Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte till FF

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det är inte alls något konstruerat tillvägagångssätt för att få argument för min mindre sökare. Men det hade ju varit intressant att höra era argument för 100-procentiga sökare i stället för sökare som visar..låt säga 95-98% !?

Om du sätter kompositionen "spot-on" varje gång med din 100-procentiga sökare så ser jag givetvis fördelen med den, men annars?

DU har rätt, det bästa vore en sökare som visar 50 % för att vara riktigt på den säkra sidan. ;)

Nu förstår jag inte. Hur kan det vara "ett onödigt extra moment att behöva tänka på" att sökaren visar samma sak som faktiskt registreras av sensorn?

Nä..jag menar så här: Du har en 100 % sökare, vill komponera bilden på ett visst sätt..men för säkerhets skull lägger du till "lite marginal". Det var så jag uppfattade Mickes sätt att komponera med en sökare på 100%. Det känns för mig som ett onödigt extra moment att behöva tänka på ute i fält. Har du en 95-procentig sökare kan du komponera tight utan att vara rädd för att det blir FÖR tight. Sedan kan du beskära en aning i efterhand ifall det behövs.

DU har rätt, det bästa vore en sökare som visar 50 % för att vara riktigt på den säkra sidan. ;)

Nu behöver vi ju inte överdriva.. ;-). Med 50% sökare skulle du ju behöva beskära bort stora delar av bilden varje gång, vilket naturligtvis påverkar bildkvaliteten/upplösningen rätt mycket. Men om du beskär bort 2-5 % spelar det knappast någon större roll oavsett hur bilden senare ska publiceras. Även med en 100-procentig sökare så skulle jag gissa att ni säkert beskär bilderna lika frekvent och lika mycket som ni skulle ha gjort med en 95-procentig sökare. Skillnaden är som jag ser det följande:

Med en 95-procentig sökare kan man beskära ner bilden till den komposition man ungefär hade i sökaren. Med en 100-procentig sökare beskär man i stället ner bilden till en annan komposition än den du hade i sökaren...

Senast ändrad:
Summa sumarum för TS blir således att om han inte vill se allt i sökaren som sensorn kommer att registrera och dessutom tycker det är skönt att slippa inbyggd blixt så ska han välja Canon. (Något för Canons marknadsförare att ta fasta på kanske?).
(Notera att detta inlägg innehåller en viss grad av ironi).

Summa sumarum för TS blir således att om han inte vill se allt i sökaren som sensorn kommer att registrera och dessutom tycker det är skönt att slippa inbyggd blixt så ska han välja Canon. (Något för Canons marknadsförare att ta fasta på kanske?).
(Notera att detta inlägg innehåller en viss grad av ironi).

He he..ja så skulle man kanske kunna sammanfatta det.. ;-).

Nä, men allvarligt. Naturligtvis är en 100-procentig sökare att föredra i många fall - jag vill dock bara påvisa att en mindre sökare faktiskt kan ha sina fördelar också. Allt är inte svart eller vitt!

D610 är en lite bättre kamera än Canon 6D
Man kan inte säga att D610 är en lite bättre kameran än EOS 6D, eller att EOS 6D är en lite bättre kamera än D610, utan att kvalificera vad man menar med "bättre". För en del ändamål är den ena bättre än den andra, så man måste ta reda på hur bra respektive kamera fungerar för ens egen användning.

men har du Canongrejor sedan innan så skulle jag köra på Canon, att byta system är dyrt.
Här håller jag med, men det finns de som hävdar att det inte alls är dyrt att byta system. Gissningvis har de som hävdar det inte så jättemånga kameror och objektiv i sitt system, och köper det mesta begagnat.

Generellt tror jag dock att om man inte hittar något som det ena eller andra systemet (Nikon eller Canon i det här fallet) är väldigt mycket bättre på så gör man bäst i att stanna i det system man har byggt upp en utrustning i. Ekonomiskt bäst, alltså.

Fast ska du någonsin byta system så är det rätt läge att göra det när du tar steget till FF. I övrigt är Canon och Nikon i stort likvärdiga, det är de två stora.
Det stämmer nog om man mest har APS-C-objektiv, men om man redan har en hel del småbildsobjektiv så är det inte lika självklart.

Hm. Jag tycker att Snapsort är lite för simplistiskt som jämförelseverktyg. Det missar grovt ibland.

Nä..jag menar så här: Du har en 100 % sökare, vill komponera bilden på ett visst sätt..men för säkerhets skull lägger du till "lite marginal". Det var så jag uppfattade Mickes sätt att komponera med en sökare på 100%. Det känns för mig som ett onödigt extra moment att behöva tänka på ute i fält. Har du en 95-procentig sökare kan du komponera tight utan att vara rädd för att det blir FÖR tight. Sedan kan du beskära en aning i efterhand ifall det behövs.
Det bästa är väl att ha en sökare som visar mer än vad som kommer med på bilden, med en ram som visar hur mycket som kommer med?

Då kan man beskära jättetight om man vill, och man kan lämna marginal om man vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar