Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cameracorner – usa?

Produkter
(logga in för att koppla)

millhouse

Aktiv medlem
På Tradera finns en säljare som har användarnamnet CAMERACORNER. Flera auktioner är undertecknad med Eva. Och ort är USA.
Har någon av er haft med denna Eva att gör, köpt osv.
Vad som känns som lite variningsflagg är att denna Eva skriver: "Slutpriset på Tradera är vad du betalar, inga extra kostnader tillkommer. Jag står för tull och moms och betalar det i förhand."
På det objektiv som jag är intresserad av skulle tull,frakt och moms bli ca 3000:- .
Man kan ju stilla fråga sig hur denna Eva kan få dessa objektiv så billigt att de "täcker" tull m.m
Det som samtidigt känns lite märkligt är att denna Eva har 140 positiva omdömen.
Kanske detta är en helt reko säljare och jag är för misstänksam ?
Vad säger ni andra ?
 
Jag väntar faktiskt på en leverans som borde komma imorgon, enligt Posten. Får väl se vad paketet innehåller, dock är det betalt genom Paysongarantin, så där är jag rätt safe.
Beställde för två veckor sedan, så leveranstiden är definitivt längre än hon (han?) uppger.

Anledningen till att jag även skriver "han?" är att jag nu i efterhand har snubblat över en tråd här på fotosidan där det framkommit att denne Evalina Josefsson även går under namnen Daniel Andersson, samt Sina Edelat.

Återkommer när jag fått mitt objektiv..
 
Lite fundersam på ett stycke där, om att personen där borta betalar tullen och momsen i förväg.
Har denne något konto hos Tullen isåfall?
För momsa och tulla gör man ju i det land som varan till slut hamnar i.
 
Lite fundersam på ett stycke där, om att personen där borta betalar tullen och momsen i förväg.
Har denne något konto hos Tullen isåfall?
För momsa och tulla gör man ju i det land som varan till slut hamnar i.

Ja, det är några av dom frågor som jag via mail har ställt till denna "EVA". Jag skickade idag så jag har inte fått svar ännu- återkommer om detta.
På denna länk kan man se att samtliga av dom saker som finns på Tradera är detta med "betald tullavg m.m" angivet. www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=2604093
Nu är det inte förbjudet att betala tullavgift m.m i" förskott" på en vara i det land som varan skall till.
Men som jag skriver ,hur kan det löna sig att betala som i det exemplet som jag beskriver - cirka 3000 kronor. Och då angivet pris, som är fast, ligger klart under tex B&H mfl.
Men det som också förvånar mig är att 140 peroner har köpt av "EVA" och dom är samliga nöjda. Vem är dom kan man stilla fråga sig. Kanske "hänger" dom här på fotosidan.
Jag har av och till följt dom trådar som skrivits om personer som säljer saker så där "orimligt" billigt och det var detta som fick mig att reagera.
Så är det någon annan som har info om EVA.
 
Lite fundersam på ett stycke där, om att personen där borta betalar tullen och momsen i förväg.
Har denne något konto hos Tullen isåfall?
För momsa och tulla gör man ju i det land som varan till slut hamnar i.

Det är inget konstigt med det. Fungerar likadant om du beställer från t.ex. B&H. De kan sköta alla skatter och avgifter redan vid beställning.
 
Köpte ett pentax 50-135 av ovan nämda.

Allt fungerade bra. Det enda som jag tyckte var konstigt är att hon bjussade på en förlängd garanti, som man annars kunde köpa till för ett par hundra Kr för att leveransen drog ut på tiden (Det var inget som jag reagerade på, en dryg vecka från USA är rätt normalt för mig.) Men det som är lite konstigt är hur man ska kunna nyttja denna förlängda garanti. Jag hade faktiskt inte räknat med att kunna åberopa ngn garanti alls.

Men enligt henne är det inte konstigt alls, hon menar att pentax kollar serienr och ser hur lång garanti man har.

edit:

En mindre detalj var att boxen (papplådan) till objektivet såg ganska sliten ut, men på på objektivet kunde man inte se några spår av användning.
 
Senast ändrad:
Lite fundersam på ett stycke där, om att personen där borta betalar tullen och momsen i förväg.
Har denne något konto hos Tullen isåfall?
För momsa och tulla gör man ju i det land som varan till slut hamnar i.

Vad jag har förstått (utifrån vägen som paketet har tagit från USA) så landar paketet först hos henne, sedan postar hon det vidare till dig. Eventuell tull och skatt hamnar ju då hos henne.
Jag vet inte om det är såhär hon har löst det, men det är möjligt.
 
Köpte ett pentax 50-135 av ovan nämda.

Allt fungerade bra. Det enda som jag tyckte var konstigt är att hon bjussade på en förlängd garanti, som man annars kunde köpa till för ett par hundra Kr för att leveransen drog ut på tiden (Det var inget som jag reagerade på, en dryg vecka från USA är rätt normalt för mig.) Men det som är lite konstigt är hur man ska kunna nyttja denna förlängda garanti. Jag hade faktiskt inte räknat med att kunna åberopa ngn garanti alls.

Men enligt henne är det inte konstigt alls, hon menar att pentax kollar serienr och ser hur lång garanti tid man har.

Även jag ska få det, eftersom leveranstiden dragit ut på tiden, ungefär en vecka längre än avtalat. Ska bli intressant att se hur denna garantisedel ser ut..
 
Även jag ska få det, eftersom leveranstiden dragit ut på tiden, ungefär en vecka längre än avtalat. Ska bli intressant att se hur denna garantisedel ser ut..

Man får ingen garanti sedel, hon skickade ett "elektroniskt kvitto" (PDF) till mig efter att jag frågat hur det här med garantin fungerar. Men det var enligt henne onödigt då pentax kollar serienr för att se hur det förhåller sig med garantin. Fan vet om jag tror det. Men det spelar mindre roll då priset var tillräckligt bra för ett nytt objektiv, jag tror faktiskt att det var nytt trotts den slitna boxen.
 
Vad jag har förstått (utifrån vägen som paketet har tagit från USA) så landar paketet först hos henne, sedan postar hon det vidare till dig. Eventuell tull och skatt hamnar ju då hos henne.

Det är den som importerar en vara som ska betala tull och moms. Om "Eva" befinner sig i Sverige och får paketet skickat till sig dit, så är det hon som ska betala tull och moms, men om paketet kommer från utlandet till dig, så är det du som ska betala tull och moms.
 
Det är den som importerar en vara som ska betala tull och moms. Om "Eva" befinner sig i Sverige och får paketet skickat till sig dit, så är det hon som ska betala tull och moms, men om paketet kommer från utlandet till dig, så är det du som ska betala tull och moms.

Precis, och hon har tagit emot det i Skärhamn, för att sedan skicka det vidare till mig. Så tull och moms hamnar ju hos henne.
 
Optiken anlände idag. Visst är det sprillans nytt!

Men, garantisedeln angav (som jag befarade) att garantin bara gäller i USA och Kanada. Ett samtal till Canon Sverige bekräftade det, dom har inte längre världsgaranti på objektiv.

I annonsen stod det dock svensk garanti 1 år, så nu har jag låst betalningen hos Payson, och vi får väl se hur detta slutar... Lesson learned...
 
Optiken anlände idag. Visst är det sprillans nytt!

Men, garantisedeln angav (som jag befarade) att garantin bara gäller i USA och Kanada. Ett samtal till Canon Sverige bekräftade det, dom har inte längre världsgaranti på objektiv.

I annonsen stod det dock svensk garanti 1 år, så nu har jag låst betalningen hos Payson, och vi får väl se hur detta slutar... Lesson learned...

Hej.
Den opitk som du fick idag- kom den direkt från USA eller från någon i Sverige ?
Vem står som avsändare på paketet.
 
Hej.
Den opitk som du fick idag- kom den direkt från USA eller från någon i Sverige ?
Vem står som avsändare på paketet.

Paketet kom från en person i Sverige.
Avsändaren var Evalina Josefsson. Stod även en hemadress, men jag vill nog inte skriva ut den här. Finns dock ingen Evalina skriven på den adressen, men två andra personer som heter Josefsson i efternamn. Kanske borde ringa båda två och konfrontera dom.
 
Kollade in annonserna på Tradera, och det första man läser är "TA CHANSEN NU!".

På vilket sätt är det en "chans" när jag som konsument ska köpa ett nytt objektiv?
Vad är det jag chansar på, kan jag hamna i fängelse, bli av med barnen, eller vad?
Frågorna behöver inget svar.

Kan inte förstå varför man handlar av dessa oseriösa personer.
 
Paketet kom från en person i Sverige.
Avsändaren var Evalina Josefsson. Stod även en hemadress, men jag vill nog inte skriva ut den här. Finns dock ingen Evalina skriven på den adressen, men två andra personer som heter Josefsson i efternamn. Kanske borde ringa båda två och konfrontera dom.

Den forumtråd jag länkade till ovan är startad av "Evalina Josefsson". I slutet på startinlägget står det såhär:

2010-10-20
OBSOBS! Nedanstående är uppdaterat och skrivet av Fotosidan:

Denna medlemsprofilen (Evelina Josefsson) är en fejkad medlemsprofil som nu är spärrad och som har kopplingar till en Sina Edelat som tidigare förekommit i klagomål/diskussioner kring import/försäljning av produkter från USA. Inläggen skall alltså inte tas på allvar.
 
Själv funderar jag på om inte Skatteverket skulle vara intresserade av att ta en titt på detta. Med de objektivpriserna borde det ju vara en viss omsättning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.