ANNONS
Annons

C/2011 L4 Pan-Starrs

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Behöver hjälp att tyda denna bild:)

Var ute igår kväll och hade stått och väntat och fryst i 45min. Precis när solen gick ner så dök det upp på himlen. Såg det under ca 5 -10 min sen försvann det igen.

Min första tanke var att det var ett flygplan, men när jag la in bilden i datorn och zoomade den så kan jag inte se ngt flygplan i början ( har liknande bilder på samma avstånd där man tydligt kan se det är ett flygplan) men inte här. Ser ut som en vit kula i fronten.
Rök remsan som brukar bli relativt långa efter flygplan blev det inget heller utan bara en kort snutt som följde efter. Hade även en kikare och kollade med den, men såg inget som antyder på flygplan heller.

Om det är någon som har bättre zoom på datorn eller hök ögon så vore jag mycket tacksam över om ni kan hjälpa mig och se vad det är ni ser.

Är det ett flygplan så är det, men är det kometen så känns det mest roligt att man fångade den på bilden.

Enligt någon astronom sida jag hittade skulle man kunna se den så här, medan andra sagt man bara kan se en liten prick av den.

/John

Bilagor

• Bild 1-10.jpg
    Bild 1-10.jpg
    5.7 KB · Visningar: 392
Det jag ser är ett litet klot. För att kunna avgöra ifall det handlar om den aktuella kometen så behövs uppgifter om storlek på ev. delförstoring samt använd brännvidd. Det behövs lång brännvidd för att kometen ska avbildas så här stor.
.

Det jag ser är ett litet klot. För att kunna avgöra ifall det handlar om den aktuella kometen så behövs uppgifter om storlek på ev. delförstoring samt använd brännvidd. Det behövs lång brännvidd för att kometen ska avbildas så här stor.
.

Vad menar du med delförstoring?

Kollar jag info i datorn så står det 50mm.
Men är rätt ny inom fotografering och osäker på om jag kollat på rätt ställe.

Ifall du har lagt upp HELA bilden så handlar det inte om någon delförstoring. Delförstoring betyder att man har beskurit den ursprungliga bilden, så att man visar bara en större eller mindre del av denna.

De 50 mm du har hittat i bildinformationen torde högst sannolikt vara antingen objektivets brännvidd eller dess ekvivalenta. Använde du ett objektiv med brännvidden 50 mm? Om inte, så kan det vara objektivets ekvivalenta brännvidd du har fått fram. I så fall har du använt en kamera med APS-C sensor och ett fast objektiv med 30-35 mm brännvidd (eller ställt in ett zoomobjektiv på detta värde).
.

Ok nu förstår jag:)

Bilden är inte beskuren.

Objektivet jag använde då var ett Canon EF 50mm f/1.8 II.

Var kollar jag vilken brännvidd jag hade?

Ikväll lyckades jag se kometen! Eller se och se, jag såg den inte med varken blotta ögat eller kikare, men i kameran syntes den.Trodde att den var bakom molnen och började fota månen istället, men när jag zoomade in för att kolla skärpan såg jag att kometen också hade fastnat. Hoppas på att det ska bli helt klart imorrn så det går att fota nere vid havet.
Här är två bilder. Vet inte hur bra det syns på bilden där månen är med, men på den andra tror jag den syns rätt bra.

Äh, det blev inget vidare ser jag, provar med en länk istället - om man klickar på förstora så ska det synas.
http://www.fotosidan.se/blogs/madeleines-foto/kometen.htm#

Bilagor

• komet.jpg
    komet.jpg
    5.4 KB · Visningar: 341
  • komet och måne.jpg
    komet och måne.jpg
    4.5 KB · Visningar: 411
Subtilt motiv

Jag åkte till Plintsberg vid Siljan igår kväll för att i första hand få se Panstarr-kometen och i andra hand få en bild på den. Det blev en förunderligt vacker upplevelse denna gnistrande kalla marskväll - inte p g a kometen dock, ty den var knappt synlig utan hjälpmedel, men vyn i övrigt.
Först framåt 19.20-tiden hade himlen blivit mörk nog för att jag skulle urskilja kometen.
För att få lite mening i bilden ansåg jag att närvaron av referensföremål som månen var bra att ha med i bilden men då blev ju kometen nästan osynlig. Ja, ja, det blev som det blev. På en stor bild på skärmen syns kometen bra men här får jag nog ge en liten vink m h a en pil.

Bilagor

• IMG_9677_400_pil.jpg
    IMG_9677_400_pil.jpg
    16.2 KB · Visningar: 409
Ikväll syntes den även för blotta ögat. Tog lång tid att hitta den dock. Fick ta bilder lite på måfå i den riktningen den skulle synas i och sedan titta efter den på LCD-skärmen. Till slut fastnade den och när jag väl hade kameran riktad rätt så gick det att hitta den med ögonen också, utan kikare. Riktigt roligt! Tror klockan kan ha varit 19:30 ungefär när vi först såg den i kameran.

Här är den!

Jovisst, men nu gäller det inte solen eller planeter. Men Jupiters månar, de 4 största är synliga utan hjälpmedel för folk med bra syn, är på din bild uttdragna. Det ser ju inte så bra ut och det betyder att du behöver följning. För ljussvaga objekt vill man ju ha ljuset på på "plats" för att få maximalt bra bild. Jag har aldrig påstått att det är smart att använda långa brännvidder utan följning. Kometer är ibland stora men kräver ändå flera sekunders exponeringstid på 400 -800 ISO. Redan vid några sekunders exponeringstid får man tydligt utdraget komethuvud, med 135 mm/2,8 till 24x36 mm format och svansen blir ju egentligen sämre exponerad då ljuset smetas ut. Men vem har tillgång till följning? Du tycks ju inte ha det. Så jag hävdar bestämt att långa brännvidder inte är rätt grej i detta sammanhang. Men visa en bild på denna komet tagen med ditt långa objektiv.//K

Tyvär var kometen nu i kväll ganska ljkussvag. Försökte i tisdags när den stod lägre men lyckades inte pejla in den bland molnen som hade hopats sig i väster. Hade ju varit kul att få den med lite landkonturer i nederkant. Nu stod den ett par tre knytnävar över horisonten så det var bara att glömma att få med något annat ifall man ville ha lite storlek på kometen. Brännvid 700 mm och iso 6400. Utsnitt mellan 50-100%.

Bilagor

• panstarrs_fs.jpg
    panstarrs_fs.jpg
    51.4 KB · Visningar: 301
Mina bidrag. Det första från den 14/3 kl. 19:15, 50mm, 1 sekunder, bl 4,5 ISO 400. Kometen syns längst nere i högra hörnet ovanför trädet. Den andra från den 15/3 kl. 19:30, 300 mm, 3 sekunder, bl 5,6 ISO 400. 3 sekunder var lite för lång tid så kometen blev som ett kort streck. Hoppas på en chans i kväll också.

//Lars

Bilagor

• _IGP3624_FS_forum.jpg
    _IGP3624_FS_forum.jpg
    44.8 KB · Visningar: 271
  • _IGP3641_FS_forum.jpg
    _IGP3641_FS_forum.jpg
    36.9 KB · Visningar: 268
Ok nu förstår jag:)

Bilden är inte beskuren.

Objektivet jag använde då var ett Canon EF 50mm f/1.8 II.

Var kollar jag vilken brännvidd jag hade?
Det står på alla objektiv du har. På objektivet ovan är brännvidden 50mm.

Med detta objektiv kan du knappast räkna med att kometen kommer att se ut som något annat än en liten prick. För att kunna se kometsvansen behöver du säkerligen använda ett objektiv med minst 300 mm brännvidd.
.

Här avsåg jag att skriva 'antagligen', inte "säkerligen". Har inte själv varit ute och tittat på eller fotat kometen.
.

igår när jag var ute på kometspan trots molnen, så just där kometen skulle vara (eller ungefär) dök det upp ett ordentligt spår av något som varade bara några minuter. Riktigt häftigt, är väl knappast kometen men man kan ju låtsas iaf.

Bilagor

• låtsaskomet.jpg
    låtsaskomet.jpg
    27.3 KB · Visningar: 220
Kvällens bilder på kometen. Hoppas dem syns bättre än den förra:)

Bilagor

• IMG_9137.jpg
    IMG_9137.jpg
    3.9 KB · Visningar: 217
  • IMG_9143.jpg
    IMG_9143.jpg
    8.4 KB · Visningar: 220
  • IMG_9138.jpg
    IMG_9138.jpg
    3.8 KB · Visningar: 216
Time-lapse film

Jag har varit ute tre klara kvällar i rad (14-16/3) med två kameror. Kört med allt från ca 30 mm till 400 mm objektiv på en 1,6-crop kamera. Tog ca 2500 bilder. Mellan två och åtta sekunders slutartid. Första kvällen såg jag inte kometen utan hjälpmedel, de två andra kunde jag faktiskt ana en liten ljussvag prick.
Ett par tusen bilder har jag sedan använt för att göra följande film på en dryg minut:
http://www.youtube.com/watch?v=jR2QIFrK4Ko

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar