Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camera Raw 13.2 Superresolution

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Nya Camera raw (13.2) med en "superresolution". Förvånad att inte fotosidans redaktion flaggat funktionen.
Den gör nu bilden 4ggr större och efter kort initial test, kan jag bara bli imponerad.
En uppdatering från Adobe som verkligen gav något nytt. Verkar fungera på både raw filer och jpg.

Ja, håller med! Speciellt användbar då man beskurit hårt och plockat ut valda delar i en bild.
Väntar bara på att funktionen blir tillgänglig i Lightroom också.
Förmodligen dyker den upp strax innan semestertider i juni då ny uppdatering förväntas.

Funktionen lockar fram detaljer som jag trodde inte fanns i bilden. Nästan overkligt och riktigt bra.
Du har helt rätt i det du säger. Det är faktiskt så att detaljerna som läggs till inte finns i bildmaterialet från början. Det är en A.I. som "gissar" hur dessa detaljer borde se ut givet den lokala bildomgivningen. I någon mening får du alltså en syntetiserad/artificiell bild.

Piximperfekt är inte alltför entusiastisk över Adobes version av "uppskalningsverktyget"

Resultatet är ju fotoliknande (och imponerande) men saknar dokumentärt värde eftersom detaljeringen är skapad i efterhand. För hundra år sen gjordes jobbet för hand, en retuschör hittade på troliga detaljer, nu gör programmet det.

Piximperfekt är inte alltför entusiastisk över Adobes version av "uppskalningsverktyget"
Fast överlag har det mest getts entusiastiska betyg/recensioner.

Det är en bra funktion: Kostar inget extra, snabb och ger bra resultat (fast kolla efter färgbrus). Själv fortsätter jag med Topaz Gigapixel AI: Långsam, men man kan styra över varje bild för att optimera den. Och följaktligen blir kvaliteten bättre. Testad av "Photons to photos" (Jim Kasson framstående "pixel peeper)) som ger den högt betyg
Att Adobe kallar det "game changer"? Finns ett gäng liknande AI program på marknaden...... Billig marknadsföring med hjälp av de troende.

Resultatet är ju fotoliknande (och imponerande) men saknar dokumentärt värde eftersom detaljeringen är skapad i efterhand. För hundra år sen gjordes jobbet för hand, en retuschör hittade på troliga detaljer, nu gör programmet det.

Måste invända där lite. Den hittar ju inte på saker som att göra några pixlar som i verligheten är en kvadrat till en boll utan den extrapolerar datan på ett smart sätt så den inte blir pixlig. Eller ja försöker. Den använder alltå olika algoritmer på olika delar av bilden istället för en generell global. All extrapolering är en typ av fylla i luckor.
Detsamma gäller ju demosaicing. Olika program tolkar rådatan olika och spottar ut olika bra tolkningar av detta. En RAW-fil konverted till en platt jpg från Adobe ser inte likadan ut som från C1. Inte ens Adobe första version av ACR är likadan som den som är nu. Det är klart mer detaljer,mindre brus etc i den nya motorn.

Har testat den lite och den är faktiskt bra. Men Topaz är strået vassare.

/stefan

Är överlag som de allra flesta imponerad även om vissa motiv inte blir lika bra. Men ge det lite tid så. Märker skillnad på bilder som kommer från kameror utan resp med AA filter där den senare ger ett bättre resultat. Så en bättre grundskärpa i råfilen är av logiska skäl att föredra.

Har hänt en hel del spännande nu. Även Sky replacement gör ett häpnadsväckande bra jobb på bara några sekunder. Även om jag inte använder det så ofta så är det en fingervisning om hur framtiden kommer se ut. På gott och ont kanske...

Jag kom att tänka på den här funktionen. Är det någon som använder den till vardags i sitt arbetsflöde och tycker att det ger något i praktiken?

Förstår att det inte kan göra mirakel, men funderar på om det exempelvis skulle vara någon vits med att utifrån en 12 megapixels fil räkna fram en 48 megapixels bild, och sedan krympa tillbaka till 24.
Måste förstås ut och prova själv, men det känns som en rimlig hypotes att det skulle kunna funka och vore kul att höra om folks erfarenheter.

Jag kom att tänka på den här funktionen. Är det någon som använder den till vardags i sitt arbetsflöde och tycker att det ger något i praktiken?

Förstår att det inte kan göra mirakel, men funderar på om det exempelvis skulle vara någon vits med att utifrån en 12 megapixels fil räkna fram en 48 megapixels bild, och sedan krympa tillbaka till 24.
Måste förstås ut och prova själv, men det känns som en rimlig hypotes att det skulle kunna funka och vore kul att höra om folks erfarenheter.
Jag använder det ibland på bilder som jag har beskurit väldigt mycket, i forumet använder jag 1800 pix i bredd och är bilden kraftigt beskuren behöver jag använda interpolering som man gjorde tidigare, nu använder jag istället super resolution, nu finns det ju i LR så det går mycket snabbare än att gå via CR

Det funkade hyfsat bra när jag skulle omvandla ett bildspel från 1280 till 1920. Först dubblade jag med funktionen och sedan skalade ner till 1920 och slutskärpte en aning.

En i sanning demokratisk utveckling sköljer över oss. För oss som inte vill ha, eller har råd med, de senaste monstermegapixelkameorna kommer de intelligenta datorerna till vår undsättning.
Först kom Dxo Pure Raw in i mitt liv och med det som liknar magi rensar bort allt brus i mina filer.
Och nu den här funktionen i PS.
Vad händer härnäst?
Life is good!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar