Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1000D vs.Pentax K200D

Produkter
(logga in för att koppla)

everdark

Avslutat medlemskap
Jag läste lite om Conon 1000D och jag hade nästan bestämt mig för den när jag läste testet på IDG och jag "kände" på den i en onoff butik.

Jag skall ha kameran som utbildnings kamera för den digitala delen för min fotoutbildning som kommer vara ungefär i ett år så jag vill ha en kamera jag kommer att trivas med.

Greppet är lite väl lite och den känns lite obekväm att hantera, men och andra sidan så var det en 450 som de hade i båset men 1000 och 450 är rätt likvärdiga.

Nu har jag börjat kika lite på Pentax K20 som ser intressant ut i dagsläget men återstå att se, ni som använder Pentax K20 resp Canon 1000D vad tycker ni om dessa kameror?
 
Är det Pentax K20 eller K200 du undrar över? K20 är mer likvärdig Canon 50d och K200 är ganska likvärdig 1000d,men K200 är rejälare,väderskyddad och har topp lcd.
/Sverker
 
Om du jämför 1000d och K200 med resp kittobjektiv så är de bildmässigt likvärdiga,K200 har ett trevligare kamerahus medans 1000d har något bättre brusegenskaper(iso 800-).Den dyrare 450d ska ge riktigt bra bilder med lite brus och mycke detaljer men då närmar man sig K20 i pris och om man då väljer denna så kommer man i en helt annan klass då det gäller ergonomi och knappar.
/Sverker
 
K200D har väldigt bra brusegenskaper och, precis som den billigare K-m, tillhör eliten bland 10Mp-kamerorna när det gäller lågt brus på höga ISO. Faktum är att K200D och K-m har lägre brus på höga ISO än K10D, och ändå är det samma sensor. Eller nästan samma sensor, det är en något uppdaterad variant som sitter i K200D och K-m, plus att de har nya kretskort med lägre brusnivå än K10D.

K200D är en mycket kompetent kamera med hög bildkvalitet både på JPEG och i RAW, men då den är utgången ur sortimentet - även fast det kan finnas kvar några enskilda exemplar hos handlare som säljs till bra priser - vill jag ändå slå ett slag för K-m. K-m har en snabbare autofokus och även snabbare seriebildstagning. Dock så saknar K-m vädertätning som K200D och den har något enklare funktioner, men som nybörjarkamera är den väldigt bra. Bildkvaliteten är väldigt bra.

En fin sak med både K200D och K-m är att brusfiltret är justerbart i flera nivåer och kan även stängas av helt och hållet, detta gör att man enkelt får full kontroll över balansen mellan brusreduceringen och detaljer. (kraftig bruseducering smetar ut bilden).

Både K200D och K-m har dessutom den för Pentax unika skärpningen av texturer, som ger en mer 3D känsla och "filmlik karaktär" i bilderna än tradtionell kantskärpning som konkurrenterna använder. Traditionell kantskärpning finns också tillgänglig och kallas hos Pentax för finskärpa - fine sharpness. (skärpa / sharpness är texturskärpning hos Pentax, och kantskärpning hos konkurrenterna. Pentax använder alltså något andra begrepp än konkurrenterna vilket kan förvirra tills man har lärt sig).

Optiken är ju intressant hos Pentax, och innan världen blev digital så var Pentax den mest använda och rekommenderade kameran på fotoutbildningar - mycket tack vare den höga användarvänligheten, robusta hus och utsökt design. Dessa värden finns fortfarande kvar.
 
Pentax motsvarighet till Canon 1000D är egentligen
Pentax K-m, men för en utbildning är det bättre att
gå upp ett steg för fler finesser och kanske slippa
hjälpfunktioner i menyn.

Problemet med Pentax K200D är att den inte
tillverkas längre, men finns kvar på tex Foto/Video.
Därför att den såldes lite sämre efter att den billigare
Pentax K-m kom, men en fin kamera, se sammanfattning av
Kamera&Bilds test:
http://www.kamerabild.se/nyheter/TEST-Pentax-K200D-klok-baskamera-1.40492.html
Kameran är vädertätad(regn/dammtätad), men inte objektivet,
den saknar tyvärr multiexponering.
Går du upp ett par tusen finns Pentax K20D som liknar
K200D men har till exempel multiexponering och fler
knappar för att undvika att gå genom menyn.
K20D kommer troligen att levereras med den uppdaterade
"kitoomen"(18-55) från Augusti, den är vädertätad.
Det står WR vid frontlinsen på den nya, men på hyllorna
i butiken kan det naturligtvis ligga en gammal zoom.
 
Som nöjd ägare till en K200D säger jag såklart att Du ska välja den och efter att ha läst inläggen ovan kan jag bara instämma i det som skrivits om dess fördelar, tror inte det missats någon av värde.

Valde själv mellan 450 och K200D men föll för den senare och är 100% nöjd, vill Du ha en oöm, prisvärd och lätthanterlig kamera som tar riktigt bra bilder så är den rätt val, och nu när den ska utgå blir det fina rea priser på den så den blir ännu mera prisvärd!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.