Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte till FF

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för feedback.
Det var egentligen bara det ovan som jag fastnade på, att MP-antal skulle påverka bruset hade jag inte koll på, intressant aspekt.
Det gör det alltså inte. Jämför man brusigheten hos Nikon D610 och Canon EOS 6D så ser man att Nikonkameran brusar mindre.

Det är i första hand hur mycket ljus en sensor kan samla in, och inte hur många pixlar den har, som avgör dess signal/brus-förhållande. Både D610 och EOS 6D är småbildskameror och har alltså samma sensorstorlek, och då är det den bättre utläsningstekniken i Sonysensorn (som D610 har) som gör att den har lägre läsbrus och alltså brusar mindre än EOS 6D.

Detta på låga ISO. Ju högre ISO-inställning man har desto mer jämnas det ut och på riktigt höga ISO-värden är det väldigt jämnt.

Jag har snarare sett det som en fördel för när man beskär bilden finns det flera kvar in det färdiga bilden.
Ja, det är aldrig fel med många pixlar. (Utom kanske möjligen om man har en antik dator).

Jag tycket att man inte ska stirra sig blind på tekniska specifikationer och prestanda enligt testdata när man ska välja en kamera. I stort sett alla moderna kameror duger alldeles utmärkt åt de allra flesta. Istället är det andra faktorer som är viktigare, som hantering, specifika specialfinesser och vad ett systembyte kostar.

Tills sist måste man nog ändå välja med hjärtat.

Vad gäller inbyggd blixt så skrev jag överhuvudtaget inte att det skulle vara negativt - bara att jag tyckte det var bra att slippa den på 6D:n. Vad har man för nytta av inbyggd blixt när man endast vill använda sig av naturligt ljus?

EOS 6D har ju GPS och WiFi, vilket D610 saknar, så man byter lite gungor mot karuseller. Det hade kanske blivit för trångt bland antennerna med inbyggd blixt?

EOS 6D har ju GPS och WiFi, vilket D610 saknar, så man byter lite gungor mot karuseller. Det hade kanske blivit för trångt bland antennerna med inbyggd blixt?

Det är möjligt, men inbyggd blixt finns inte heller på proffshus som Canon 5D mark III, Canon 1DX, Nikon D4 och Nikon D3X.

Det är möjligt, men inbyggd blixt finns inte heller på proffshus som Canon 5D mark III, Canon 1DX, Nikon D4 och Nikon D3X.

Där handlar det gissningsvis om att kameratillverkarna inte vill bygga in möjliga svaga punkter i väderskyddet, och/eller att de är rädda för att kunderna ska tro att kameratillverkarna har byggt in svaga punkter i väderskyddet.

Titta på tabellen. EOS 6D har lite bättre dynamik från ungefär ISO 1200 och uppåt, men det är inte speciellt stor skillnad (knappt ett halvt steg som mest). Inte alls lika mycket som D610 har högre dynamik vid lägre ISO. Det skiljer mer än två steg vid lägsta ISO.

Så visst är det så att Sonysensorn är lite bättre, men kanske inte så mycket bättre som man skulle kunna tro av alla skriverier om den. Den här vintern har nog EOS 6D passat bättre hittills (men nu har det ju kommit lite snö här i Svealand så D610-fotograferna kan sänka ISO lite. :)

Titta på tabellen. EOS 6D har lite bättre dynamik från ungefär ISO 1200 och uppåt, men det är inte speciellt stor skillnad (knappt ett halvt steg som mest). Inte alls lika mycket som D610 har högre dynamik vid lägre ISO. Det skiljer mer än två steg vid lägsta ISO.

Så visst är det så att Sonysensorn är lite bättre, men kanske inte så mycket bättre som man skulle kunna tro av alla skriverier om den. Den här vintern har nog EOS 6D passat bättre hittills (men nu har det ju kommit lite snö här i Svealand så D610-fotograferna kan sänka ISO lite. :)

OK, jag missade att du länkade till en tabell. Ska kolla in den! :)

Jag ville mest bara påtala att D610 inte är så överlägsen vad gäller dynamiskt omfång som man kanske först tror när man läser specar. För en helt oinvigd i ämnet så kan specifikationsläsning lätt leda till att denne tror att skillnaden i dynamiskt omfång mellan dem båda kamerahusen är lika stor igenom hela iso-spannet.

Hur som helst..oavsett vilket hus man än väljer av D610 och 6D så kan man knappast hamna fel. Hade jag enbart lyssnat till mitt hjärta så hade det blivit en Nikon när jag själv stod i valet och kvalet att uppgradera (använder enbart Nikon-kikare i mitt fågelskådande nämligen). Men jag hade några objektiv med Canon-fattning sedan tidigare, gillar Canons grepp bättre, inkörd på deras menyer etc..så 6D:n passade då perfekt. Dessutom har jag lite svårt för Nikons plottriga utseende måste jag erkänna.

Undrar varför man inte gör sökare som bara visar 80%, då skulle man ju aldrig missa något viktigt i kanten;-)

Nej självklart är det en fördel att se allt som kommer med i sökaren. Är det något som måste komma med i kanten får man se till att ha lite marginal.

Micke.

För mig handlar det inte om att föredra 97-98% sökare i stället för 100% för att jag inte ska "missa någonting". I stället handlar det snarare om att ha en liten marginal för att i efterhand kunna beskära en aning och ändå komma upp med ett slutresultat som ser ut precis så som jag komponerade bilden i sökaren!

Låt mig försöka förklara med ett exempel:

Du har två kamerahus - ett med en 98 % sökare och ett med en 100 % sökare. Du tar en landskapsbild som innehåller en horisontlinje. Du komponerar bilden exakt likadant med båda husen..tight precis så som du vill att slutresultatet ska bli.

Nu plockar du in båda bilderna i RAW-konverteringsprogrammet och upptäcker att horisontlinjen inte är spikrak utan en aning sned (trots att du var noggrann vid fotograferingstillfället och då tyckte att horisontlinjen såg rak ut). I båda bilderna rätar du upp horisonten och beskär sedan bort dem transparanta kanterna (låt säga att du beskär bort 2 %). Vad har nu hänt?

Jo..bilden från kamerahuset med 98 % sökare kommer att se identisk ut med den bild som du såg i sökaren. Bilden från kamerahuset med 100 % sökare kommer däremot inte att göra det - utan den kommer i stället visa 2 % mindre bildinformation än det du såg i sökaren. Slutkompositionen kommer alltså se lite annorlunda ut än vad du från början hade tänkt dig!

När vi ändå är inne på sökare och hur mycket de visar så bifogar jag en bild där jag har lagt till några ramlinjer som visar olika storlekar. Hela bilden kan få representera en 100 procentig sökare. Ramlinjerna motsvarar följande storlekar:

Beigevit: 97,5 %
Grön: 95 %
Gul: 92 %
Röd: 80 %

Bilagor

• IMG_1449DPPPS800pixRamlinjer.jpg
    IMG_1449DPPPS800pixRamlinjer.jpg
    429.7 KB · Visningar: 73
För mig handlar det inte om att föredra 97-98% sökare i stället för 100% för att jag inte ska "missa någonting". I stället handlar det snarare om att ha en liten marginal för att i efterhand kunna beskära en aning och ändå komma upp med ett slutresultat som ser ut precis så som jag komponerade bilden i sökaren!

Låt mig försöka förklara med ett exempel:

Du har två kamerahus - ett med en 98 % sökare och ett med en 100 % sökare. Du tar en landskapsbild som innehåller en horisontlinje. Du komponerar bilden exakt likadant med båda husen..tight precis så som du vill att slutresultatet ska bli.

Nu plockar du in båda bilderna i RAW-konverteringsprogrammet och upptäcker att horisontlinjen inte är spikrak utan en aning sned (trots att du var noggrann vid fotograferingstillfället och då tyckte att horisontlinjen såg rak ut). I båda bilderna rätar du upp horisonten och beskär sedan bort dem transparanta kanterna (låt säga att du beskär bort 2 %). Vad har nu hänt?

Jo..bilden från kamerahuset med 98 % sökare kommer att se identisk ut med den bild som du såg i sökaren. Bilden från kamerahuset med 100 % sökare kommer däremot inte att göra det - utan den kommer i stället visa 2 % mindre bildinformation än det du såg i sökaren. Slutkompositionen kommer alltså se lite annorlunda ut än vad du från början hade tänkt dig!

När vi ändå är inne på sökare och hur mycket de visar så bifogar jag en bild där jag har lagt till några ramlinjer som visar olika storlekar. Hela bilden kan få representera en 100 procentig sökare. Ramlinjerna motsvarar följande storlekar:

Beigevit: 97,5 %
Grön: 95 %
Gul: 92 %
Röd: 80 %

För att det här resonemanget skall hålla så måste du alltid beskära dina bilder 2%. Det du ser i sökaren är ju det du vill ha som slutresultat.
Verkar vara ett rent konstruerat tillvägagångssätt för att få argument för din mindre sökare.

Micke.

För att det här resonemanget skall hålla så måste du alltid beskära dina bilder 2%. Det du ser i sökaren är ju det du vill ha som slutresultat.
Verkar vara ett rent konstruerat tillvägagångssätt för att få argument för din mindre sökare.

Micke.

Jag är böjd att hålla med och frågar mig också vad det har med ämnet att göra ...

Micke.

Nej, det är inte alls något konstruerat tillvägagångssätt för att få argument för min mindre sökare. Men det hade ju varit intressant att höra era argument för 100-procentiga sökare i stället för sökare som visar..låt säga 95-98% !?

Om du sätter kompositionen "spot-on" varje gång med din 100-procentiga sökare så ser jag givetvis fördelen med den, men annars?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar