Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hajar inte riktigt vad som menas med "ISO Speed Safety Shift " och hur det funkar i praktiken.
Är det nån form av ISO-auto?

Finns ISO-auto i MkIII?
 
Bussmicke skrev:
Hajar inte riktigt vad som menas med "ISO Speed Safety Shift " och hur det funkar i praktiken.
Är det nån form av ISO-auto?

Finns ISO-auto i MkIII?
Hade inte det att göra med slutartiden. Jag tror att när du vill ha en viss slutar eller bländarinställning under vissa situationer, eså reglerar sig ISO så att önskat val bibehålls. Ex om du fotar speedway och behöver ha minst en 300/sec på slutarn. Tänk dig tt det plötsligt blir molningt, då reglerar kameran ISO så du behäver inte tänka på slutatiden. Om den skulle sjunka till 125/sec så kompenserar kameran med att höja ISO så att tiden hela tiden ligger på 300/sec. Smart för vissa typer av uppdrag, eller fågelfoto där du knppast hinner med att ändra bländaren bara för att det råkar bli molnigt under serietagningen.
 
Bussmicke skrev:
Den har visst sRAW vad nu det är.
S Raw är att man kan ta komprimerade bilder men med samma möjligheter till ändringar som med okomprimerade bilder. Handlar väl mest om plats på kortet, eller situationer där max upplösning inte behövs men man ändå vill ha full kontroll över slutresultatet. Kanske går konverteringen lite snabbare, men det vet jag inte.
 
sRAW är som RAW fast med bara 2.5Mpixel (1936 x 1288). Ingen komprimering (utom möjligen samma förlustfria komprimering som RAW-filer har).

"Small RAW" ska man kanske uttyda det som.
 
"Tv mode: 1/2000s bländare 5.6 iso 400

Blir det ljusare så bländas objektivet ner så man får bättre skärpedjup, tex bländare 6,3.7,1.8,0 ev ökad chans att få fågeln skarp.

Ibland om jag har haft den i AV mode och det blir riktigt mycket ljus så kanske slutartiden blir 1/6400 eller 1/8000s, lite onödigt snabb slutartid, bättre då ha den i TV -mode med ev bättre skärpedjup.

Flyger fågeln med tex mark och buskar som bakgrund blir det mindre ljus, samma tid 1/2000s, största bländare 5.6, ökar ISO till tex 500 enligt Safety Shift (C. Fn) för att få korrekt exponering."




För att få nåt liknande med den "uråldriga" MKII ;)kan man ställa in P.Fn 04 så att den inte går över 1/2000 och sen aktivera C.Fn så att den säkerhetsförskjuter med bländaren i slutarprioritetsläge.
 
Bladegunnar skrev:
"
För att få nåt liknande med den "uråldriga" MKII ;)kan man ställa in P.Fn 04 så att den inte går över 1/2000 och sen aktivera C.Fn så att den säkerhetsförskjuter med bländaren i slutarprioritetsläge.

Hej

Liknande och liknande? Ja lite likt är det ju, på ena hållet om det blir ljusare.

"For birds in flight, I sometimes have the camera in TV mode, 1/2000s, 320 ISO and the aperture will depend of the light. in strong light I dont need shuttertimes like 1/8000s in AV mode, I think it is better to have 1/2000s and better depth o field in TV mode. Personal costum settings C.Fn-16-1: Safety shift of AV and TV priority. will give me the correct exposure even if the light goes below 1/2000s."

Från http://sydnet.net/omar/equipment.htm

Man behöver inte gå in i P.Fn 04 utan man kan sätta den på 1/2000s i Tv-mode och då ändras bara bländaren. Tex i ett visst ljus har man 1/2000s, bländare 5.6, ISO 400, blir det ljusare, bländas det ner tex till 6.3 eller 7.1 eller 8 osv med ökat skärpedjup. Blir det mindre ljus än 1/2000s, bländare 5.6, ISO 400 (för korrekt exponering) så blir det underexponerat, men med C.Fn-16-1: Safety shift of AV and TV priority så kommer tiden ändras tex till 1/500 s för att få rätt exponering då ljuset avtog och då blir inte sparvhöken skarp, för långsam tid.

Men om ljuset avtar så vill jag ändå att tiden skall vara 1/2000s så jag fryser en tex snabb flygande sparvhök.

Hur kan jag hålla kvar tiden 1/2000s även om ljuset avtar, jo om ISO ändras uppåt genom tex denna ISO Speed Safety Shift (C. Fn) som finns på mark3.

Hälsningar

Omar
 
OT: Det vore ju enkelt att fota fågel om ljuset gav 1/2000s som regel...
 
exponerar ni efter bakgrunden?

Det låter nästan som om vissa här exponerar en fågel efter hur bakgrunden ser ut! En t,ex solbelyst fågel ska givetvis ha samma exponeringstid/bländare oavsett om bakgrunden är en blå himmel eller mörka buskar. Kan tänka mig att det blir felexponerat ofta när man kör med P, tv, Av och allt vad det heter. Nej, tacka vet jag M-läget. Alltid rätt exponerade fåglar oavsett bakgrund.
 
Anders Östberg skrev:
OT: Det vore ju enkelt att fota fågel om ljuset gav 1/2000s som regel...

Hej

För flygande fågel mot himmel är det ju ofta inga problem att få 1/2000.Dock inte så bra om om bruset blir störande för att få denna tid.

Hälsningar

Omar
 
ojoj, ISO Speed Safety Shift, det har jag saknat sen första digitalkameran. Nu kanske man måste skaffa en mark 3 än då, attans jag som inte hade tänkt byta :)
 
Re: exponerar ni efter bakgrunden?

Tonyeagle skrev:
Det låter nästan som om vissa här exponerar en fågel efter hur bakgrunden ser ut! En t,ex solbelyst fågel ska givetvis ha samma exponeringstid/bländare oavsett om bakgrunden är en blå himmel eller mörka buskar. Kan tänka mig att det blir felexponerat ofta när man kör med P, tv, Av och allt vad det heter. Nej, tacka vet jag M-läget. Alltid rätt exponerade fåglar oavsett bakgrund.

Hej

Jag erkänner! :):)

Man skall använda den teknik som passar en bäst själv.

Använder nästan alltid Evaluerande mätning och AV eller TV. Fungerar rätt hyffsat under normala ljussituationer, annat var det med matrixmätaren på min Nikon F4 som jag hade på 80-talet, den var inte så bra som dagens.

Finns ju en risk att man anamar en teknik baserad på gammal teknik och när ny teknik kommer så ändrar man inte sin gamla invanda teknik.

Jag tycker man får rätt bra erfarenhet hur exponeringsmätaren, tex Evaluerande mätning fungerar och när den inte fungerar och då man själv bör exponeringskompensera. Man får ju kolla vilken ton fågeln och bakgrunden är i.

Man får ju kolla lite på histogramet, så man vet var man ligger.

Under en solig dag, brukar kompensering bli ca -1/3 till +1/3, rätt litet spann, skulle det gå galet kan man ju ändra ett sådant litet fel i Photoshop. Tex -1/3 eller 0 i exponeringskompensation för fågel som står på gräs, för fågel mot blå himmel + 1/3.

På proffshusen har det varit lätt att exponeringskompensera, tyckte det var lite bökigt på min 20D.

Tänk er en sparvhök mot himmeln, + 1/3 sedan dyker den och bakgrunden är ljustgräs och mark, utan att släppa sparvhöken från sökaren så exponeringskompenserar man till -1/3 och plåtar på.

Ibland har man mer grå (blå) himmel som bakgrund och då vet jag att behöver + exponeringskompensera lite mer, här ett 1+ http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/57463031

Canon mark3 har ju en förbättrad ljusmätare, skall bli intresserad att testa den.

Hälsningar

Omar Brännström
 
dsmannen skrev:
ojoj, ISO Speed Safety Shift, det har jag saknat sen första digitalkameran. Nu kanske man måste skaffa en mark 3 än då, attans jag som inte hade tänkt byta :)

Hej

Hittade lite text som förkklarade lite

The basic specifications for metering and exposure control are the same as for the EOS-1D Mark II N, but an ISO speed shift function has been added in custom functions (C.Fn.). If the correct exposure cannot be obtained with the P, Tv or Av mode, the ISO sensitivity is automatically shifted within the ISO100-3200 range to obtain the correct exposure.


http://www.canon.com/camera-museum/tech/report/200703/200703.html

mvh

Omar
 
Instämmer, ska bli kul när man får sin MkIII.

Funderar lite på valet av optik med tanke på fågelfoto.
Har funderat lite fram och tillbaka idag om;
*jag ska behålla min 70-300 DO IS USM och komplettera med konverter, finns kenko.
*jag ska skaffa ett 400 5,6L + konverter/extender
*jag ska skaffa ett Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM

Vill höra era åsikter och gärna varför ni tycker man ska göra si eller så.
 
Re: Re: exponerar ni efter bakgrunden?

Omar skrev:
Man får ju kolla lite på histogramet, så man vet var man ligger.
MIII har ju "Live View", vilket kan vara användbart i vissa situationer, men den tycks inte ha histogramvisning i realtid när man använder "Live View", åtminstone hittar jag inget om det i dokumentationen av MIII.

Den senaste tiden har jag använt en kompaktkamera som visar ett realtidshistogram, och jag har märkt att det kan vara mycket användbart.

Har någon här hittat något om realtidshistogram på MIII?
 
Det går att låsa exponeringsmätningsmetoden till spotmätning vid manuell exponering.
Custom Function I:11
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.