Omar
Aktiv medlem
F.G. skrev:
Vad är mest användbart, mindre mobilt gömsle typ tält eller välcamouflerad klädsel? Man kan väl knappast se så mycket av luften och omgivningen i gömsle, om det är rovfågel man är ute efter? Ormvråk verkar orädda för bilar. Jag har parkerat 7-8 meter från dom, men så fort man går ut sticker dom.
Hej
Nog är det effektivt med ett fast gömsle, men jag tycker det är roligare att gå runt och leta. De gånger jag suttit i gömsle har tyckt att det varit lite tråkigt, men då har det ju inte varit så mycket fågel eller annat. Lägger man åtel framför ett gömsle så kan nog ett och annat dyka upp. Jag har inga bra marker att sätta upp gömsle på, och här i Sydskåne är det så mycket folk att folk upptäcker gömslet och skall kolla vad det är för något och kanske rent av förstör det.
Jag kom ihåg den gången jag satte upp ett tältgömsle och då kom polisen, någon annan gång har det stått ett tjutotal fågelskådare bakom och som då skrämde bort hundratals vadare och då tog de fram tubkikarna.
Jag tycker man kan prova på bägge, typ lövcamodress, samt tältgömsle och förstås bil.
Som tur är får man inte bedriva jakt från bil i Sverige, så djur är inte så rädda för bilar men jag såg ett jaktprogram med Jan Gillou? där han hade svårt att komma nära hjortar med bil, men det gick väl tillfots. Tydligen var det pga jakten (ryssland???) jagades från bil och inte till fots.
MVH
Omar