Annons

Bytt från Canon till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotar aldrig landskap med min 70-200 så jag märker inte av ev kantoskärpa. Mittskärpan är däremot grym och dom flesta utländska tester visar att den är bättre än C motsvarighet.
Den nya som kom nyss ska ha förbättrad kantskärpa så den passar dom som kräver det..

Dessutom gällde kantoskärpan bara på en FX kamera..

Med andra ord precis en sådan kamera som trådskaparen funderade på att skaffa :)

Att Canons 70-200/4 är mycket bra är ett mycket välkänt faktum. Det är optiskt sett mycket enklare att bygga ett objektiv med maxbländare 4 som har bättre bildegenskaper än ett objektiv med maxbländare 2,8 även om man jämför när det senare är nedbländat ett steg (till f4).

För att i någon mån komma tillbaka till ursprungsfrågan i tråden kan man här se en (känd och ofta diskuterad) skillnad mellan Nikons och Canons objektivutbud: Canon har flera mycket bra och mycket omtyckta högkvalitetszoomar med maxbländare 4. Ett slags mellansteg mellan billigare konsumentzoomar med variabel bländare och smärtsamt dyra proffsobjektiv med fast maxbländare på 2,8. Detta är något som Nikon hittills saknat, ja, möjligen med undantaget 200-400/4 som väl ändå får betraktas som ett renodlat proffsobjektiv.

Men i och med lanseringen av 16-35/4 VR finns det hopp att Nikon också skall satsa på det här trevliga mellansegmentet.

Jag läser allt ni skriver med intresse. Även Oves negativa erfarenheter av systembyte är bra att höra! Jag ska ju mest fota för mitt höga nöjes skull, så det är ju inte livsavgörande om det tar ett tag att vänja sig vid det nya. Jag har haft jättefina, ja ett par rent fantastiska Canonobjektiv, som jag haft svårt att skiljas från.Men när jag bestämt att slimma utrustningen till bara det jag använder OFTA (fr a ett par zoomar), ja då blir det inte så mycket kvar, och jag kan hitta samma i Nikon. Det tunga (lätta ;)) argumentet 70-200/4L har jag ändå inte valt med Canon, utan har 2.8, så det skälet att stanna kvar finns inte.

Nackdelar med att byta till Nikon skulle möjligen vara att den är lite tyngre, åtminstone om man jämför 5D med D700. En del av standardobjektiven är också dyrare (vidvinkelzoom/normalzoom), men enligt en del också bättre än Canons(?). Fortfarande ändå totalt sett fördel Nikon för mig :)

Dessutom gällde kantoskärpan bara på en FX kamera..

Vilket ar ganska relevant nar man pratar om en D700.

http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vr_n15/page7.asp

"The Nikon AF-S VR 70-200mm F2.8G is a lens which would, were it designated 'DX', be fully deserving of the highest accolades."

Fick 7.0 av dpreview pa FX (7.5 pa DX), Canon's fick 7.5, och enligt http://www.the-digital-picture.com/...p=404&CameraComp=453&SampleComp=0&FLI=0&API=2 sa ar 70 - 200 f/4 IS annu skapare.

Och det är ju sjukt ofta man tar landskapsbilder där man vill ha skärpa ända ut i kant med en 70-200.. Not!
Sen har jag ägt 4.0 till Canon och nä den är inte i närheten av Nikons. Var Tom missnöjd med den!

Och det är ju sjukt ofta man tar landskapsbilder där man vill ha skärpa ända ut i kant med en 70-200.. Not!
Sen har jag ägt 4.0 till Canon och nä den är inte i närheten av Nikons. Var Tom missnöjd med den!

mtf tester visar att canons är skarpare o jag har själv haft/har Nikons 70-200 vr 2,8 canon 70-200 2,8is och 70-200 f4 is. Nikons är ingen höjdare speciellt inte på D3x det är bara att kolla på länken Fredrik skickade. Kul att du är nöjd med den men canon 70-200 4f is är vassare o betydligt lättare smidigare. Där har Nikon ett hål i sitt objektiv utbud att fylla.

mtf tester visar att canons är skarpare o jag har själv haft/har Nikons 70-200 vr 2,8 canon 70-200 2,8is och 70-200 f4 is. Nikons är ingen höjdare speciellt inte på D3x det är bara att kolla på länken Fredrik skickade. Kul att du är nöjd med den men canon 70-200 4f is är vassare o betydligt lättare smidigare. Där har Nikon ett hål i sitt objektiv utbud att fylla.

Visst är det skönt att vara nöjd!
Det var nämligen ingen höjdare att kolla på bilderna med canons 4.0
nu är det lika mkt wow känsla var gång;)
4.0 är ok för sitt pris men knappast i proffsklass

Efter att ha läst många andra jämförelser kan jag nog säga att det är en åsikt du sannolikt är ganska ensam om :)

Nog om dessa zoomar nu det tillför inte mkt mer.
Vill bara flika in vad Tom Hogan anser..
Med 1,4 konverter så är den lika skarp som Nikons fasta 300 4.0 vilket inte säger lite!
http://www.bythom.com/70200Vrlens.htm

Så om det inte tillför mer, varför fortsätter du skriva om dem? :)

Testet du hänvisar till gjordes innan Nikon hade några digitala FX-kameror.

Just 70-200 är ett objektiv som fått uppleva hur fort en forumopinion kan svänga: Läste man i forumen på Dpreview på den tiden Nikon bara hade DX så hävdade många att 70-200 nog var den bästa telezoomen genom tiderna. Ve den otrogne som vågade knysta ett negativt ord om det. Minns att det fanns en fotograf (signatur 'Norwen') som körde det på sin F5 och inte var så nöjd med hörnen, men han blev snabbt idiotförklarad :) Sedan kom D3 och det var lite tyst tills Björn Rörslett och ett par andra kända testare påpekade att hörnen faktiskt blev rätt kassa på FX och att vinjetteringen var tämligen påtaglig - och att hörnskärpan inte blev så mycket bättre ens när man bländade ned.

I forumen var plötsligt 70-200 inte ens vatten värd och dög nätt och jämnt som dörrstopp. Det var plötsligt obegripligt att Nikon kunde ha tillverkat ett så kasst objektiv och att det inte fanns en ny bättre variant.

Så kan det gå :)

Jag tror den ilskna forumreaktionen på gamla 70-200 och FX hade att göra med att många vant sig vid att betrakta det som ett nästan ofelbart universialobjektiv som funkade bra för alla ändamål (allt från sport till landskap). Det stämmer än i dag för de som kör DX, men inte för FX har den äldre modellen vissa svagheter som kan vara irriterande.

För generellt press- och sportfoto däremot lär nog få fundera så mycket över hörnskärpan, men jag har däremot hört några pressfotografer muttra om vinjetteringen som ibland orsakar dem lite onödigt efterarbete. Plus att inte så få har silvertejpat fast fokusringen för att inte ideligen fokusera om av misstag - det nya A/M-läget i VR II-versionen har varit efterfrågat :)

By the way så tycker cyberphoto att Tamrons 70-200 är skarpare än canons 4.0.. Då är tamrons betydligt skarpare än Nikons motsvarighet mao.
Lustigt då jag har ett Tamron till salu och den är visst skarp men inte som Nikons
Har jag råkat ut för måndagsex på både canons och tamron tro?:)

Jag tror inte att det ar manga, om nagon, som vill halla med dig har.

Och for ovrigt sa anvander jag mitt 70 - 200 2.8 IS valdigt ofta for landskapsfoto, aven om detta ar knappast det enda anvandningsomrade for kantskarpa.

Ska tillägga att jag inte räknar skärpan i kanterna för jag är ALDRIG där ute och rotar någonsin när jag fotar sport,djur och även porträtt.
Mittskärpan är grym och det är det jag ser till det jag använder den.
Hade det varit mitt 24-70 som varit mjukt i kanterna så hade jag sålt skiten men inte på ett 70-200

By the way så tycker cyberphoto att Tamrons 70-200 är skarpare än canons 4.0.. Då är tamrons betydligt skarpare än Nikons motsvarighet mao.
Lustigt då jag har ett Tamron till salu och den är visst skarp men inte som Nikons
Har jag råkat ut för måndagsex på både canons och tamron tro?:)

Jepp, Tamrons är verkligen otroligt skarp, bländar du ned är den det till och med från hörn till hörn. Läs gärna vad Dpreview skriver om den:

http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16/page6.asp

Problemet med den är att den tyvärr fokuserar i slowmotion vilket gör att man sällan får sen den där fina skärpan utanför en studio, i alla fall inte på rörliga motiv ...

Jepp, Tamrons är verkligen otroligt skarp, bländar du ned är den det till och med från hörn till hörn. Läs gärna vad Dpreview skriver om den:

http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16/page6.asp

Problemet med den är att den tyvärr fokuserar i slowmotion vilket gör att man sällan får sen den där fina skärpan utanför en studio, i alla fall inte på rörliga motiv ...

Ja tyvärr är inte fokusen ngt att hurra för, synd på en annars fin glugg

Efter att ha läst många andra jämförelser kan jag nog säga att det är en åsikt du sannolikt är ganska ensam om :)

Så om det inte tillför mer, varför fortsätter du skriva om dem? :)

Testet du hänvisar till gjordes innan Nikon hade några digitala FX-kameror.

Just 70-200 är ett objektiv som fått uppleva hur fort en forumopinion kan svänga: Läste man i forumen på Dpreview på den tiden Nikon bara hade DX så hävdade många att 70-200 nog var den bästa telezoomen genom tiderna. Ve den otrogne som vågade knysta ett negativt ord om det. Minns att det fanns en fotograf (signatur 'Norwen') som körde det på sin F5 och inte var så nöjd med hörnen, men han blev snabbt idiotförklarad :) Sedan kom D3 och det var lite tyst tills Björn Rörslett och ett par andra kända testare påpekade att hörnen faktiskt blev rätt kassa på FX och att vinjetteringen var tämligen påtaglig - och att hörnskärpan inte blev så mycket bättre ens när man bländade ned.

I forumen var plötsligt 70-200 inte ens vatten värd och dög nätt och jämnt som dörrstopp. Det var plötsligt obegripligt att Nikon kunde ha tillverkat ett så kasst objektiv och att det inte fanns en ny bättre variant.

Så kan det gå :)

Jag tror den ilskna forumreaktionen på gamla 70-200 och FX hade att göra med att många vant sig vid att betrakta det som ett nästan ofelbart universialobjektiv som funkade bra för alla ändamål (allt från sport till landskap). Det stämmer än i dag för de som kör DX, men inte för FX har den äldre modellen vissa svagheter som kan vara irriterande.

För generellt press- och sportfoto däremot lär nog få fundera så mycket över hörnskärpan, men jag har däremot hört några pressfotografer muttra om vinjetteringen som ibland orsakar dem lite onödigt efterarbete. Plus att inte så få har silvertejpat fast fokusringen för att inte ideligen fokusera om av misstag - det nya A/M-läget i VR II-versionen har varit efterfrågat :)

Det finns en anledning till att jag sålde min 70-200 2,8vr efter en månad. Den höll inte måttet på D3x. Sedan finns det alltid dom som är så nöjda.

MTF testerna är väl inte riktigt jämförbara mellan Canon och Nikon?

Hur som helst, det nya 70-200 VR II fick mycket bättre resultat än VRI.

Jag trodde jag postade ett inlägg tidigare, men det verkar ha blivit något fel (om inte ber jag om ursäkt för en dubbelpost).

Jag tänkte föreslå 14-24, 24-70, 70-200, alla 2.8, om du är ute efter några zoomar. Kameraväskan kanske blir lite tung, men plånboken desto lättare ;)

Annars är 17-35/2.8 ett alternativ, fast det går inte att få tag på nytt vad jag vet.

Jag har inte haft några problem med SB900 och D700an. Blixtsystemet var det främsta skälet till att jag valde Nikon framför Canon. ISO-prestandan hos D3/D700 (och nu D3s) är ett rätt bra argument också, tillsammans med snabbare AF vid tracking.

Canon har fler teleobjektiv och en del f4 som många verkar gilla. Jag är dock nöjd med det jag har från Nikon.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto