Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte från 20d till 1ds?

Produkter
(logga in för att koppla)
elmqvist skrev:
Jag har ägt en EF 24/1,4 L och optiskt så är TS-E 24/3,5 L bättre vid bländare f/8. Med det har jag inte sagt att EF 24/1,4 L är dålig.

Framför allt så är TS-E 24/3,5 L mer raktecknade vilket är viktigt för mig.

Så jag måst köpa både 24/3,5 och 24/1,4, och ändå lär jag inte bli riktigt nöjd.... *suck* :)
 
Jag inne på det spåret men framförallt för att TS-E 24mm f/3,5 L är lite ömtåligare med all sig kompliserade mekanik. Det känns som om den kanske kommer gå sönder om man ha den på axeln var och anna dag, som är fallet nu. Hitentills så har den hållt, även några riktiga väggsmällar, men känns dumt att riskera något.

Men för mig så väntar jag på en Canon EF 35mm f/1,4 L som skall bli parhäst med EF 85mm f/1,2 L. Dock så är Canons leveranser minst sagt skrala ,min glugg skall komma den 11 oktober.
 
niklasl skrev:
Leicas 15/3.5 är Zeiss konstruktion och den funkar. Leicas egen 15/2.8 är lite bättre optiskt med mindre distorsion men måste modifieras (sågas till bak) för att passa. Samma gäller nya 19/2.8 medan gamla passar omodifierad. Men inte ens nya, dyra 19 räcker riktigt ända ut i hörnen enligt de som provat (men den blir himla bra med DMR med 1.37x crop); den är dock av de bättre alternativen till CZ21. Beskär man bilden till motsv 21 mm utsnitt blir det ungefär lika bra men då tappar man ju pixlar. Leicas gamla 21/4 passar men håller nog inte riktigt måttet. Nya 21-35 måste modifieras (plastgrunka därbak tas bort genom att lossa tre skruvar, kan filas till någon mm och passar sedan). Håller inte riktigt, enligt de som provat, hörnen vid 21 mm är svaga punkten, i ö skall den zoomen vara mycket bra. 24/2.8 är Minoltas gamla konstruktion och passar inte alls. Lär heller inte vara jättebra. Det är dock möjligt att Leitz ändrat konstruktionen när Minolta slutade göra glasen (lär annars ha varit Leitz kvalitetskontroll som gjorde att deras version var bättre än Minoltas). 28 och uppåt har jag inte någon bra koll på.

Maila mig om du vill ha en lista.

Kanske ämne för en artikel i din tidskrift: "Canon fullframe och vidvinklar"? Kunde ju få någon på Canon reagera och inse att det är dags att göra något. Priserna på beg CZ21 är ju horribla (ofta kring 3.000 USD, ibland mellan 3.500 och 4.000 USD!).

Fantastiskt att det är på det här sättet! Varför hör man aldrig något om detta i de hetsiga debatterna om fullframe vs. DX? Personligen struntar jag i vad folk använder och varför, så länge de är nöjda. Men en sak är säker – ska jag lägga ut den nätta summan som en 1DS MK II kostar, då vill jag nog ha skärpa hela vägen… och då med optik som funkar utan begränsningar (AF, automatik etc).

/Anders
 
Senast ändrad:
Sputnik skrev:
Fantastiskt att det är på det här sättet! Varför hör man aldrig något om detta i de hetsiga debatterna om fullframe vs. DX?
Det gör man (var har du varit? ;-) ) men från början skyllde man allt på sensorstorleken. Men tittar man på gamla bilder tagna med film finns problemen i hörnen där, men med filmens sämre återgivning märktes det inte så mycket. DX-optik på DX-sensor har liknande problem. Fullframe-optik på DX-sensor croppar ju hörnen och blir därför bra men du blir utan vidvinkeloptik.
Sputnik skrev:
Men en sak är säker – ska jag lägga ut den nätta summan som en 1DS MK II kostar, då vill jag nog ha skärpa hela vägen… och då med optik som funkar utan begränsningar (AF, automatik etc).
Jepp, så borde det vara! Och varje exemplar som lämnar fabriken ska vara kvalitetskontrollerat, inte som nu när folk vittnar om att de har provat sig igenom t ex 5-6 st 24-70/2.8L innan de blir nöjda.
 
niklasl skrev:
Det gör man (var har du varit? ;-) ) men från början skyllde man allt på sensorstorleken. Men tittar man på gamla bilder tagna med film finns problemen i hörnen där, men med filmens sämre återgivning märktes det inte så mycket. DX-optik på DX-sensor har liknande problem. Fullframe-optik på DX-sensor croppar ju hörnen och blir därför bra men du blir utan vidvinkeloptik.
Jepp, så borde det vara! Och varje exemplar som lämnar fabriken ska vara kvalitetskontrollerat, inte som nu när folk vittnar om att de har provat sig igenom t ex 5-6 st 24-70/2.8L innan de blir nöjda.

Då ber jag om ursäkt :D jag har faktiskt inte sett så mycket kritik kring skärpeaspekten (men då är jag inte heller så aktiv i forumen heller). Vad gäller kvalitetskontrollen som du nämner så tror jag tyvärr att det är ungefär samma sak hos samtliga tillverkare.

/Anders
 
Sputnik skrev:
Vad gäller kvalitetskontrollen som du nämner så tror jag tyvärr att det är ungefär samma sak hos samtliga tillverkare.
Det tror jag också (utom Leica?).

Förr fanns en tillverkare som hade en särskild serie med optik med särskilt lyckade exemplar (Leica?).
 
Nu är det bara ca 40 minuter kvar på ebay där man säljer en Carl Zeiss Distagon 21/2.8. Budgivningen har börjat komma igång nu och hittills har man kommit upp i 2.702 USD. Det priset lär stiga... Suck!
 
froderberg skrev:
Undrar hur snabbt de sjunker i pris om Canon kommer med en riktigt bra vidvinkel?
Ja, det är vad jag också undrar. Slutpriset blev förresten 3.420 USD i auktionen ovan! Ca 26.505 SEK! Jag som tyckte nypriset på Scandinavian Photo på 21.995 var dyrt... på B&H låg nypriset någonstans kring 1.600 USD om jag inte minns fel. Problemet är att det nu många gånger är ett samlarobjekt. Det handlas med optiken som man handlar med aktier.
 
Vissa gamla Leicor har också nått sjukliga priser.

Ska kolla med de gamla Contaxfotografer vad de har i samlingarna...

Men det blir nog till att vänta på att Canon släpper någon riktig goding. De har ju kompetensen.
 
froderberg skrev:
Ska kolla med de gamla Contaxfotografer vad de har i samlingarna...
Snälla Magnus, tänk på mig...! Oss skåningar emellan!
froderberg skrev:
Men det blir nog till att vänta på att Canon släpper någon riktig goding. De har ju kompetensen.
Ja, det är ju egentligen bäst, med full automatik, exif-info, etc. Vore ju inte fel med något bättre än Canons nuvarande L-serie, en kompromisslös prime-serie som matchar 1Ds2 och som riktar sig t ex till landskapsfotografen. För street, etc klarar man sig ju bra med det som finns, för det mesta, var sak har sin plats och det finns ingen anledning att bli optiktaliban...
 
Niklas, jag har en kille i åtanke. Ska kolla med honom. Men hoppas inte för mycket. Han är för rik för att behöva sälja nått.

Optiktaliban? :) Exif-data klarar jag mig utan. Men att inte ha optik över hela brännviddsomfånget som matchar sensorernas kvalitet är ju fel.

En raktecknande och svinskarp vidvinkel kan säkert många ha glädje av. Många inredningsfotografer tittar nu på Hasselblad och Mamiya för att få bättre optik.
 
froderberg skrev:
En raktecknande och svinskarp vidvinkel kan säkert många ha glädje av. Många inredningsfotografer tittar nu på Hasselblad och Mamiya för att få bättre optik.
Tyvärr är inte CZ21 alldeles raktecknande, det finns de som är bättre korrigerade, enligt de tester jag läst. Den lär också vara lite flare-känslig - även solen har fläckar.
froderberg skrev:
Niklas, jag har en kille i åtanke. Ska kolla med honom. Men hoppas inte för mycket. Han är för rik för att behöva sälja nått.
Håller tummarna, lovar att inte glömma aftonbönen ikväll! ;-)
 

Bilagor

  • 050918_085618_skane_fs.jpg
    050918_085618_skane_fs.jpg
    46.2 KB · Visningar: 233
froderberg skrev:
En raktecknande och svinskarp vidvinkel kan säkert många ha glädje av. Många inredningsfotografer tittar nu på Hasselblad och Mamiya för att få bättre optik.
Förresten, jag har sett en Carl Zeiss 35/2.8 PC-Distagon (shift) till salu om någon av dem är intresserad. Ca 17.500 SEK och skicket beskrivs som "mint". Enligt de som fått möjlighet att testa är den bättre än Canon 24-TSE, Canon 45-TSE, Nikkor 35 PC och Schneider 28 PC. Maila mig via kontaktformuläret om intresse finns.
 
elmqvist skrev:
Här är en 100% utsnitt, vänsterdelen är i absoluta övre vändra hörnet och högra delen är i centrum.

Vist tappar man skärpan i hörnorna men skärpan i mitten är lysande.

En fråga från amatören till er som kan betydligt mer: hur bra kantskärpa kan man egentligen begära? I den aktuella bilden har väl fotografen fotograferat av en mur vinkelrätt från ett visst avstånd? Det innebär ju att avståndet till muren inte är lika långt i hela bilden - muren är närmare fotografen i centrum av bilden än i periferin. Nu är det ju inte fråga om största bländare, men i alla fall. Skillnaden kanske är marginell (och min fråga korkad?), men exakt lika skarp kan man väl inte förvänta sig?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.