Annons

Camouflage för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite OT...

Fruktansvärt arbetsamt med en Ghillie-suit när man med frusna fingrar ska till å pinka... ;)

Senast ändrad:
Moment 22...

Niclasfoto skrev:
Faktum är ju att det i jaktlagstiftningen faktiskt står att man måste ha markägarens tillstånd för att gå omkring med en kikare "föööör att spana in djur",,, men såklart är det ingen som bryr sig om du går en promenad med kikaren.. Lagen är ju lustig ibland..

MVH Niclas,

Ja Juridiken kan tydligen vara besynnerlig ibland... men om vi flummar med lite tes, antites, syntes- grubbel då..?

En person anser att det levande viltet är allas gemensamma egendom...
En annan individ anser att det levande viltet inte är någons egendom...

Vad blir syntesen..?

Lite moment 22 om du frågar mig...

Så det är nog inga problem att traska runt med kikare/kamera på jakt/spaning efter vilt... förutsatt att man inte bär med sig ett vapen... för Jaktlagstiftningen menar väl inte på fullaste allvar att en kikare/kamera skulle kunna nedkämpa en Kronhjort... ;)

Många aktiviteter räknas enligt lagen till "jakt" även om man inte bär vapen!! Där ligger ju den gråsonen vi hamnar i när vi är ute efter att komma så nära t ex hjorten som möjligt...

Syntesen är ju lagens existens såklart, frukten av dissensus är ju att man KAn lösa motstridigheterna genom konstgjord andning/konsensus.. Alltså lagar och andra regler som vi människor förhoppningsvis kan ena oss runt.. Även om vissa har ett RobinHood,tänk så finns det ju lagar som säger att djuren är statens men att markägaren disponerar jakträtten som står över den som med allemansrätten får vistas där,, (Ingen markägare får ju behandla sin mark precis som han vill och känner för. Lagarna styr ju även markägarens spelrum på många sätt).

Låt oss droppa detta här. Den som har stort intresse kan ju hoppa över eller i ny tråd.

^^^^^^^^^^^^^^^^

När det gäller ghilliesuite så måste jag få berätta att jag själv fick idén när jag för första gången kom i kontakt med en dräkt i lumpen. Då var mitt fotointresse endast i sin grynings timma så däkttanken var inte mer mogen än som så. Det var bara helt enkelt en rå dräkt bortom allt jag sett tidigare.

När jag så samtalade med en kompis på en fotoskola så berättade han att han minsan hade en sådan dräkt. Enligt honom så var den ett riktigt bra hjälpmedel. En gång hade visst en liten fågel suttit sig på hans huvud där han satt likt en mosshög i skogen... Jag har inte haft ngn på huvudet men väääldigt nära ja.

MEn så kommer det ju tillfällen när man kommer kloss på utan kammohjälp. Ibland hoppar ju talltitan nästan och söker skydd inne i motljusskyddet... Men såklart som sagt olika arter är ju olika känsliga arter.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Jag har själv försvarets M,90byxa men saknar jackan till.

Jag kommer ihåg när vi i lumpen övade spårning med försvarets hundar (utbildade för sisådär 300000 per huvud,,). Klädda i M-90 och kammomålade..

Vi gick ett spår i blandad terräng och gömde oss lätt.

Vid ett par av övningarna så bommade både hundarna och hundförarna på oss som låg rättså öppet. Den gången det hände mig så passerade både hundföraren och hunden endast ca 70cm ifrån mig. Det var en ruggig känsla när hunden närmade sig men passerade på kloss håll. Då hade jag lite löv på mig och så, inget spec alltså även om terrängen där jag låg var tät och mörk.

Det jag vill säga med det är att det knappast behövs mycket för att förbli icke upptäckt..
Rörelsen hade avslöjat mig direkt!

Mvh Niclas,

Johan Okker skrev:
Men just sådana syr du ju enkelt själv och kanske då även med bättre färmatchning mot din tilltänkta terräng än vad du får med en köpt.

Visst går det att göra själv. Ibland kan det dock vara bättre att låta någon annan utföra det man inte behärskar själv även om det kostar en slant.

Här finns det f.ö. en bra beskrivning http://www.geocities.com/stalker217/ghillie/

(jo, jag har undersökt de olika alternativen och personligen så kan jag tänka mig att betala för den färdiggjord. Jag har ändå alldeles för många projekt på G :-/ )

Arctic skrev:
Visst går det att göra själv. Ibland kan det dock vara bättre att låta någon annan utföra det man inte behärskar själv även om det kostar en slant.

Här finns det f.ö. en bra beskrivning http://www.geocities.com/stalker217/ghillie/

(jo, jag har undersökt de olika alternativen och personligen så kan jag tänka mig att betala för den färdiggjord. Jag har ändå alldeles för många projekt på G :-/ )

Hej

Den lövcamodräkt som jag har köpt är ju bara överdrag, som ett lätt regnställ, så man har ju kläder under. Dräkten är byggd av nät med påsydda lövbitar och man kan se lite igenom den, så bäst är att ha något mörkt under. Har fäst min dräkt på ryggsäcken i en påse och jag kan sätta på den när det är lämpligt.

Ghillie, verkar vara bra, men att göra den själv, verkar ju vara jobbigt, samt rätt dyrt. Känns lite väl varm på sommaren med den modellen att göra det själv, enligt beskrivningen.

Jag kan tänka mig en Ghillie som man köper är av nätvariant och då troligen inte så varm och mer av överdragsmodell http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...14424&type=pod&cmCat=catfeat&_requestid=33120

De är ju inte så blodigt dyra, några pubrundor bara.

Jag skall nog ut i morgon och testa min, regnade tyvärr idag.

MVH

Omar Brännström

En lite mindre trevlig detalj med en ghillie är att den mer eller mindre blir en del av naturen (vilket såklart kan ses som en fördel) på så sätt att små djur och kryp trivs som fisken i vattnet... Puhh,, när spindlarna börjar att springa omkring.

En sådan överdragsmodell ser mkt SMart ut tycker jag!!

MVH Niclas,

Omar skrev:
Hej

Den lövcamodräkt som jag har köpt är ju bara överdrag, som ett lätt regnställ, så man har ju kläder under. Dräkten är byggd av nät med påsydda lövbitar och man kan se lite igenom den, så bäst är att ha något mörkt under. Har fäst min dräkt på ryggsäcken i en påse och jag kan sätta på den när det är lämpligt.

Ghillie, verkar vara bra, men att göra den själv, verkar ju vara jobbigt, samt rätt dyrt. Känns lite väl varm på sommaren med den modellen att göra det själv, enligt beskrivningen.

Jag kan tänka mig en Ghillie som man köper är av nätvariant och då troligen inte så varm och mer av överdragsmodell http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...14424&type=pod&cmCat=catfeat&_requestid=33120

De är ju inte så blodigt dyra, några pubrundor bara.

Jag skall nog ut i morgon och testa min, regnade tyvärr idag.

MVH

Omar Brännström

Här har du lite olika modeller...

http://shopping.netsuite.com/s.nl?c=322764&sc=23&category=14&search=ghillie

+ att det är viktigt att täcka gluggen också...

http://www.camo-store.com/rifle_wrap.htm

Senast ändrad:
Hej

Var ute idag 2 timmar för att testa lövcamodräkten fastän det var molnigt och väldigt blåsigt.

Satte mig på en ihopfällbar pall, öppet med dräkten framför en tall. Ca 8-10 meter längre fram tyckte jag att det fanns några lämpliga grenar för tex sparvhökar att sätta sig på.

En sparvhök satte sig, tyvärr var den så nära att jag klippte stjärten vid liggande format så jag skulle ändra till stående och då rörde jag mig och den upptäckte nog mig. Jag hade hängt camonä över gluggen och vrida den till stående var lite problematiskt när sparvhöken satt så nära.

Fick bara en bild och då tyvärr när den inte satt så fint som innan.

Inga problem att ha dräkten på sig när det blåser väldigt mycket.

Avståndet är ca 8m till denna sparvhök. Det är hela bilden dvs ej beskuren och sparvhök är ju en relativt liten rovfågel.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/49988191

Nog fungerar dräkten.

MVH

Omar

Hej

Det var en härlig känsla att se en sparvhök så nära. Synd att jag missade med höjdformatet i början då den satt mycket finare, den kom ju lite för nära.

Jo det är den dräkten från Swedteam, men bilden ljuger, det är mycket mer löv på och mindre rött, det är nog på en äldre modell på bilden. Jag hade även nät camo handskar och camo ansiktsskydd.

Rätt bra start på första dagen med dräkten i fält.

MVH

Omar Brännström

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar