digitalaflaesk
Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en vidvinkelzoom och har fastnat för 3 gluggar som jag tycker verkar intressanta. Har kännt på både Canons ef-s 10-22 och Sigmas 12-24 och eftersom jag har en 350d (just nu) passar ef-s:en mig väldigt bra. Dock tycker jag byggkvalitén på Sigmas glugg är ljusår bättre än Canons. En annan fördel med Sigmas 12-24 är att jag kan i framtiden använda den på en fullformatare.
Har inte testat Tokinas motsvarighet (12-24), eller Tamrons (11-17) men såvitt jag vet presterar dessa sämre än både Sigmas och Canons enligt tester jag läst på nätet. Däremot ligger dessa 2-3000 kr under de övriga två gluggarna så motbevisar någon att de faktist skulle kunna spöa dem så är jag öppen för förslag. Jag betalar dock hellre mer för att få bra kvalité.
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Pris: 7195:-
Fördelar:
Liten, nätt - lätt att bära med sig.
Mycket vidvinkel.
Skall tydligen enligt tester ha lite distortion och mycket fin optisk kvalite.
Cashback (950kr)
Nackdelar:
Framtid? Ingen fullformatsstöd.
Lite för lätt? Kanske något plastig?
Inget motljusskydd ingår.
Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM
Pris: 6440:-
Fördelar:
Mycket bra byggkvalite.
Stöd för fullformat.
Mycket lite distortion.
Nackdelar:
Kan ge upphov till flaring.
Kan finnas måndagsexemplar (inte så skarpt som det vore).
3e parts tillverkare.
Vad tror ni om min värdering? Om du äger något av dessa objektiven - varför valde du just det?
Tack på förhand.
Har inte testat Tokinas motsvarighet (12-24), eller Tamrons (11-17) men såvitt jag vet presterar dessa sämre än både Sigmas och Canons enligt tester jag läst på nätet. Däremot ligger dessa 2-3000 kr under de övriga två gluggarna så motbevisar någon att de faktist skulle kunna spöa dem så är jag öppen för förslag. Jag betalar dock hellre mer för att få bra kvalité.
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Pris: 7195:-
Fördelar:
Liten, nätt - lätt att bära med sig.
Mycket vidvinkel.
Skall tydligen enligt tester ha lite distortion och mycket fin optisk kvalite.
Cashback (950kr)
Nackdelar:
Framtid? Ingen fullformatsstöd.
Lite för lätt? Kanske något plastig?
Inget motljusskydd ingår.
Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM
Pris: 6440:-
Fördelar:
Mycket bra byggkvalite.
Stöd för fullformat.
Mycket lite distortion.
Nackdelar:
Kan ge upphov till flaring.
Kan finnas måndagsexemplar (inte så skarpt som det vore).
3e parts tillverkare.
Vad tror ni om min värdering? Om du äger något av dessa objektiven - varför valde du just det?
Tack på förhand.