ANNONS
Annons

Camouflage för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Grattis Omar till ett mycket bra första försök, får nog bli att investera i en sådan dräkt För några år sen gjorde jag en test med att sitta helt öppet på ett orrspel, jag satt i en sovsäck (Caravan Wings) camoflagefärgad säck med ärmar. Det fungerade utmärkt om man inte gjorde för häftiga rörelser, otroligt härlig känsla när orrarna skuttade omkring på ca 8-10 meters håll. Tyvärr så har den gamla sovsäcken gett upp, och jag vet inte vart jag ska få tag på en ny med ärmar, eller vet ni kanske ?

Mvh
L-G

Klädd i min egenhändigt gjorda ghillie så passerade en dam på en stig på ca 3 meters avstånd. Knepig känsla,,

Visst blir man ett med naturen på ett vis. Obetalbar upplevelse.

Mvh Niclas,

Taiga skrev:
Grattis Omar till ett mycket bra första försök, får nog bli att investera i en sådan dräkt För några år sen gjorde jag en test med att sitta helt öppet på ett orrspel, jag satt i en sovsäck (Caravan Wings) camoflagefärgad säck med ärmar. Det fungerade utmärkt om man inte gjorde för häftiga rörelser, otroligt härlig känsla när orrarna skuttade omkring på ca 8-10 meters håll. Tyvärr så har den gamla sovsäcken gett upp, och jag vet inte vart jag ska få tag på en ny med ärmar, eller vet ni kanske ?

Mvh
L-G

Caravan Wings funderade jag på att köpa för många år sedan men nu tycks den inte finnas kvar.

Passar på att gratulera Omar till första försöket mycket lyckat. Tillbringade själv rätt många mornar unde ett kamoflaugenät i sommar. Mycket spännande upplevelse med rådjur som rusade förbi så när att det fladdrade i nätet. /Göran

Borde kanske vira Ghillie-tyg runt objektivet också. Jag är mera rädd för den vita färgen än mig själv egentligen.

/Pontus

Verkar onekligen funka bra Omar, kul att komma tätt inpå sparvhöken:)

Men om du haft gröna/bruna fjällrävenbyxor samt en naturfärgad tröja istället för dräkten hade den inte landat där då tror du?
Om du fortf hade haft på dig huvan och handskarna menar jag.

mvh,Jan

Jan vdV skrev:
Verkar onekligen funka bra Omar, kul att komma tätt inpå sparvhöken:)

Men om du haft gröna/bruna fjällrävenbyxor samt en naturfärgad tröja istället för dräkten hade den inte landat där då tror du?
Om du fortf hade haft på dig huvan och handskarna menar jag.

mvh,Jan

Hej

Sparvhökar är rädda för fjällrävar så det hade nog inte gått bra :) :) :)

Det är säkert möjligt att det går bra även med "vanliga" kläder, men chanserna kanske ökar med några procent om man ser ut som en buske.

Det var någon som såg mig och skrattade, sådant kommer nog hända många ggr här i sydvästra Skåne då det är så mycket folk ute i markerna, kan ibland bli lite pinsamt.

MVH

Omar

Senast ändrad:
Ha ha, och har man på sig en canadian goosejacka blir man attackerad av havsörnen;)

Håller fullständigt med dig om de extra procenten som kan vara avgörande för ett skott eller inte.
Sitter dock nog hellre sitta i en buske med möjlighet att kunna röra sig(iaf lite) än se ut som en buske och inte kunna röra sig.

mvh,Jan

Hej

Själv tänkte jag nog bara använda den vid fotografering av skygga arter. Eftersom dräkten är lätt och tar rätt liten plats så kan den hänga med på fotoryggsäcken så kan man ta på den vid behov. Tex man ser en kungsfiskare vid en å, den flyger bort, sätta på sig dräkten och invänta kungsfiskaren. Man är annars rätt rörlig i dräkten, känns knappt att man har den på sig.

MVH

Omar Brännström

Omar skrev:
Hej

Det var en härlig känsla att se en sparvhök så nära. Synd att jag missade med höjdformatet i början då den satt mycket finare, den kom ju lite för nära.

Jo det är den dräkten från Swedteam, men bilden ljuger, det är mycket mer löv på och mindre rött, det är nog på en äldre modell på bilden. Jag hade även nät camo handskar och camo ansiktsskydd.

Rätt bra start på första dagen med dräkten i fält.

MVH

Omar Brännström
Kanonbild Omar. Mycket lyckat resultat vid första testet med camodräkten alltså :) //mvh Glenn

Niclasfoto skrev:
Klädd i min egenhändigt gjorda ghillie så passerade en dam på en stig på ca 3 meters avstånd. Knepig känsla,,

Visst blir man ett med naturen på ett vis. Obetalbar upplevelse.

Mvh Niclas,
Tänk om damen HADE upptäckt dig trots ghillien :)) Hon hade väl fått en hjärtattack edyl.
//Glenn

Glenn Bark skrev:
Tänk om damen HADE upptäckt dig trots ghillien :)) Hon hade väl fått en hjärtattack edyl.
//Glenn

Ja, seriöst det är inget att rekommendera!
Jag var på väg ut ur skogen mot stigen och hörde henne komma så jag tryckte mig intill en trädstam, ville ju inte konfrontera henne på stigen!!
Som tur var så gick det ju bra den gången. Och nästa gång så möter jag henne/stigen med avtagen dräkt..

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ja, seriöst det är inget att rekommendera!
Jag var på väg ut ur skogen mot stigen och hörde henne komma så jag tryckte mig intill en trädstam, ville ju inte konfrontera henne på stigen!!
Som tur var så gick det ju bra den gången. Och nästa gång så möter jag henne/stigen med avtagen dräkt..

Mvh Niclas,

Å när dräkten väl är avtagen så kommer man på att kalsongerna ligger kvar hemma på väckarklockan...
Undrar vad som gör Damen mest rädd..? ;)

Hehe, ja de är ju som sagt mkt varma så det skulle ju kunna hända.
^^
Jag har par favoritplatser där allehanda spännande motiv passerar (skuleskogen,) precis i närheten av ngr riktigt stora trädvältor. Dessa är mycket bra skydd och kan fungera som ett otroligt effektivt gömsle och jag är säker på att det hade varit suveränt med en ghillie där. Det är ju vältor som djuren känner och det enda som behöver sticka fram är huvudet och kameralinsen. Man kan ju faktiskt också rota ett hål mellan rötterna i vältan för att sticka objektivet in i. Kommer en illustration av just det i tråden "Dela dina tips och trix" ev under morgondagen.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Hehe, ja de är ju som sagt mkt varma så det skulle ju kunna hända.
^^
Jag har par favoritplatser där allehanda spännande motiv passerar (skuleskogen,) precis i närheten av ngr riktigt stora trädvältor. Dessa är mycket bra skydd och kan fungera som ett otroligt effektivt gömsle och jag är säker på att det hade varit suveränt med en ghillie där. Det är ju vältor som djuren känner och det enda som behöver sticka fram är huvudet och kameralinsen. Man kan ju faktiskt också rota ett hål mellan rötterna i vältan för att sticka objektivet in i. Kommer en illustration av just det i tråden "Dela dina tips och trix" ev under morgondagen.

Mvh Niclas,

Å då kontrar jag med ett Hett Tips var man INTE ska bära Ghillie-suit...

* På Fjällgatan (Sthlm) när man plåtar flygande Havstrutar... ja det känns helt enkelt lite överarbetat... ;)

Gunnlaug skrev:
Å då kontrar jag med ett Hett Tips var man INTE ska bära Ghillie-suit...

* På Fjällgatan (Sthlm) när man plåtar flygande Havstrutar... ja det känns helt enkelt lite överarbetat... ;)

Hehe, ja där passar nog Gucci/Prada bättre i tillägg till sin lilla lila Olympus..

Niclasfoto skrev:
Jag har par favoritplatser där allehanda spännande motiv passerar (skuleskogen,) precis i närheten av ngr riktigt stora trädvältor. Dessa är mycket bra skydd och kan fungera som ett otroligt effektivt gömsle och jag är säker på att det hade varit suveränt med en ghillie där.
Under en trädvälta är ju ett utmärkt gömsle, om man vill fota med döden flåsande i nacken... Ville bara lyfta ett stort varningens finger för trädvältor. Många har blivit ihjälklämda under dem. Speciellt nu med all stormfälld skog.

/Pontus

Pongu skrev:
Under en trädvälta är ju ett utmärkt gömsle, om man vill fota med döden flåsande i nacken... Ville bara lyfta ett stort varningens finger för trädvältor. Många har blivit ihjälklämda under dem. Speciellt nu med all stormfälld skog.

/Pontus
Kan ju bli världens bästa gömsle :)
Hittas som skelett med plastcamou och med någon slags kannon (enligt den överlevande texten på vapnet) om 2000 år. Måste ju få dom att fundera på vad han gjorde där i gropen! lol

Ser förbannat tufft ut! :) Jag har i alla fall startat med inköp av ett stycke försvarets camounät 5x5 m, får se vad det blir av det... :)

Var är snubben..?

På bilden finns en snubbe med Ghillie-suit... men var..? :)

Bilagor

• ghillie copy.jpg
    ghillie copy.jpg
    46.3 KB · Visningar: 1,665
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar