Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 17-40 mot 16-35 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken skall jag köpa?

  • 17-40/4

    Röster: 17 68.0%
  • 16-35/2,8 II

    Röster: 8 32.0%

  • Totala väljare
    25

RG

Avslutat medlemskap
Hur stor skillnad är det på dessa glasbitar? Av tester jag sätt är det inte så stor skärpeskillnad mellan dem. Bländare 2,8 kan jag avvara för 4, för hus och parkerade bilar rör ej så snabbt på sig och då gör lite sämre ljustyrka ingen nytta.
 
Hur stor skillnad är det på dessa glasbitar? Av tester jag sätt är det inte så stor skärpeskillnad mellan dem. Bländare 2,8 kan jag avvara för 4, för hus och parkerade bilar rör ej så snabbt på sig och då gör lite sämre ljustyrka ingen nytta.
Om du inte har en FF-kamera så känns det som bortkastade pengar, oavsett vilket du väljer. Objektiven ifråga ger inte direkt avsedda prestanda för pengarna om du tänker blända ner och inte behöver snabb AF och/eller vädertätning.

Känsla? -Ja.
Vettigt? -Nej.

Men eftersom du frågar så får du svar. Om du går på känsla så tycker jag att du ska skita i vad jag och andra tycker eftersom det inte kommer att förändra något.
 
Skall skaffa ff kamera.
Det förändrar ju saken! 16-35 är typ dubbelt så dyr, så det kanske är lite ovettigt om du inte behöver f/2,8. Det som talar emot 17-40 är dålig kantskärpa och hög distorsion. Men det är ett mångsidigt omfång på FF, onekligen.

Tillägg: Du kanske ska fundera lite på hur mycket vidvinkel du behöver. Ett 24-70 eller 24-105, ger ganska ordentligt med vidvinkel ändå, och är ännu mer mångsidigt. Ska man hosta upp stora dinarer så är det ju bra om man hittar något som man kommer att använda mycket:)
 
Har ett 10-20 sigma idag och är stormförtjust över den. Så supervidvinkel "är gud" för mig.
 
16-35 II är fantastiskt skarp redan på 2,8, iallafall i mitten och på nära håll, men den är dyr.
En 24-70 2,8 som fungerar som den ska är otroligt skarp och mångsidig.
Faktiskt för skarp om man ska fota modeller som är äldre än 25, jag vet, för jag har provat ;)
 
Hur kan ett filter täta? Då måste man ju köra med gängtejp om det ska bli tätt?
 
Hur kan ett filter täta? Då måste man ju köra med gängtejp om det ska bli tätt?

Ja säg det, men det är vad canon säger iallafall. Digital Picture skriver också så här:

But, the 16-35 L II is fully weather sealed to protect against dust and moisture only when a filter (typically a UV Filter) is in place like all of the other current-at-this-time sealed non-super telephoto lenses.
 
Sen är frågan om en superzoom beter sig så bar i regn... Hade min sigma i dugg och alla bilder vart rätt fläckiga. Så frontlinsen blir i vilket fall som helst ett helvete att skydda i regn.
 
Vidvinkel och regn är ingen optimal kombination direkt. Det blir rätt svårt att undvika väta på frontlinsen eller filtret eftersom det eventuella motljusskyddet inte sticker ut särskilt långt. Ju större bländaröppning och ju längre bort man fokuserar, desto mindre påverkar det bilden.
 
Hej!

Jag är också lite fundersam om vilken glugg ska jag välja till min 5D MarkII 16-35 eller 17-40. Har läst här men inte fick klarare besked om vilken passar mig bäst.

De objektiv jag har nu är:

- 24-105 L f/4
- 100 mm macro f/2,8
- 70-200 L f/4 utan is
- 50 mm f/1,8 II

Det jag skulle vilja använda nästa objektivet till är mes inomhus (mest dagtid och i min privata studio) och utomhus (landscape). mina frågor är:

1- Är det stor skillnad då mellan 16-35 och 17-40 (med tanke på 2,8 och 4 )?

2- Är det stor skillnad mellan 16 eller 17 mm och 24-105 (24 mm)?

Tack på förhand!
 
1- Är det stor skillnad då mellan 16-35 och 17-40 (med tanke på 2,8 och 4 )?

2- Är det stor skillnad mellan 16 eller 17 mm och 24-105 (24 mm)?

Tack på förhand!

1) Tjaj? Beror på vad man vill. Ett bländarsteg är en faktor två, så också i pris. Riktigt snabba slutartider behövs oftast inte på så pass vidvinkligt objektiv då man kan få en dräglig bild på 1/10-1/20.

2) Ja, det är enorm skillnad på 17 och 24 mm, enligt mig. Behov? Roligt, ja.

T
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.