Annons

Byte från PsE 7 till CS5......

Produkter
(logga in för att koppla)

MiaG

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har haft PsE 7 sedan det kom och har äntligen börjat få ordning på tusentals bilder med taggar och mappar. När jag nu inser att jag kommer att behöva byta över till CS5 av olika skäl så undrar jag om man på ngt sätt kan ta med sig sin "ordning" från PsE till CS5 eller måste man börja om från början igen??? (Hemska tanke!)

Mvh Mia

Hej!

Jag har haft PsE 7 sedan det kom och har äntligen börjat få ordning på tusentals bilder med taggar och mappar. När jag nu inser att jag kommer att behöva byta över till CS5 av olika skäl så undrar jag om man på ngt sätt kan ta med sig sin "ordning" från PsE till CS5 eller måste man börja om från början igen??? (Hemska tanke!)

Mvh Mia

Delvis. Du kan skriva ut alla Nyckelord till dina bilder från Elements. Men vill du ha all sortering och är van vid att arbeta med en databas har du två val:

* Använda Elements Sorterare istället ihop med Photoshop CS5, det går bra och Elements 9 ska i vilket fall som helst ha en inställning för just detta. Även om jag inte testat.

* Flytta din databas av bilder från Elements till Lightroom 3 (finns en form av automatik för det där). Och jobba med Lightroom 3 + Photoshop CS5. Det är ett mycket vanligt förfarande och uppmuntrat om du gillar att ha livet välorganiserat.

Delvis. Du kan skriva ut alla Nyckelord till dina bilder från Elements. Men vill du ha all sortering och är van vid att arbeta med en databas har du två val:

* Använda Elements Sorterare istället ihop med Photoshop CS5, det går bra och Elements 9 ska i vilket fall som helst ha en inställning för just detta. Även om jag inte testat.

* Flytta din databas av bilder från Elements till Lightroom 3 (finns en form av automatik för det där). Och jobba med Lightroom 3 + Photoshop CS5. Det är ett mycket vanligt förfarande och uppmuntrat om du gillar att ha livet välorganiserat.

Stort tack för ditt svar och dina tips!! Ja, vad gör man inte för att försöka bibehålla det välorganiserade som man med mkt möda byggt upp.....

Hmm, Om jag då t.ex skulle välja det första alternativet så antar jag att det innebär att man har både Elements och CS installerat i datorn så att de fungerar fritt bredvid varandra och oavsett varandra. Eller kopplar man ihop dem på ngt sätt?

Tillkommer då som lite extra klurighet att jag märkt att PsE 7 som jag har inte klarar att läsa RAW-filerna från 5d M II utan de får jag nu öppna vid sidan av. För att komma undan det bekymret framöver kanske det vore bäst att överge PsE 7 helt..... och då överväga alternativ två istället.... Hmmm, nu fick jag en del att fundera på.

Mvh Mia

Hörs det en frustrerad suck genom smålandsskogarna så vet du varifrån den kommer... :)

Jodå, 5D mkII funkar med Elements 7.

Se här: http://rawbilder.se/cameraraw/canon/eos5dmarkii/photoshop-elements-7/update/

Men om du behåller Elements och kör bilderna in i Photoshop CS5 så kommer ju det att fungera bättre eftersom Camera Raw är kraftfullare i CS5.

Du kan få rabatt vet jag i Adobe webbshop om du handlar CS5 och Lightroom samtidigt.

Tack igen, den länken ska jag kolla! PsE har hos mig läst RAW-filer från 1000d utan minsta bekymmer men konsekvent vägrat öppna RAW-filerna från 5D MK II. Något måste ha blivit fel där på ngt sätt. Hur som helst.

Lightroom har jag tyvärr ingen som helst erfarenhet av. Har alltid tänkt att CS är ett så pass kompetent program att man inte behöver ngt annat. Vad kan Lightroom som inte CS kan? Och kan man ha både PsE och CS i datorn samtidigt utan att de "stör sig på varandra"?

Mvh frågvis Mia

(Ps: Ett sätt att komma undan bytesbekymret är ju förstås att inte söka kursen du har...... Men den vill jag inte missa för allt i världen när jag nu väl upptäckt att den finns. :))

Haha. Klart du ska gå kursen.

I mina ögon är Lightroom tre delar:

1. En sorteringsmotor - Likt den i Elements
2. En rawbehandlare
3. En publiceringsdel för snabbt skapa utskrifter och webb

Och för den som djupdyker är allt möjligt att personifiera.

Photoshop är Photoshop - Ett gigantiskt program. Överlappningen mellan LR och CS är i punkt 2 ovan. Det andra är unikt för Lightroom. Lite kul är att ju att punkt 1 finns i Elements men inte CS.

Ett litet Tips

Adobe har en kampanj just nu för de som har Elements 7,8 och 9.
Kampanjen består av halva priset för CS5 samt om du vill även 30% på Lightroom 3.
Du har möjlighet till detta fram till den 14e Mars.

Haha. Klart du ska gå kursen.

I mina ögon är Lightroom tre delar:

1. En sorteringsmotor - Likt den i Elements
2. En rawbehandlare
3. En publiceringsdel för snabbt skapa utskrifter och webb

Och för den som djupdyker är allt möjligt att personifiera.

Photoshop är Photoshop - Ett gigantiskt program. Överlappningen mellan LR och CS är i punkt 2 ovan. Det andra är unikt för Lightroom. Lite kul är att ju att punkt 1 finns i Elements men inte CS.

Kul?!!!!! Hua! Det låter ju helt förfärligt att CS inte har sorteringsmöjligheter. Så konstigt. Man kommer alltså att gå från sin lilla ordnade tillvaro i PsE till totalt kaos. Burr! Det här kommer ta tid att vänja sig vid.

Tack för all inf. Om jag lyckas få ihop den här röran så "möts" vi på kursen i höst. Den ser jag fram emot.

Mvh Mia

Ett litet Tips

Adobe har en kampanj just nu för de som har Elements 7,8 och 9.
Kampanjen består av halva priset för CS5 samt om du vill även 30% på Lightroom 3.
Du har möjlighet till detta fram till den 14e Mars.

Tack för tipset. Så omtänksamt! Jag avvaktar dock tills jag vet om jag behöver byta till CS pga utbildning! Mvh Mia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar