Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Camotejpa objektiv?
- Trådstartare LinusG2
- Start datum
nikitin
Aktiv medlem
Tänk på att tejp kan lämna fula märken när du tar bort den. Kan vara bättre med ett neopren skydd istället, https://www.augenblicke-eingefangen.de/lenscoat-for-sony-fe-200-600-g-oss?number=AE20369.2, dock klart dyrare...
unoengborg
Aktiv medlem
Tänk på att tejp kan lämna fula märken när du tar bort den. Kan vara bättre med ett neopren skydd istället, https://www.augenblicke-eingefangen.de/lenscoat-for-sony-fe-200-600-g-oss?number=AE20369.2, dock klart dyrare...
Borde dessutom vara behagligare att hålla i vid kyla
D Gulliksson
Aktiv medlem
För att skydda objektivet så skulle jag rekommendera Lenscoat som är gjort av neopren. Det håller hög klass och det tjocka neoprenmaterial dämpar stötarna som kan uppstå när man lägger objektivet mot något hårt . Finns i en uppsjö av olika camoutförande.
Rolanpro är en annan tillverkare av objektivskydd men detta är tillverkat i annat material. Jag upplever dock inte detta lika "dämpande" som Lenscoat. Men även dessa finns i en uppsjö av olika camoutförande
Man kan säkert köra någon variant med camotejp men som någon var inne på så lär det lämna spår efter sig när man tar bort det samt att det dämpas inte på samma sätt som ett Lenscoat eller Rolanpro som är av tjockare material.
Lenscoat på Nikon 200-400/4
Rolanpro på Nikon 300/4
Rolanpro är en annan tillverkare av objektivskydd men detta är tillverkat i annat material. Jag upplever dock inte detta lika "dämpande" som Lenscoat. Men även dessa finns i en uppsjö av olika camoutförande
Man kan säkert köra någon variant med camotejp men som någon var inne på så lär det lämna spår efter sig när man tar bort det samt att det dämpas inte på samma sätt som ett Lenscoat eller Rolanpro som är av tjockare material.
Lenscoat på Nikon 200-400/4
Rolanpro på Nikon 300/4
Kisco
Aktiv medlem
Biltema har en sort camoflagebinda som fungerar perfekt. Den har inget klister men fäster i sig själv när du lindar mer än ett varv. Lämnar absolut inga märken när bindan tas bort.
Funktionen på bindan är av samma princip som använd som stödbindor till husdjur.
Jag använder det till mina objektiv.
Funktionen på bindan är av samma princip som använd som stödbindor till husdjur.
MikSwe
Aktiv medlem
Jag har ägt ett begagnat objektiv som var camotejpat. Det gick inte att få bort tejpen utan en massa märken och klister som satt som berget. Det finns ju spray som kan lösa upp klister men jag hade nog inte vågat spraya det på de områden som omfattar knappar mm och dessutom inte riskera att det skulle hamna på frontlinsen.
Har också testat både biltemas och dyrare bindor och de funkar ett tag. Blir det blött så får man linda upp och torka det eller linda nytt. Inte samma hållfasthet som tejp eller neopren. Neoprenet har deesutom fördelen att det är behagligare att hålla i på höst-vinter-vår mht att metallen fort kyler ner handen som håller objektivet (även med vantar på). Dessutom så är det ett visst rep- och stötskydd. Det är enligt mig mao värt att lägga lite pengar på det.
Har också testat både biltemas och dyrare bindor och de funkar ett tag. Blir det blött så får man linda upp och torka det eller linda nytt. Inte samma hållfasthet som tejp eller neopren. Neoprenet har deesutom fördelen att det är behagligare att hålla i på höst-vinter-vår mht att metallen fort kyler ner handen som håller objektivet (även med vantar på). Dessutom så är det ett visst rep- och stötskydd. Det är enligt mig mao värt att lägga lite pengar på det.
Ratatoskr
Aktiv medlem
Vet ju inte anledningen till att du vill göra detta. Men kan säga, viltfotograf som jag är, att kamouflerade kläder och prylar har ingen betydelse för vilka djuren, däremot att bryta upp människans rörelse och form med hjälp av gömsle eller liknande.
Det finns en del studier som gjorts på detta och om olika färger har någon påverkan. En del av de allra främsta fågelfotografer i världen har aldrig brytt sig om vilka färger dom har på sig, än mindre att kamouflera kameran objektiv. Jag var själv inte på samma linje med kamo över kameragrejer och kläder tills jag läste på.
Det finns en del studier som gjorts på detta och om olika färger har någon påverkan. En del av de allra främsta fågelfotografer i världen har aldrig brytt sig om vilka färger dom har på sig, än mindre att kamouflera kameran objektiv. Jag var själv inte på samma linje med kamo över kameragrejer och kläder tills jag läste på.
Hängbjörk
Aktiv medlem
Hej, tack för alla bidrag i denna tråd. Vågar man visa hur ett "hemmabygge" blev? Min tanke var nästan enbart att skydda objektivet från skrap och lättare stötar. Djuren har säkert redan sprungit när jag kommer...
Alltså: i rea-lådan på Ica låg ett örngott till utomhuskudde. Naturfärg med svart tryck om LOVE FOREVER, eller något sånt. Kostade 20 kronor.
Fram med saxen och klippte fyra remsor dubbelt tyg i olika bredder. Kardborreband på lämpliga ställen att spänna fast med. Självhäftande. Lite fix och trix.
Men den gröna tejpen är väl i mesta laget, så fult som det blir, men djuren är säkert färgblinda, och så sitter det fast. Det gröna på mitten får jag nog ändå ta bort, för under sitter zoom-ringen, som blir hal av plasten. Hade jag varit ordentlig skulle jag sytt längs kanterna. Stadkanter hette det kanske en gång i syslöjden.
En enda decimeter kardborreband har jag fäst på motljusskyddets undersida, och jag hoppas det går att få bort om jag skulle få för mig att sälja objektivet. Med hjälp av detta sitter den största delen fast.
Jo, jag vet att det här inte tål regn. Men om det regnar är jag säkert inte ute med kameran i alla fall. Och så har jag sparat en tusenlapp...
Fride
Alltså: i rea-lådan på Ica låg ett örngott till utomhuskudde. Naturfärg med svart tryck om LOVE FOREVER, eller något sånt. Kostade 20 kronor.
Fram med saxen och klippte fyra remsor dubbelt tyg i olika bredder. Kardborreband på lämpliga ställen att spänna fast med. Självhäftande. Lite fix och trix.
Men den gröna tejpen är väl i mesta laget, så fult som det blir, men djuren är säkert färgblinda, och så sitter det fast. Det gröna på mitten får jag nog ändå ta bort, för under sitter zoom-ringen, som blir hal av plasten. Hade jag varit ordentlig skulle jag sytt längs kanterna. Stadkanter hette det kanske en gång i syslöjden.
En enda decimeter kardborreband har jag fäst på motljusskyddets undersida, och jag hoppas det går att få bort om jag skulle få för mig att sälja objektivet. Med hjälp av detta sitter den största delen fast.
Jo, jag vet att det här inte tål regn. Men om det regnar är jag säkert inte ute med kameran i alla fall. Och så har jag sparat en tusenlapp...
Fride
unoengborg
Aktiv medlem
Vet ju inte anledningen till att du vill göra detta. Men kan säga, viltfotograf som jag är, att kamouflerade kläder och prylar har ingen betydelse för vilka djuren, däremot att bryta upp människans rörelse och form med hjälp av gömsle eller liknande.
Även om det inte gör någon större skillnad, vad det gäller djurens förmåga att se dig så är neopren camoflage typ lenscoat ett bra skydd mot skav från grenar eller andra prylar i kameraväskan, och som sagt tidigare behagligare att hålla i när det är kallt.
D Gulliksson
Aktiv medlem
Även om det inte gör någon större skillnad, vad det gäller djurens förmåga att se dig så är neopren camoflage typ lenscoat ett bra skydd mot skav från grenar eller andra prylar i kameraväskan, och som sagt tidigare behagligare att hålla i när det är kallt.
Precis. Skyddet är ju det man är ute efter . camogrejen är ju mer en bonus.
Jag använder förresten ett lövcamo från sweadteam som jag har på mig när jag närmar mig djur. Jag upplever iaf detta som effektivt.
hornavan
Aktiv medlem
Syftet med kamouflaget kanske är att få uppmärksamhet, inte det motsatta.Vet ju inte anledningen till att du vill göra detta. Men kan säga, viltfotograf som jag är, att kamouflerade kläder och prylar har ingen betydelse för vilka djuren, däremot att bryta upp människans rörelse och form med hjälp av gömsle eller liknande.
hornavan
Aktiv medlem
Teknisk bensin löser tejprester, utan att skada lacken på objektivet.Hej, tack för alla bidrag i denna tråd. Vågar man visa hur ett "hemmabygge" blev? Min tanke var nästan enbart att skydda objektivet från skrap och lättare stötar. Djuren har säkert redan sprungit när jag kommer...
En enda decimeter kardborrebandVisa bilaga 157087 har jag fäst på motljusskyddets undersida, och jag hoppas det går att få bort om jag skulle få för mig att sälja objektivet. Med hjälp av detta sitter den största delen fast.
Fride
JoakimOlsson
Aktiv medlem
Biltema har en sort camoflagebinda som fungerar perfekt. Den har inget klister men fäster i sig själv när du lindar mer än ett varv. Lämnar absolut inga märken när bindan tas bort.
Man ska nog vara lite försiktig med detta också. Bör nog bytas ut regelbundet.
Hade sådant på mina stativben och efter ett tag blev det klistrigt att ta på. Tog då bort det, och fick ägna ett par timmar att ta bort klister-rester från stativbenen...
JoakimOlsson
Aktiv medlem
En sak jag upplevt med typ lenscoat som är värt att tänka på är att, iaf i min erfarenhet, blir det betydligt halare i handen. Så det skyddar bättre, men risken att det åker i backen är större anser jag.
Samt svårare att fokusera manuellt i vissa lägen när man inte når ordentligt och får bra grepp.
Jag har löst det genom att bara ha lenscout på delar av objektivet.
Samt svårare att fokusera manuellt i vissa lägen när man inte når ordentligt och får bra grepp.
Jag har löst det genom att bara ha lenscout på delar av objektivet.
D. Berglund
Ny medlem
Jag vill bidra med att tipsa om en tillverkare som är mycket billigare än de mest kända. Jag gav drygt 400kr för ett neopren-camo-skydd till mitt Olympus 300/4 Pro och är supernöjd. Det finns för Sony 200-600. Just nu har de stängt ner sin sajt men öppnar igen den 20 maj. https://www.outdoorphotographygear.co.uk
Resistent
Aktiv medlem
Håller med om att det är absolut viktigast att bryta upp sin kontur och rörelse. Har inte så stor erfarenhet av fåglar, men ljusa färger kan ju absolut skrämma hjortar och rådjur enligt min erfarenhet. Jag tänker att vissa objektiv är vita? Ser de nåt vitt eller ljust så reagerar de väldigt ofta. Sen blir ju objektivet lite tystare också med neopren på om en gren eller något skulle skrapa emot.
Oförbätterlig
Aktiv medlem
I örngömsle är det i alla fall bra med cammat objektiv. Tygstrutarna vi och även Gysinge, Birdsafari och Friskens har är svart fleecetyg, där syns Canon-vit väldigt bra. Örnarna är oerhört nervösa för rörelser och något vitt som rör sig svart är som en ficklampa i mörkret för dom. Svart vore väl ännu bättre, så Nikonister kanske klarar sig ändå om det inte blänker i motljusskyddet. Men det är bara motljusskyddet som sticker ut.
Lenscoat är skönt att hålla i och skyddar mot färgskav. Men jag förstår inte varför det ska vara så förbannat dyrt? Materialkostnaden för ett skydd till ett 600/4 är nära noll och intet, en tia kanske. Arbetskostnaden är att någon lägger fem minuter på att klippa delar och någon annan fem-tio minuter på att sy.
Lenscoat är skönt att hålla i och skyddar mot färgskav. Men jag förstår inte varför det ska vara så förbannat dyrt? Materialkostnaden för ett skydd till ett 600/4 är nära noll och intet, en tia kanske. Arbetskostnaden är att någon lägger fem minuter på att klippa delar och någon annan fem-tio minuter på att sy.