ANNONS
Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej

Intressant brustest mellan D2x, Mark3, D200, 5D, D2H

Kolla brus tex på höger öra, där det är lite mörkare. Jag tycker man kan se brusskillnad vid ca 400ISO, kanske rent av vid 200 ISO?

http://upload.pbase.com/alex28/image/80521223/original

Diskussion här

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23632789

Mvh

Omar

------------------------------------------

Brus hit och brus dit, det andra då?

Utan och vara någon uttalad expert, så ser jag ändå skillnad på två viktigare saker än bruset.

Kolla hur stor skillnad det är i "ögonvitan", både D2x och D200 behåller informationen i det vita, C klarar det inte lika bra eller hur (vad håller 5D på med?). Nu är det ju ett luddigt gosedjur, men är det inte lite väl luddigt i C:s kameror? Kolla till höger om nosen.

Lite tändvätska så här innan grillningen:)

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
------------------------------------------

Brus hit och brus dit, det andra då?

Utan och vara någon uttalad expert, så ser jag ändå skillnad på två viktigare saker än bruset.

Kolla hur stor skillnad det är i "ögonvitan", både D2x och D200 behåller informationen i det vita, C klarar det inte lika bra eller hur (vad håller 5D på med?). Nu är det ju ett luddigt gosedjur, men är det inte lite väl luddigt i C:s kameror? Kolla till höger om nosen.

Lite tändvätska så här innan grillningen:)

Hälsningar

Adam

Tror inte man får stirra sig blind på exponering och skärpa. Bilderna är tagna i jpg, och varje kamera har olika inställningar för hur dom skärper bilderna, mättnad mm i jpg.

5Ds bilder är också någon överexponerade överlag, därav utfrätta delar.

Dom har inriktat sig på att testa bruset, så det är nog det man får titta på i testet också.

Sen undrar jag varför dom i testet använt 50mm på samtliga bilder, och för att få samma storlek på nallen flyttat kamerorna framåt eller bakåt beroende på CCDns storlek. Hade det inte varit bättre att använda zoomen för att få samma utsnitt?

Den här testen likväl som alla andra får man ta med en nypa salt. Jag tycker inte det är speciellt intressant egentligen att jämföra bilder direkt ur olika kameror eller som här där de är efterbehandlade på samma sätt. Vad säger att exponering, skärpning m.m. ska göras likadant för olika fabrikat eller ens olika modeller från samma tillverkare? Det slutgiltiga resultatet är det som räknas och då måste man göra det bästa möjliga med inställningar och efterbehandling för respektive kamera.

EDIT: Hoppsan, Staffan hann före medan jag formulerade mig och hämtade mer kaffe. :)

Nu har jag haft både D2x (som är en trevlig och snabbare kamera) och 5D. 5D är mycket bättre på brussidan och dessutom mer känlig än vad iso-talet anger så dessa har blivit överexponerade efterom han hade samma manuella inställning på alla kameror. Men även kamerans egen autoexponering ger ibland lite för ljusa bilder så man bör lära sig sitt verktyg - hur den exponerar. Sen är de här bilderna inte riktigt rättvisande eftersom det är en ljus bild - hade det varit en mörkare så hade skillnaderna varit större. mvh/K
sorry, lite repetition vad andra skrivit under tiden..

letar efter omars focustest i tråden, begriper inte hur ni hittar tillbaka till länkar o grejer i en så lång tråd.
/Rogge
tålamodslös

Anders Östberg skrev:
Vad säger att exponering, skärpning m.m. ska göras likadant för olika fabrikat eller ens olika modeller från samma tillverkare? Det slutgiltiga resultatet är det som räknas och då måste man göra det bästa möjliga med inställningar och efterbehandling för respektive kamera.

Det är väl där skon klämmer. En bild idag är ju inte färdig när den kommer från kameran.

Ett rättvist test skulle tex kunna vara att 3 olika fotografer per kameramodell, som haft sin kamera som arbetsredskap i något år. Dessutom är dom duktiga på efterbehandling. Dom får fotografera samma motiv i RAW och efterbehandla som dom finner bäst, med brusreducering, mättnad mm.
Därefter kopieras bilderna på papper och ställs ut på någon utställning. Gärna i olika storlekar.

Motiven dom fotograferar ska naturligtvis vara varierat, tex landskap, inomhussport, produktfoto, makro, i snölandskap, mörk skog, i starkt solljus med höga kontraster, mulen dag med låga kontraster mm.
Naturligtvis måste samtliga kameror använda samma objektiv, för att ge en rättvis bild av kameran. Så en bra zoom (för att få samma utsnitt) som är ombyggt för att passa alla olika kameramodeller.

Skulle ingen kunna dra ihop ett gäng fotografer med samtliga kameramodeller som finns för tillfället.

Är ingen nackdel heller, om fotograferna arbetar på liknande sätt. Kanske lika gamla med exakt samma bakrund och samma erfarenhet. Annars kan ju testet bli orättvist :)

Det tar sig ju, här gick jag och var lite uppgiven men nu är jag tydligen nr.6 på cyberphoto.
Snart fyra månader som man gått och längtat.. måtte den komma snart. :)

Läste nyss på en av bloggarna att Canon i samband med MkIII-seminariet hade sagt att man räknar med att leverera ut ca 100 st före halvårsskiftet. Sedan väntar man på ytterligare 500 st som man inte har något besked om.

http://www.fotosidan.se/blogs/stisse/9291.htm

Men 200 st totalt fram till halvårsskiftet är ju inte så dåligt tycker jag. Starten är ju segast och nu verkar de vara på G. Bara att hoppas att de inte hittar en massa barnsjukdomar som försenar produktionen.

/Arne

Senast ändrad:
När jag pratade med honom så sa han 100st innan "halvårskiftet" vad han nu menade med det. Canon har redan fått 100st kameror sen releasen och det vore konstigt om dom bara kulle få 100 till på 6 månader.

Karl Larsson skrev:
När jag pratade med honom så sa han 100st innan "halvårskiftet" vad han nu menade med det. Canon har redan fått 100st kameror sen releasen och det vore konstigt om dom bara kulle få 100 till på 6 månader.

Har ändrat, jag skrev fel...

Karl Larsson skrev:
Det tar sig ju, här gick jag och var lite uppgiven men nu är jag tydligen nr.6 på cyberphoto.
Snart fyra månader som man gått och längtat.. måtte den komma snart. :)

Sen kanske vi kan hoppas på att prissänkningen på 1DsII gör att några gräver djupare i plånboken och struntar i 1DIII. Hoppas kan man ju alltid... ;-)

Jag har använt en 1d mk2n (eller 2) under drygt 1 års tid och bytte till mk3 för en vecka sen typ.

Vet inte vad som är bästa featuren ännu men helt klart är det en bättre kamera, den känns betydligt mindre, lättare, knapparna är underbart placerade och bäst av allt, sökarluppen sitter bättre :)

Ångrar inte en sekund att jag bytte upp mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar