Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag ska strax införskaffa mig en Canon 1D. Och jag har ett par frågor kring den.

1. Hur är bruset vid högre ISO'n? Jag förväntar mig givetvist inte mycket av en kamera som är såpass gammal som denna. Men det vore ändå bra att veta.

2. Hur stor är sökaren? Är den lika stor eller större än Nikons nyare kameror? (D200 och d80). Rår den på FF sökare?

3. Hur är det med blixtar osv, funkar den senaste ETTL tekniken? Hade nämligen tänkt köpa en 580EX till.

4. Jag vill också gärna köpa ett vidvinkligt L objektiv med IS. Finns det sådanna? Om inte kan ni rekommendera ett annat bra vidvinkel?

Nu kanske ni undrar vad skall en snubbe som inte ens kan sånt här enkelt med sådan här utrustning till? Svaret är enkelt! Jag migrerar från Nikon nu och kan inte ett skvatt om canon prylar! Hinner inte direkt läsa på mig om alla canon prylar eftersom köpet blir av imorgon! Så ni får agera min guide tills jag hunnit läsa på :)

Eftersom du skriver 1D, så antar jag att du menar den första modellen.

1. Brusbilden är bra, sitter en CCD i, istället för en CMOS. Men trots detta så ligger bruset på en relativt låg nivå. Däremot kan det förekomma bandning på höga ISO-tal.

2. Sökaren är väldigt skön. Den har 100% täckning och man hittar allt man vill i den. I storleksordning så skulle jag nog säga att den är något större än D200, men denm når naturligtvis inte på en FF sökare.

3. Inte den senaste, dvs E-TTL II. Men den har E-TTL, som tillsammans med FEL (Flash Exposure Lock) ger bra exponerade blixtbilder även vid svåra situationer.

4. Canon har 24-105/4L IS som är det objektiv som har mest vidvinkel i kombination med IS. Annars sitter 16-35/2.8L eller 17-40/4L som en keps.

För mer information om kameran:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1d/

När det gäller brus och bandning så bör du se till att köpa ett hus med ett serinummer högre än 6000, eftersom dessa har ett hårdvarufix för att minska bandning. Alla hus går att förse med nyaste firmware som en första åtgärd för att kontrollera bandning och brus, men som sagt efter snr: 6000 så har de ändrat konstruktionen för att ytterligare minska bandning och brus.

Jag fotar alltid med iso 400 och tvekar inte att använda 800 eller 1600. Under rätt ljusförhållanden störs man inte alls av bruset vid iso 800, och iso 1600 går att fixa till med ett brusreduceringspluggin av något slag.

Lycka till!

Jag vet inte om min 1D har den nya brustekniken men jag tvivlar på det med tanke på det ruskiga bruset på ISO +400. Får kolla serienummret en gång..

Men för mig så är det ingen big deal att den brusar på högt ISO, då jag mycket sällan fotar på annat än 200ISO.

Snabb och med en härlig kvalitetskänsla.

OK sökare. Långt bättre än den i 30D mfl!!

Den kanske största nackdelen med kameran är att den inte tar större minnen än 2GB (fat 32?) och att den suuuuuger ström i störa mängder. Med så "få" MP så platsar ju en stor mängd bilder. Men visst hade jag velat ha in ett 4GB i kameran..

ca 450 bilder på 2GB.. och max 300 bilder på ett nytt och nyladdat batteri är iaf min erfarenhet.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:

ca 450 bilder på 2GB.. och max 300 bilder på ett nytt och nyladdat batteri är iaf min erfarenhet.

MVH Niclas,

Va konstigt, jag laddar min 1D kanske en gång i månaden (piratbatteri från Zebra och ett orginal)
Kan tveklöst fylla ett par tvågigs minneskort under en session på en dag eller två utan att byta batteri.

Har du friska batterier Niclas?
Och Dennis, det är inga problem att köra en 580EX tillsammans med 1D huset. De kommer att jobba med E-TTL och ge dig riktigt bra bilder.

MVH
/Micke

Mina batterier är ett år gammla. Fullt laddade och helt nya så tog jag kanske ca 500 bilder/laddning.
Nu är det rent av katastrofalt dåligt. Det ena batteriet är rent av urdåligt.

Jag skall köpa nya batterier nu, men har svårt att hitta piratbatterier till bra priser här i Norge.

Det blir nog till Jul hemma i Sverige.., från just zebramedia.

Men det skall också sägas att jag mest och helst fotar i kalla tempraturer, mycket vind och rusk.. Vilket säkerligen påverkar antalet bilder ett batteri klarar.

Jag var ute idag och körde helt slut på det sämsta batteriet och det klarade endast ca 80 bilder, från fullt laddat. Såklart är det för dåligt.

Jag hoppas bara att det är batterierna som är problemet och inte huset...!!

MVH Niclas,

Lugn Niclas ,det är inte huset.
Mitt gamla batteri klarade som sämst runt 40 bilder när det var fulladdat och 15 grader varmt ute. Det kan man kalla dålig!
Beställde två pirat från zebramedia och kunde på första laddningen ta nästan 1000 bilder fast utan att använda skärmen speciellt mycket.

Men nu till det jag egentligen skulle skriva.

1. Bruset är ganska lågt vid 800 och påtagligt vid 1600. Kameran är nästan oanvändbar vid långa slutartider, 1 min eller mer, då sensorns hörn blir överhettade. Kanske bara gäller min?

2.Sökaren är bättre än Nikons modeller, både ljusare och större.

3. Jag har haft en del problem med blixten till min, använder iofs en sigmablixt så det kan vara det som är problemet.Den har som sagt inte den bästa blixttekniken.

4. Jag vet faktiskt inte om det finns något riktigt vidvinkligt objektiv med IS så jag litar på Jesper.
Jag använder ett 17-40 som standard och det är väl så där med hörnskärpan.

Mvh Hampus

Hej!

Låter bra.

Jag har precis fått hem två nya kopior. Laddas nu..--

Hoppas att de visar sig vara fina;)

Det beror ju också på hur många mAh de är på..
Mina ett år gamla pirater är på hela 2200 mAh !

De nya är på 1650 mAh... hoppas jag inte upplever de som kortvariga..

Hur många mAh är era batterier på ??

MVH Niclas,

Mina är på 2200 mAh, låter konstigt att de nya bara är på 1650, återkom gärna när du testat dem och berätta hur länge de håller, funderar på att skaffa ett till.

Mvh Hampus

Har två originalbatterier, varav det ena börjar vara rätt dåligt, tar drygt hundra bilder.

Har därför funderat på att själv byta ur batterierna som sitter i NP-E3 paketet, eftersom det sitter 10st vanliga AA (R6) NI-MH i serie innanför plasthöljet (har öppnat och gluttat lite). Om det går bra så betyder det att det är möjligt att få ett nytt NP-E3 paket på 2500mAh för mindre än 400kr. Nöjjer man sig med mindre mAh så går det komma ner i 300kr...

Om jag gör det och det funkar skriver jag en tråd, annars inte... ;)

2500 mAh trodde jag inte fanns. Jag trodde inte heller att 1650 fanns, innan jag insåg att jag (här i Norge!) inte hittade ngr "större"...

Mattias, jag vill veta hur det går.. men menar du att det kostar 400kr om du stoppar i vanliga R6 ? Inte bättre att köpa pirater då ? Eller tänker du på att vinna i mAh så att säga ?

MVH Niclas,

feskarn skrev:
Mina är på 2200 mAh, låter konstigt att de nya bara är på 1650, återkom gärna när du testat dem och berätta hur länge de håller, funderar på att skaffa ett till.

Mvh Hampus

Yes.

I morgon och på måndag så skall jag tömma flera laddningar.
Räknar med att jag kommer att exponera typ 2000+ bilder på två dygn nu,, om vädrets makter och batterierna är på min sida...
Kallt här uppe nu men men. Jag skall avge rapport:)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Mattias, jag vill veta hur det går.. men menar du att det kostar 400kr om du stoppar i vanliga R6 ? Inte bättre att köpa pirater då ? Eller tänker du på att vinna i mAh så att säga ?

MVH Niclas,

Om jag ska sätta in 2500mAh R6 och köper dessa hos Clasohlson går det på drygt 400kr att sätta in nya batterier. Nöjer jag mig med mindre mAh kostar det ca 300kr, men då är det ändå minst 2000mAh. Sen är der ju inte alls dumt med 2500 i stället för 1600 dåliga mAh som jag har nu...

Jag har inte hittat något ställe där jag kan komma ner i 400kr inkl frakt för ett NP-E3 och samtidigt veta att det är batterier med åteminstone en viss kvalité som sitter i, så det är därför jag gör det. Sen tycker jag ju att det är lite kul att pyssla oxå... :)

Jag kan återkomma med resultatet så småningom, så får du veta om det blev bu eller bä.

Är det verkligen värt besväret?
Jag betalade 375:- för ett pirat-acc från Zebramedia för ungefär ett år sedan. Har de blivit så dyra?

MVH /Micke
EDIT:
Kollade precis och de har 1800mAh NP-E3 för 495 på Zebra...

Mattias, jag skruvade upp mitt batteri(canon orginal) och tittade lite men det ser inte ut som om det går att få ut batterierna som sitter i, springorna är liksom för små. Hur ser det ut på dina?

Mvh Hampus

Första dagen med de nya lågmAh-batterierna.

Kameran visar fortfarande full kapacitet efter rättså precis 1000 bilder tagna.. Det är bättre än vad jag kommer ihåg att mina 2200mAh batterier kalrade.. eller så har jag glömt..

Jag är toknöjd så länge jag klarar 500+ bilder på en laddning.

Jag kommer således inte att stressa med högre mAh..

MVH Niclas,

Tycker att batterimätaren på denna kamera är riktigt relevant också. Dvs när batterisymbolen inte längre visar fullt så betyder det just det; att batteriet inte längre är fullt...
Kan ju lugnt klämma 500 bilder till ifrån det att symbolen visar halv "kräm".
Sen slår den inte ifrån innan batteriet verkligen är slut också..

MVH /Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar