Annons

C/Y Zeiss på Eos Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin K

Aktiv medlem
Hej!

Hur mycket förlorar man i bildkvalitet/snabbhet om man använder en adapter för att sätta Conta /Yashica-zeiss på en Canon fullformat?

Mvh/ Robin

Hur mycket förlorar man i bildkvalitet/snabbhet om man använder en adapter för att sätta Conta /Yashica-zeiss på en Canon fullformat?
Ingenting, förutsatt att adaptern är "bra", det vill säga tillverkad med tillräckligt snäva toleranser för att objektivet inte ska hamna märkbart snett mot bajonettfattningen på kameran. C/Y-objektiv behöver nämligen inte ha någon lins i adaptern, utan det är bara en metallring. Billiga adaptrar verkar dock ofta ge problem med kantskärpan eftersom de inte är tillräckligt plana. Det räcker med någon hundradels millimeter fel tjocklek på ena sidan för att det ska bli viss oskärpa.

Tillägg: Förresten är det inte alla objektiv som funkar utan modifiering, då någon av de bakersta delarna kan ta i spegeln. Vilka dessa är har jag ingen aning om.

Ingenting, förutsatt att adaptern är "bra", det vill säga tillverkad med tillräckligt snäva toleranser för att objektivet inte ska hamna märkbart snett mot bajonettfattningen på kameran. C/Y-objektiv behöver nämligen inte ha någon lins i adaptern, utan det är bara en metallring. Billiga adaptrar verkar dock ofta ge problem med kantskärpan eftersom de inte är tillräckligt plana. Det räcker med någon hundradels millimeter fel tjocklek på ena sidan för att det ska bli viss oskärpa.

Kan väl instämma att billiga adaptrar lätt ger optiska problem.
Köpte en adapter i mellanprisklass och tänkte att allt var frid och fröjd... Men det krävdes inte någon pixelpeeping för att se att skärpan över bilden var ojämn, nedre höger hörn var plågsamt oskarpt även efter nedbländning.

Köpte mig en lite dyrare adapter och det problemet var löst. :)

Det kan även uppstå andra problem än bara oskarpa hörn, tex otrevlig kromatisk abberation som inte ska finnas där.

Tillägg: Förresten är det inte alla objektiv som funkar utan modifiering, då någon av de bakersta delarna kan ta i spegeln. Vilka dessa är har jag ingen aning om.

Dom objektiv som inte funkar utan att du kapat/modifierat spegeln på Canon 5D (1Ds verkar funka bättre av någon anledning) är Distagon 18/4, Distagon 28/2 (dock bara när du fokuserar på oändligheten), Tessar 45/2,8 och Planar 85/1,2.
Dom som verkar kunna krångla lite beroende på exemplar och om det är AE eller MM är Distagon 25/2,8, Distagon 35/1,4 och Vario-Sonnar 35-70/3,4 enligt vad jag läst mig till...

Säkert fler som krånglar också, men var varsam och googla innan så får man humm om vilka som kan krångla...

Du skulle kunna börja med att köpa den billigaste adaptern du kan hitta och se om det funkar.

Jag köpte en eos-m42-adapter från kina för runt femtiolappen inkl. frakt. Den fungerar bra. Skulle fallet inte vara så för dig så är det småpengar i sjön att köpa en dyr sedan.

Tack!

Hur ska man hitta rätt i adapterdjungeln? Även dåliga adaptrar kan väl vara dyra?

Akta dig för dom absolut billigaste... Dom brukar, förutom att dom är ojämna, vara av ganska dålig kvalité.
Många är nöjda med adaptrar i mellanklassen, dvs ett par hundringar och uppåt.

Om du handlar adapter på ebay så får du som regel vad du betalar för.

Här finns lite läsning:
http://www.pebbleplace.com/Personal/Contax_db_Adapters.html

Och här en tabell över vilka objektiv som funkar och inte:
http://www.pebbleplace.com/Personal/Contax_db.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar