Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte från 20d till 1ds?

Produkter
(logga in för att koppla)
håller med. absolut. :) Men du missade en sak.. ;) Att det är KUL att ha nya grejjer, bra grejjer. Det är så vansinnigt mycket roligare o mer tillfredsställande att plåta med min 1d2 än min D70. Bara den känslan har betalt halva kameran :)
O efterssom man nu har det som en mer eller mindra hobby, så måste det ju va kul att använda kameran :) Annars blire ju inge vidare hobby ;)
 
underhund skrev:
Det är ju då bara på vidvinkelsidan som det spricker. På telesidan finns det "oändliga" mängder med bra gluggar att välja bland
Jepp, Canon gör mycket bra teleobjektiv. Fast, OK, ett Leica 90/2 apo eller Leica 100/2.8 makro apo skulle vara roligt att åtminstone prova. :)
underhund skrev:
Hur funkar det att köra med Distagon o liknande, är det Manuella gluggar med konverter eller tillverkas några av dom mec Canon-fattning?
Tyvärr ingen Canon-fattning. Du tappar autofokus (förstås), bländarautomatik (det blir exponeringsautomatik nedbländat) och exif-info. Men fotar man t ex landskap o arkiktektur har Canon inget riktigt vasst under 24, faktiskt (och då vet jag inte hur bra 24/1.4L egentligen är) - rätta mig gärna, någon. Men, visst, det beror ju på vad man fotograferar och hur kritisk man är.
 
Förvexla nu inte
Det är en fullt tydlig och synlig skillnad på 1D och 1Ds sökarna.

Är man ute efter en stor sökare är det bara 1Ds som gäller. 1D är inte dålig men den är 30% mindre rakt av.

Nä jag köpte min första 1Ds var den lika dyr som 1D Mk2. Men valet föll på den beg och äldre 1Ds pågrund av sökaren.
 
hur är sökaren i 1D2 jämfört med 1D ?
Jag tycker den är mycket bra. :)


Angående vidvinkklar. Jag har inte provat några fasta gluggar under 24mm (canon då altså). Testade 17-40 som hastigast. Den var... hehe, inte dålig, men inte speciellt skarp på f4 o kantskärpan överlag är sådär. Den funkar i dagsljus och till stativbilder, det är helt klart.

Skulle GÄRNA testa en "riktig" vidvinkel ;)
Ingen som har en liggandes o som råkar bo i Malmö? :=)
 
Canon TS-E 24mm f/3,5 L är sjust för arkitektur. och gruppbilder etc. Dock så skärpan inte lika bre som deras fina telen.
 
Såklart är inte sökaren i 1D som den i fullformataren 1Ds, hoppas jag inte rörde till det så att dET blev oklart. Det var ju också hela poängen med det jag skrev.

Mvh Niclas, som fotat 437 exponeringar sedan förra inlägget här... ljuset var så fint... så mycket hände... Så medans ni tjabblade här och inte koom ngn vart så var jag minst sagt produktiv!!
 
Att 1Ds är ett steg upp från 20D är klart. Men jag tycker ingen har svarat på om man ska välja 1Ds eller 5D. De ligger ju rätt nära i pris och upplösning med mera. *slänger ut kötbenet till formuhundarna*
 
ska bli intressant att se vad Canon har i rockärmen. Vidvinkeln är helt klart ett problem, o har varit ett tag.
Hoppas dom jobbar lika flitigt på gluggarna som på kamerahusen :)
 
froderberg skrev:
Men jag tycker ingen har svarat på om man ska välja 1Ds eller 5D. De ligger ju rätt nära i pris och upplösning med mera. *slänger ut kötbenet till formuhundarna*

Gläfs, gläfs!
Jag har ju inte haft förmånen att testa 5D, som du har gjort (morrar jag med svart avundsjuka och djup bitterhet över tingens ordning...). Men jag har svårt att tänka mig annat än att bildkvaliteten i 5D är bland det absolut bästa Canon presterat digitalt. Givet att detta antagande stämmer skulle jag personligen välja 5D, eftersom jag föredrar en mindre, smidigare och mer diskret kamera. Tätningen skulle i och för sig vara en fördel med Ds, men jag har alltid klarat mig utan.

Mvh
Per (som inte kommer överens med kvällens innehavare av fjärrkontrollen till TVn och sitter framför denna skärm istället)
 
froderberg skrev:
Vågar man skriva att man tagit drygt 2 000 bilder idag, på undefär 2 timmar i Västerås.

I det tempot klarar ju slutaren hela 100 dagar enligt Canons minimilöfte - det blir ju bara tre slutarbyten om året...

;-)

EDIT: Jag räknade på 2000 per dag - 1000 per timme har jag svårt att ta in... och du kanske måste sova också?
 
Senast ändrad:
Per Krook skrev:
I det tempot klarar ju slutaren hela 100 dagar enligt Canons minimilöfte - det blir ju bara tre slutarbyten om året...

Det gäller ju att hålla igång. Slutaren håller längre om den är varm, eller nått.

Tur att det inte blir sportfoto var dag.
 
Per Krook skrev:
Vi måste närma oss en punkt där du måste ha samma fysik som de tävlande...

:)

Pressfotografering kan vara en sport i sig. Fysiskt ansträngande, tekniskt svårt och allt under press... :)

Oooopps, litta off topic.

Åter till ämnet: 5D eller 1Ds?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.