Annons

Byte från 20d till 1ds?

Produkter
(logga in för att koppla)
Per Krook skrev:
Som jag skrev ovan (innan vi ballade ur), så skulle jag med största sannolikhet välja 5D. Men jag är väldigt nyfiken på hur du tänker - du har ju dessutom möjlighet att jämföra!

Jag har inte testat kameran ännu. Har bara provat den en stund. Så jag kan inte säga något om bildkvaliteten.

Men för mig är 1Ds helt utesluten. Jag fotograferar mer på höga iso-tal än på låga.

Frågan för mig är vilken kamera som kompletterar min 1D mark II bäst - en Eos 5D eller en 1D mark II N. Ett till kamerahus behöver jag i alla fall. 20Dn är såld.

För Eos 5D talar:
- den stora sökaren (toppen vid porträttfoto)
- alla pixlar
- vikten och storleken
- den stora sensorns fördelar.

För 1D mark II N talar:
- Samma hus och batteri som 1D mark II
- Helproffsig
- Att fullformat har sina problem
 
Per Krook skrev:
Som jag skrev ovan (innan vi ballade ur), så skulle jag med största sannolikhet välja 5D. Men jag är väldigt nyfiken på hur du tänker - du har ju dessutom möjlighet att jämföra!

Vi kan göra så här:

vi samlar 4 fotografer på en hårdrockskonsert
jag men min ödmjuk 10D
en fotograf med en 20D
en fotograf med en 1Ds
en fotograf med en 5D

då kan vi alla jämföra bilderna och då får jag se "in loco" vilken är bäst! (för att fota hårdrock alltså) :)

Sofia
(som tar med örönproppar till allihopa)
 
ssilva skrev:
...då kan vi alla jämföra bilderna...

Och den som tagit bästa bilden får givetvis välja först vilken kameran hon/han vill ta med hem? Sedan väljer den som tog näst bästa bilden osv?

Då får alla den utrustning de förtjänar!

:)
 
Per Krook skrev:
Och den som tagit bästa bilden får givetvis välja först vilken kameran hon/han vill ta med hem? Sedan väljer den som tog näst bästa bilden osv?

Då får alla den utrustning de förtjänar!

:)

Det låter väldigt klokt av dig Per!
Jag tror att jag åker hem med min gamla 10D i så fall...

Sofia
 
Jag ställer gärna upp på ett hårdrockstest så långe jag slipper ikläda mig läderbyxor.


Per Krook skrev:
Tack för svaret, Magnus! Har du något riktigt test av 5D på gång?

Det kommer! :)

Medan jag ändå har dig på tråden - förlåt - så undrar jag om du har några mer kommentarer om 24-105. Det stod så väldigt lite om detta objektiv i artikeln i Allt om Digitalfoto/Kamera & Bild.

Det är svårt att få plats med så mycket i tidningen. Men det är också svårt att uttala sig om objektivet. Det kräver ju att man testar objektivet mot ett referensobjektiv.

Jag kunde i alla fall konstatera att objektivet inte var så stort och klumpigt som jag befarat. Klart mindre än 24-70/2,8 med motljusskydd. Det kändes dock inte riktigt lika robust.

Distorsionen var rätt påtaglig i 24mm-läget.
 
froderberg skrev:
Jag ställer gärna upp på ett hårdrockstest så långe jag slipper ikläda mig läderbyxor.

Så länge du klär dig i svart så passar du bra.

Jag ska fota en spelning på Klubben den 28 oktober. Inträde är bara 50 kr och man får fota så mycket som man vill. Behövs inget fotopass.
Många tonåringar nog...

Sofia
(som tycker att det är bättre en tonåring som tycker om hårdrock än en som tycker om Britney)
 
ssilva skrev:
Så länge du klär dig i svart så passar du bra.

Jag ska fota en spelning på Klubben den 28 oktober. Inträde är bara 50 kr och man får fota så mycket som man vill. Behövs inget fotopass.
Många tonåringar nog...

Låter faktiskt som en idé. Mindre ställen brukar bjuda på bäst bilder. Synd att jag på fotouppdrag på Isalnd då.
 
Kände på 5D idag med kitgluggen och ergonomin var iaf riktigt bra. Tilltalande storlek på huset även om 105 o 4 känns lite knappt med tanke på priset.
 
Per Krook skrev:
Tur är väl det - jag hittade inga läderbyxor. Har du något långt svart hår att låna ut?

Ska berätta här, vi hårdrockare välkomnar alla oavset utseende, ålder eller utrustning. Det är ett riktigt mörkt hjärta som räknar.
Tar man bra konsertbilder då är det ännu bättre.

Sofia
 
Per Krook skrev:
På 1 timme och 34 minuter! Imponerande - du måste nog fortsätta med pressfotohus! 5D skulle väl aldrig hinna med? Blir lite PS nu, då?

:)

Hehe, ja detta med så många exponeringar på så kort tid är inte riktigt vanligt för att vara mig!

Men ljuset var perfekt och motiven var många och välvilliga.. Så då kommer ju en dslr till bra nytta!

Men generellt så sparar jag mig när det gäller exponeringar.. Men MEN jag menar också att en duktig fotograf exponerar sparsamt när förhållandena inte är de rätta/bästa och kan ÖÖÖösa på när allt stämmer! Därför skulle jag NÄstan lika gärna kunna köra dias, även med så många exponeringar på så kort tid!

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.