Annons

Camouflage för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
F.G. skrev:
Vad är mest användbart, mindre mobilt gömsle typ tält eller välcamouflerad klädsel? Man kan väl knappast se så mycket av luften och omgivningen i gömsle, om det är rovfågel man är ute efter? Ormvråk verkar orädda för bilar. Jag har parkerat 7-8 meter från dom, men så fort man går ut sticker dom.

Hej

Nog är det effektivt med ett fast gömsle, men jag tycker det är roligare att gå runt och leta. De gånger jag suttit i gömsle har tyckt att det varit lite tråkigt, men då har det ju inte varit så mycket fågel eller annat. Lägger man åtel framför ett gömsle så kan nog ett och annat dyka upp. Jag har inga bra marker att sätta upp gömsle på, och här i Sydskåne är det så mycket folk att folk upptäcker gömslet och skall kolla vad det är för något och kanske rent av förstör det.

Jag kom ihåg den gången jag satte upp ett tältgömsle och då kom polisen, någon annan gång har det stått ett tjutotal fågelskådare bakom och som då skrämde bort hundratals vadare och då tog de fram tubkikarna.

Jag tycker man kan prova på bägge, typ lövcamodress, samt tältgömsle och förstås bil.

Som tur är får man inte bedriva jakt från bil i Sverige, så djur är inte så rädda för bilar men jag såg ett jaktprogram med Jan Gillou? där han hade svårt att komma nära hjortar med bil, men det gick väl tillfots. Tydligen var det pga jakten (ryssland???) jagades från bil och inte till fots.

MVH

Omar

Johan Okker skrev:
Bara en invändning mot det receptet.
Så fort du har en dräkt/plagg som bygger på att du har antingen påsydda öglor eller som i Niklas recept snittade hål för att kunna knyta fast olika tygbitar så uppstår enligt min erfarenhet lite problem i terrängen. I dessa öglor/hål kommer t ex kvistar och annat tjafs lättare att kunna fastna än i en jacka/dräkt där remsorna bara är påsydda och kvisten/grenen bara river/tovar en eller ett par tygremsor.

Tror ingen går så mycket omkring i sin dräkt, min är i alla fall inte tilltänkt för det. Spelar ingen roll om du går omkring i en ghilliesuite eller en röd/orange fågelskrämmadräkt eftersom man ju rör sig. Rörelser och hudfärg (ögonkontakt) är det sämsta och det som bör undvikas enligt min egen erfarenhet...

Dessutom så är hålen i dräktreceptet jag hänvisar till faktiskt en fördel då jag rekommenderar att man faktiskt sticker in kvistar och löv i hela dräkten. Helt enkelt för att ge den den aktuella tonen i miljön man skall smälta in i. Så hålen och dräktens oregelmässighet är dess styrka. Finns inget av försvarets förband som har annat än egenhändigt gjorda. De är råa men väger mycket, spec om de blir våta (ett helt set typ 25kg,,) Men som sagt, man går inte omkring många meter i dem:)

Mvh Niclas,

Omar skrev:
Hej

Bra fråga, ökar det mina chanser med 10% så är det bättre än inget. Däggdjur är kanske känsligare. Rovfåglar ser väldigt bra. Pratade med en naturfotograf som satt med ett sådant camosätt som jag har och fotade havsörn på ca 6m, dvs bara huvudet.

MVH

Omar Brännström

Tror du verkligen att han satt 6 meter ifrån utan att bli upptäckt? Jag känner mig tveksam,, De upptäcker ju om en sten på sittplatsen är vänd upp och ned.. men så kanske det var på åtel eller efter några veckor;)

MVH Niclas,

Gunnlaug skrev:
Har liknande erfarenheter med just Kärrsnäppa... dom synes vara extra oskygga... ja rena posörer faktiskt... :)

Kärrsnäppa tror inte jag att vi skall mixa med skyggheten hos en havsörn.. Vadarna är ofta väldigt orädda, spec om de jagar föda...

Jag har haft skärsnäppor på armlängds avstånd gång på gång,, utan dräkt.. Men så är ju Skärsnäppan lite spec på det området också:)

Generellt sett så tror jag väääldigt lite på detta med att kammoflera sig i dräktväg. Bort med hudfärg och rörelser så klarar man mycket.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Generellt sett så tror jag väääldigt lite på detta med att kammoflera sig i dräktväg. Bort med hudfärg och rörelser så klarar man mycket.

Och så får du mycket mindre skrymmande packning att ta hänsyn till samt blir inte så förbannat varm som du blir i en ghillie - framförallt om sommaren.

Less is more.

Omar skrev:
Som tur är får man inte bedriva jakt från bil i Sverige, så djur är inte så rädda för bilar men jag såg ett jaktprogram med Jan Gillou? där han hade svårt att komma nära hjortar med bil, men det gick väl tillfots. Tydligen var det pga jakten (ryssland???) jagades från bil och inte till fots.

MVH

Omar

Faktum är ju att det i jaktlagstiftningen faktiskt står att man måste ha markägarens tillstånd för att gå omkring med en kikare "föööör att spana in djur",,, men såklart är det ingen som bryr sig om du går en promenad med kikaren.. Lagen är ju lustig ibland..

MVH Niclas,

Johan Okker skrev:
Och så får du mycket mindre skrymmande packning att ta hänsyn till samt blir inte så förbannat varm som du blir i en ghillie - framförallt om sommaren.

Less is more.

Helt enig, jag använder kammoflage ett fåtal gånger per år själv! Kommer knappt ihåg förra gången.
En ghilliesuite är inget man drar med sig i en packning.. Tror min egen väger 8kg torr och skogsfuktig i alla fall det dubbla...

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Tror du verkligen att han satt 6 meter ifrån utan att bli upptäckt? Jag känner mig tveksam,, De upptäcker ju om en sten på sittplatsen är vänd upp och ned.. men så kanske det var på åtel eller efter några veckor;)

MVH Niclas,

Hej

Visst låter det lite konstigt, men utan att nämna hans namn så är han känd för sina havsörnsbilder och tillhör bildbyrå (en av de kändaste) och säljer faktiskt en hel del och har säkert hållt på typ i 30år. Det var inte exakt en sådan dräkt som jag hade köpt men tydligen en liknande och eftersom han hade haft sån framgång med den dräkten han hade haft så skulle han beställa den dräkten jag hade köpt.

Jag vet ju inte själv, men med tanke på hans erfarenhet så tänkte man att det stämde, men visst låter det lite tveksamt.

Var han hade fotat vet jag inte, säkerligen hemligt.

MVH

Omar Brännström

Niclasfoto skrev:

+vindriktning... och att inte avvika i färgskala mot bakgrunden

Niclasfoto skrev:
Faktum är ju att det i jaktlagstiftningen faktiskt står att man måste ha markägarens tillstånd för att gå omkring med en kikare "föööör att spana in djur",,,

Var står det? Aldrig hört talas om... är inte det allemansrätten som reglerar hur man får gå på andras marker, du är ju inte ute i syfte att jaga då borde det vara fritt fram

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Helt enig, jag använder kammoflage ett fåtal gånger per år själv! Kommer knappt ihåg förra gången.
En ghilliesuite är inget man drar med sig i en packning.. Tror min egen väger 8kg torr och skogsfuktig i alla fall det dubbla...

Mvh Niclas,

Jag tror att den dräkten jag köpt väger kanske 500g eller något, otroligt lätt. Man blir inte varm i den så den funkar bra när det är varmt, lätt att ta av och stoppa i en kasse så man inte skrämmer slag på folk.

MVH

Omar Brännström

Lövcamo-serien verkar ju lysande! Man verkar ju i princip kunna strunta i gömslet! Kan ju vara värt pengarna, om man tillhör kategorin som t ex köper snabbfästesplattor för femtiotvå dollar styck...

För jakt på däggdjur är det viktigaste att man sitter stilla och håller tyst. Fåglar, ex rovfåglar, är ju betydligt kinkigare pga den fantastiska synen. Att sitta still har jag inga problem med. Övning ger färdighet...

Gömslets fördel är ju att man kan hålla på och röra sig utan att det märks alltför mycket. Med dräkten får man ta det försiktigt om man ska titta på bilder i displayen osv eftersom minsta snabba rörelse avslöjar en.

Köpte du ansiktsmasken också?

Hur har du förresten kamouflerat de vita objektiven Omar? Det finns ju flera typer av kamouflage-överdrag på marknaden.

/Pontus

Gurra G skrev:
Niclasfoto skrev:
Faktum är ju att det i jaktlagstiftningen faktiskt står att man måste ha markägarens tillstånd för att gå omkring med en kikare "föööör att spana in djur",,,

Var står det? Aldrig hört talas om... är inte det allemansrätten som reglerar hur man får gå på andras marker, du är ju inte ute i syfte att jaga då borde det vara fritt fram

Puhh vart står det, kommer bara ihåg nu att jag pluggade det innan jag kirrade jägarexamen.

Men som jag spriver eller rättare sagt antyder så måste man ha tillstånd när det handlar om att man är ute efter att konkret spana efter djuren (där syftet säkert spelar roll).

Men som jag skriver, det är nog ingen som bryr sig i det stora hela.
Vi fotografer säger ju inte heller att vi spanar för att regelrätt jaga med kameran precis som en jägare bara utan skarp ammu.
Tror nog att lagen står där för att det faktiskt KAn innebära ett visst tryck på marken, på ett jaktnära vis. Så tolkar jag det i alla fall.
Men visst är det diffust. Det handlar säkerligen om syftet av kikar/kamera,jakten.

Mvh Niclas,

Pongu skrev:
Lövcamo-serien verkar ju lysande! Man verkar ju i princip kunna strunta i gömslet! Kan ju vara värt pengarna, om man tillhör kategorin som t ex köper snabbfästesplattor för femtiotvå dollar styck...

För jakt på däggdjur är det viktigaste att man sitter stilla och håller tyst. Fåglar, ex rovfåglar, är ju betydligt kinkigare pga den fantastiska synen. Att sitta still har jag inga problem med. Övning ger färdighet...

Gömslets fördel är ju att man kan hålla på och röra sig utan att det märks alltför mycket. Med dräkten får man ta det försiktigt om man ska titta på bilder i displayen osv eftersom minsta snabba rörelse avslöjar en.

Köpte du ansiktsmasken också?

Hur har du förresten kamouflerat de vita objektiven Omar? Det finns ju flera typer av kamouflage-överdrag på marknaden.

/Pontus

Hej

Jag själv har varit tveksam till lövcamo, men kan nog vara bra i vissa fall, kan väl inte bli sämre i alla fall. I ett fast gömsle kanm man ju röra sig, men med lövcamo får man nog vara rätt still, fast buskar kan ju röra sig i vinden :):). Jag har ju inte testat det så mycket än.

Köpte ansiktsmasken
http://engelsons.se/easyshop/grafik/bild02/227200385832-1474820.jpg

Köpte Näthandske vid varmt väder
http://engelsons.se/easyshop/grafik/bild02/227200385854-1476620.jpg

Köpte tyghandske för lite kallare väder

http://engelsons.se/easyshop/grafik/bild02/227200385857-1477320.jpg

Camokepsen

Köpte även överdragscamo när man vill vara mindre extrem

http://engelsons.se/easyshop/grafik/bild02/303200168617-2706120.jpg

Eftersom jag nu råkat ut för camofebern "behövde" jag öäven lite tuffare plagg

http://engelsons.se/easyshop/grafik/bild02/1380.jpg

http://engelsons.se/easyshop/grafik/bild02/1381.jpg

Camot till objektivet är av neopren och skyddar även objektivet skrapmärken tex när man har objektivet över bilfönsterkarmen.

Jag köpte JRF Neoprene lens cover, suveränt
http://www.birdsasart.com/accs.html

Annars finns det neopren för motljusskyddet

http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/lens_hood_covers.htm

Annars tygcamo, har ett till mitt 500mm, som jag även använder till 400mm DO

http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/lens.htm

MVH

Omar Brännström

Tack Omar för länkarna!
Jag ska ta mig en allvarlig funderare på lövcamo. De tuffa kläderna kan jag klara mig utan. Men jag förstår att det känns lite fånigt att gå omkring som en lövhög i sydvästra Skåne...

/Pontus

Berätta hur det har gått med lövcammot när du har provat det, Mina ormvråksbilder har jag tagit i ett gömsle av cammoflagenät. Nätet till trots, har jag missat många bilder på ormvråk och glada pga att man i bland måste flytta gluggen ett par centimeter, det har varit tillräckligt för att skrämma iväg fåglarna.

Mvh/Paulo

Tycker personligen att handskar och ansiktsmask är riktigt vettigt speciellt för däggdjur men nog upptäcker en fågel mig även om jag sitter eller går i en lövcamodräkt.
Speciellt en rovfågel som upptäcker en mus/fågel på en kilometers avstånd.

Hur länge orkar man sitta blickstilla?

Niclasfoto skrev:
Faktum är ju att det i jaktlagstiftningen faktiskt står att man måste ha markägarens tillstånd för att gå omkring med en kikare "föööör att spana in djur",,, men såklart är det ingen som bryr sig om du går en promenad med kikaren.. Lagen är ju lustig ibland..

MVH Niclas,

Jag blev förvånad när jag läste detta eftersom jag aldrig hört talas om att så skulle vara fallet, så jag frågade en arbetskamrat som tagit jägarexamen för ett par år sedan och det var inget som han hade läst eller hört något om.

Det skulle vara väldigt bra om Du kan ta reda pa exakt vad och var det står om detta i lagstiftningen. Kan det kanske vara något som gäller i Norge?

Norsk jaktlagstiftning vet jag inte mkt om. Jag tog min examen i Sverige.

När man läser till jägarexamen så pluggar man inga paragrafer ur direkt ur jaktlagstiftningen utan det som står citerat ifrån den (vissa exakt citerade dock) i huvudteoriboken. Här i min studentlya just nu har jag inte boken, tyvärr. Men jag skall kolla upp det så att ni FÅr ett riktigt citat, helt klart!

Det som hela jägarexamen handlar om är och står ju i ett förhållande till jaktens aktiviteter lagar/moral/etik/teknik/biologi osv.
Alltså kan vi ju gå ut ifrån att det där med kikarspaning handlar om när det sätts i relation med jaktövning och jaktmarker.

Såklart har vi alla lov att ha med en kikare när vi går vår skogspromenad både på och utanför stig och över marker, efter egen vilja och lust. Ingen nekar ju oss det! Men helt klart så står nog den lagen jag tänker på i relation med markägarens rättigheter när kikartittandet i vissa extremfall (om de nu existerar) påverkar markens jaktvärde. Och det ser jag inte direkt som ngt orealistiskt heller.

Mvh Niclas,

Det jag har läst står säkerligen i en kontext och i ett sammanhang som omhandlar jaktaktiveteter generellt.

Det är ju så att ingen får spåra upp vilt på mark där man inte har jakträttigheter, alltså ägande, arrende eller annat giltigt tillstånd. Helt enkelt eftersom det räknas som en jaktaktivitet. (Men det har jag ju också läst i kurslitteraturen, såklart;)

Men vilken markägare vet att det är rävens morgonpromenad man spanar in när man går där med kameran och kikar efter spår i nysnön..

Helt klart så finns det säkert tillfällen där den lagen är nödvändig, tex varghatande bönder/jägare som går över jaktmarker osv..

Detta bör vi diskutera i en annan tråd.

Fortsätter vi många inlägg till riktade mot denna problematik så hoppar vi till ny tråd tycker jag. I respekt för Omar och hans tråd. Har redan lite smådåligt samvete:/

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Kärrsnäppa tror inte jag att vi skall mixa med skyggheten hos en havsörn.. Vadarna är ofta väldigt orädda, spec om de jagar föda...

Mvh Niclas,

Nej självklart så är en Havsörn avsevärt mera skygg jämfört med en vadare... det jag försökte säga var bara att man kan komma ganska så nära med att bara sitta helt stilla utan camouflage...
Vill man nu köra med en Ghillie-suit så är det nog ganska bra att sitta/ligga still så mycket som möjligt även där... (alternativt åla medelst hasning)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar