Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 10-22, Sigma 10-20 eller Tokina 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla tester säger helt olika. Har hört allt om alla objektiv. Vilket är det med bäst färgåtergivning, skärpa och bildkvalitet över lag? Ska använda objektivet till min kommande 450D.

Länka gärna tester och recensioner!
Tack.

Jag använder Tokinan till Nikonsystemet. Skärpan är riktigt bra i mitt tycke. AFen är dock ganska slö.

Färgåtergivningen ok men når inte riktigt upp till Nikons 12-24a.

Distortionen kan vara störande, framförallt runt 12-16 mm. Spelar mindre roll om du inte ska använda det till exempelvis arkitekturfoto.

Känns välbygd och trots flitigt användande har jag aldrig haft några problem. Klart prisvärd.

Har hört mycket bra om Tokinan men jag tror nästan att jag behöver dom där två sista millimetrarna. Någon som har någon information, recension eller test om Sigmas VS Canons vidvinkelgluggar?

För att göra valet ännu svårare så finns det ju en Tamron också, 11-18.

Jag går och velar mellan den och sigman...

Vissa tester är till den enes fördel, vissa till den andres.

Men det kanske helt enkelt kan vara så att man ska tolka de skilda testresultaten så att skillnaderna är så små att det inte spelar någon större roll vilken av dem man väljer?

Jag är inte alls nöjd med sigman.. den känns sunkig och ger inga vidare bilder.

Ska satsa på Tokina 12-24 istället då den har bättre bländare och verkar snäppet skarpare.

Hej!
Jag valde Sigmas 10-20 mm och är helt nöjd med detta objektiv. Läste också en hel del tester med olika resultat. Det som dock kan vara värt att notera är att Sigmas brännvidd är 10mm, Tokinas 13 mm, Canons vet jag ej vad den är i verkligheten.Dock är det en stor skillnad mellan 10-13 mm.
Ken Rockwell har en ganska intressant jämförelse av vidvinklar med en del jämförelsebilder, dock vet jag inte om hans tester är så vetenskapliga.

/Magnus

Stod själv och tvekade innan jag köpte Canon 10-22. KÖP säger jag bara! :)

Jag är så supernöjd med den gluggen. Knivskarp och förvånansvärt raktecknande och distorsionsfri.

Har faktiskt inget att klaga på (förutom priset)

Har läst på i nån recension (nej, jag har inga mer belägg för det) att det är samma glas i denna som i Canons L-gluggar men att de inte sätter L-stämpel på några EF-S-objektiv.

Vad har du tänkt fota?
Arkitektur eller nåt annat med mycket raka linjer som du vill fortsätta ha raka? I så fall: Canon 10-22! Tokinan i andra hand. Den är inte heller pjåkig, på det lilla jag sett. Resultaten från Sigman är jag däremot inte imponerad av.

Ska du ut i busken och fota djur och växter så är det ju inte så noga med att linjer är raka. Där kan böjar kanske till och med nån gång vara en kul krydda, kan jag tänka mej.

Själv valde jag min Canon 400D litegranna just för att 10-22:an fanns och ingen annan riktigt kunde möta upp mot den i ett rimligt prisläge.

Hej

Har själv haft samma funderingar ett tag men har nu lagt dessa på is

Jag väntar helt enkelt med att bestämma mig till dess att Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX har kommit, förutom att vara vidvinkligt så är det ju också hyffsat ljusstarkt vilket ju inte är ngn nackdel iaf inte om man tänkt använda det inomhus.

När det väl kommer, så kan det ju naturligtvis visa sig vara alldeles omotiverat dyrt och då kommer jag att köpa mig ett Canon 10-22 och säkert vara hur nöjd som helst med det också

MVH

Ola G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar