Annons

Canon 15mm f/2.8 eller Canon 8-15mm f/4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

jonassjo

Medlem
Någon som har erfarenhet av Canon 15mm f/2.8 eller Canon 8-15mm f/4 L och kan rekommendera någon av dem eller något annat fisheye.

Tack
 
Någon som har erfarenhet av Canon 15mm f/2.8 eller Canon 8-15mm f/4 L och kan rekommendera någon av dem eller något annat fisheye.

Tack

Haft Samyang 14/2.8 som är väl motsvarande EF 15/2.8. Även haft EF 8-15/2.8. Beror på ifall du behöver AF, zoom eller ljustyrka. 8-15/4L bytte jag ut som Samyang 12/2.8 och ångrar mig inte.

/Stefan
 
Hej.

Har haft Canons 15mm 2.8 och om ett fisheye är vad du vill ha så kan det nog rekommenderas.
Skarpt från största bländare och kompakt design. Objektivskyddet faller lätt av så det bör man vara lite aktsam med. Fokusmotorn är inte USM så lite ljud har den ju.

Byggmässigt tycker jag att de gamla EF objektiven håller helt okej klass. (Har även tidigare haft 24mm 2.8 som är motsvarande denna) Ingen L-byggkvalitet, men riktigt okej.

8-15mm är säkert bättre byggt men är ju en bländare långsammare och betydligt dyrare, så det beror ju lite på vilken budget du har.
 
Jag valde mellan Canon EF 15/2.8, Canon EF 8-15/4L och Sigma EX 15/2,8 DG.

Jag kom fram till att jag inte använder Fisheye tillräckligt ofta eller tillräckligt kritiskt för att motivera kostnaden för ett 8-15/4L.

Hade jag haft kameror med olika sensorstorlek så hade jag kanske tänkt annorlunda. Möjligheten att få 180 graders diagonal bildvinkel och tecknande över hela bildytan med de tre sensorformatet APS-C, APS-H och småbild (fullformat) är zoomens styrka för mig.

Jag valde bort Canon EF 15/2.8 eftersom det är en gammal konstruktion och det är tveksamt om Canon har reservdelar om den går sönder. Sigma säljs fortfarande och reservdelar finns. Båda finns begagnade, men Sigma är nog oftast billigast. Jag köpte ett begagnat Sigma i nyskick för 3000 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.