Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 1d Mark III
- Trådstartare Andreas K
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Hade inte det att göra med slutartiden. Jag tror att när du vill ha en viss slutar eller bländarinställning under vissa situationer, eså reglerar sig ISO så att önskat val bibehålls. Ex om du fotar speedway och behöver ha minst en 300/sec på slutarn. Tänk dig tt det plötsligt blir molningt, då reglerar kameran ISO så du behäver inte tänka på slutatiden. Om den skulle sjunka till 125/sec så kompenserar kameran med att höja ISO så att tiden hela tiden ligger på 300/sec. Smart för vissa typer av uppdrag, eller fågelfoto där du knppast hinner med att ändra bländaren bara för att det råkar bli molnigt under serietagningen.Bussmicke skrev:
Hajar inte riktigt vad som menas med "ISO Speed Safety Shift " och hur det funkar i praktiken.
Är det nån form av ISO-auto?
Finns ISO-auto i MkIII?
Palletheking
Aktiv medlem
S Raw är att man kan ta komprimerade bilder men med samma möjligheter till ändringar som med okomprimerade bilder. Handlar väl mest om plats på kortet, eller situationer där max upplösning inte behövs men man ändå vill ha full kontroll över slutresultatet. Kanske går konverteringen lite snabbare, men det vet jag inte.Bussmicke skrev:
Den har visst sRAW vad nu det är.
Bladegunnar
Aktiv medlem
"Tv mode: 1/2000s bländare 5.6 iso 400
Blir det ljusare så bländas objektivet ner så man får bättre skärpedjup, tex bländare 6,3.7,1.8,0 ev ökad chans att få fågeln skarp.
Ibland om jag har haft den i AV mode och det blir riktigt mycket ljus så kanske slutartiden blir 1/6400 eller 1/8000s, lite onödigt snabb slutartid, bättre då ha den i TV -mode med ev bättre skärpedjup.
Flyger fågeln med tex mark och buskar som bakgrund blir det mindre ljus, samma tid 1/2000s, största bländare 5.6, ökar ISO till tex 500 enligt Safety Shift (C. Fn) för att få korrekt exponering."
För att få nåt liknande med den "uråldriga" MKII kan man ställa in P.Fn 04 så att den inte går över 1/2000 och sen aktivera C.Fn så att den säkerhetsförskjuter med bländaren i slutarprioritetsläge.
Blir det ljusare så bländas objektivet ner så man får bättre skärpedjup, tex bländare 6,3.7,1.8,0 ev ökad chans att få fågeln skarp.
Ibland om jag har haft den i AV mode och det blir riktigt mycket ljus så kanske slutartiden blir 1/6400 eller 1/8000s, lite onödigt snabb slutartid, bättre då ha den i TV -mode med ev bättre skärpedjup.
Flyger fågeln med tex mark och buskar som bakgrund blir det mindre ljus, samma tid 1/2000s, största bländare 5.6, ökar ISO till tex 500 enligt Safety Shift (C. Fn) för att få korrekt exponering."
För att få nåt liknande med den "uråldriga" MKII kan man ställa in P.Fn 04 så att den inte går över 1/2000 och sen aktivera C.Fn så att den säkerhetsförskjuter med bländaren i slutarprioritetsläge.
Omar
Aktiv medlem
Bladegunnar skrev:
"
För att få nåt liknande med den "uråldriga" MKII kan man ställa in P.Fn 04 så att den inte går över 1/2000 och sen aktivera C.Fn så att den säkerhetsförskjuter med bländaren i slutarprioritetsläge.
Hej
Liknande och liknande? Ja lite likt är det ju, på ena hållet om det blir ljusare.
"For birds in flight, I sometimes have the camera in TV mode, 1/2000s, 320 ISO and the aperture will depend of the light. in strong light I dont need shuttertimes like 1/8000s in AV mode, I think it is better to have 1/2000s and better depth o field in TV mode. Personal costum settings C.Fn-16-1: Safety shift of AV and TV priority. will give me the correct exposure even if the light goes below 1/2000s."
Från http://sydnet.net/omar/equipment.htm
Man behöver inte gå in i P.Fn 04 utan man kan sätta den på 1/2000s i Tv-mode och då ändras bara bländaren. Tex i ett visst ljus har man 1/2000s, bländare 5.6, ISO 400, blir det ljusare, bländas det ner tex till 6.3 eller 7.1 eller 8 osv med ökat skärpedjup. Blir det mindre ljus än 1/2000s, bländare 5.6, ISO 400 (för korrekt exponering) så blir det underexponerat, men med C.Fn-16-1: Safety shift of AV and TV priority så kommer tiden ändras tex till 1/500 s för att få rätt exponering då ljuset avtog och då blir inte sparvhöken skarp, för långsam tid.
Men om ljuset avtar så vill jag ändå att tiden skall vara 1/2000s så jag fryser en tex snabb flygande sparvhök.
Hur kan jag hålla kvar tiden 1/2000s även om ljuset avtar, jo om ISO ändras uppåt genom tex denna ISO Speed Safety Shift (C. Fn) som finns på mark3.
Hälsningar
Omar
Anders Östberg
Guest
OT: Det vore ju enkelt att fota fågel om ljuset gav 1/2000s som regel...
Tonyeagle
Aktiv medlem
exponerar ni efter bakgrunden?
Det låter nästan som om vissa här exponerar en fågel efter hur bakgrunden ser ut! En t,ex solbelyst fågel ska givetvis ha samma exponeringstid/bländare oavsett om bakgrunden är en blå himmel eller mörka buskar. Kan tänka mig att det blir felexponerat ofta när man kör med P, tv, Av och allt vad det heter. Nej, tacka vet jag M-läget. Alltid rätt exponerade fåglar oavsett bakgrund.
Det låter nästan som om vissa här exponerar en fågel efter hur bakgrunden ser ut! En t,ex solbelyst fågel ska givetvis ha samma exponeringstid/bländare oavsett om bakgrunden är en blå himmel eller mörka buskar. Kan tänka mig att det blir felexponerat ofta när man kör med P, tv, Av och allt vad det heter. Nej, tacka vet jag M-läget. Alltid rätt exponerade fåglar oavsett bakgrund.
Omar
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
OT: Det vore ju enkelt att fota fågel om ljuset gav 1/2000s som regel...
Hej
För flygande fågel mot himmel är det ju ofta inga problem att få 1/2000.Dock inte så bra om om bruset blir störande för att få denna tid.
Hälsningar
Omar
Omar
Aktiv medlem
Re: exponerar ni efter bakgrunden?
Hej
Jag erkänner!
Man skall använda den teknik som passar en bäst själv.
Använder nästan alltid Evaluerande mätning och AV eller TV. Fungerar rätt hyffsat under normala ljussituationer, annat var det med matrixmätaren på min Nikon F4 som jag hade på 80-talet, den var inte så bra som dagens.
Finns ju en risk att man anamar en teknik baserad på gammal teknik och när ny teknik kommer så ändrar man inte sin gamla invanda teknik.
Jag tycker man får rätt bra erfarenhet hur exponeringsmätaren, tex Evaluerande mätning fungerar och när den inte fungerar och då man själv bör exponeringskompensera. Man får ju kolla vilken ton fågeln och bakgrunden är i.
Man får ju kolla lite på histogramet, så man vet var man ligger.
Under en solig dag, brukar kompensering bli ca -1/3 till +1/3, rätt litet spann, skulle det gå galet kan man ju ändra ett sådant litet fel i Photoshop. Tex -1/3 eller 0 i exponeringskompensation för fågel som står på gräs, för fågel mot blå himmel + 1/3.
På proffshusen har det varit lätt att exponeringskompensera, tyckte det var lite bökigt på min 20D.
Tänk er en sparvhök mot himmeln, + 1/3 sedan dyker den och bakgrunden är ljustgräs och mark, utan att släppa sparvhöken från sökaren så exponeringskompenserar man till -1/3 och plåtar på.
Ibland har man mer grå (blå) himmel som bakgrund och då vet jag att behöver + exponeringskompensera lite mer, här ett 1+ http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/57463031
Canon mark3 har ju en förbättrad ljusmätare, skall bli intresserad att testa den.
Hälsningar
Omar Brännström
Tonyeagle skrev:
Det låter nästan som om vissa här exponerar en fågel efter hur bakgrunden ser ut! En t,ex solbelyst fågel ska givetvis ha samma exponeringstid/bländare oavsett om bakgrunden är en blå himmel eller mörka buskar. Kan tänka mig att det blir felexponerat ofta när man kör med P, tv, Av och allt vad det heter. Nej, tacka vet jag M-läget. Alltid rätt exponerade fåglar oavsett bakgrund.
Hej
Jag erkänner!
Man skall använda den teknik som passar en bäst själv.
Använder nästan alltid Evaluerande mätning och AV eller TV. Fungerar rätt hyffsat under normala ljussituationer, annat var det med matrixmätaren på min Nikon F4 som jag hade på 80-talet, den var inte så bra som dagens.
Finns ju en risk att man anamar en teknik baserad på gammal teknik och när ny teknik kommer så ändrar man inte sin gamla invanda teknik.
Jag tycker man får rätt bra erfarenhet hur exponeringsmätaren, tex Evaluerande mätning fungerar och när den inte fungerar och då man själv bör exponeringskompensera. Man får ju kolla vilken ton fågeln och bakgrunden är i.
Man får ju kolla lite på histogramet, så man vet var man ligger.
Under en solig dag, brukar kompensering bli ca -1/3 till +1/3, rätt litet spann, skulle det gå galet kan man ju ändra ett sådant litet fel i Photoshop. Tex -1/3 eller 0 i exponeringskompensation för fågel som står på gräs, för fågel mot blå himmel + 1/3.
På proffshusen har det varit lätt att exponeringskompensera, tyckte det var lite bökigt på min 20D.
Tänk er en sparvhök mot himmeln, + 1/3 sedan dyker den och bakgrunden är ljustgräs och mark, utan att släppa sparvhöken från sökaren så exponeringskompenserar man till -1/3 och plåtar på.
Ibland har man mer grå (blå) himmel som bakgrund och då vet jag att behöver + exponeringskompensera lite mer, här ett 1+ http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/57463031
Canon mark3 har ju en förbättrad ljusmätare, skall bli intresserad att testa den.
Hälsningar
Omar Brännström
Omar
Aktiv medlem
dsmannen skrev:
ojoj, ISO Speed Safety Shift, det har jag saknat sen första digitalkameran. Nu kanske man måste skaffa en mark 3 än då, attans jag som inte hade tänkt byta
Hej
Hittade lite text som förkklarade lite
The basic specifications for metering and exposure control are the same as for the EOS-1D Mark II N, but an ISO speed shift function has been added in custom functions (C.Fn.). If the correct exposure cannot be obtained with the P, Tv or Av mode, the ISO sensitivity is automatically shifted within the ISO100-3200 range to obtain the correct exposure.
http://www.canon.com/camera-museum/tech/report/200703/200703.html
mvh
Omar
Bussmicke
Aktiv medlem
Instämmer, ska bli kul när man får sin MkIII.
Funderar lite på valet av optik med tanke på fågelfoto.
Har funderat lite fram och tillbaka idag om;
*jag ska behålla min 70-300 DO IS USM och komplettera med konverter, finns kenko.
*jag ska skaffa ett 400 5,6L + konverter/extender
*jag ska skaffa ett Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM
Vill höra era åsikter och gärna varför ni tycker man ska göra si eller så.
Funderar lite på valet av optik med tanke på fågelfoto.
Har funderat lite fram och tillbaka idag om;
*jag ska behålla min 70-300 DO IS USM och komplettera med konverter, finns kenko.
*jag ska skaffa ett 400 5,6L + konverter/extender
*jag ska skaffa ett Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM
Vill höra era åsikter och gärna varför ni tycker man ska göra si eller så.
PMD
Aktiv medlem
Re: Re: exponerar ni efter bakgrunden?
Den senaste tiden har jag använt en kompaktkamera som visar ett realtidshistogram, och jag har märkt att det kan vara mycket användbart.
Har någon här hittat något om realtidshistogram på MIII?
MIII har ju "Live View", vilket kan vara användbart i vissa situationer, men den tycks inte ha histogramvisning i realtid när man använder "Live View", åtminstone hittar jag inget om det i dokumentationen av MIII.Omar skrev:
Man får ju kolla lite på histogramet, så man vet var man ligger.
Den senaste tiden har jag använt en kompaktkamera som visar ett realtidshistogram, och jag har märkt att det kan vara mycket användbart.
Har någon här hittat något om realtidshistogram på MIII?
Robert_Vallentuna
Aktiv medlem
Finns det någon CF så man låsa kameran på M och spotmätning? Jag tänkte ta bilder med min Mk3 och ha koll på vad den gör...
Robert_Vallentuna
Aktiv medlem
Coolt! Då är det bara att peta bort valknappen för mode så är allt löst!
Omar
Aktiv medlem
Hej
Lite OT, men intressant för Canonister
Gratis EF LENS WORK III
Helt otroligt!
EF LENS WORK III har man ju som bok (typ 200kr??), men en ny variant med nya objektiv går att ladda ner helt gratis. Lite nya bilder.
September 2006, Eighth edition
http://www.canon-europe.com/Support..._educational_tools/en/ef_lens_work_iii_en.asp
Mvh
Omar Brännström
Lite OT, men intressant för Canonister
Gratis EF LENS WORK III
Helt otroligt!
EF LENS WORK III har man ju som bok (typ 200kr??), men en ny variant med nya objektiv går att ladda ner helt gratis. Lite nya bilder.
September 2006, Eighth edition
http://www.canon-europe.com/Support..._educational_tools/en/ef_lens_work_iii_en.asp
Mvh
Omar Brännström
Similar threads
- Svar
- 28
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 2
- Visningar
- 1 K