, 1/50s, bl5.6, ISO400), när jag släpper knappen så återgår kameran till ursprungsinställningarna. På så sätt slipper jag glömma att ändra tillbaks inställningen, något som ofta händer mig.
m-fn knappen gör att jag måste släppa fingret från avtryckaren dessutom tyckte jag det verkade som att man måste trycka en gång till för att gå tillbaks till ursprungsinställningen.
Mvh
Andreas