Annons

Byte av systemkamera....

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Tja!
Jag undrar lite om er, alla ni som har bytt systemkamera antligen från Nikon till Canon, eller Canon till Nikon.

Vad gillade ni och vad ogillade med er gamla kamera, och vad gillar ni och ogillar med det nya kameran.

Nu vill jag gärna ha svar från er som är i den Proffsiga segmentet, så det gäller kameror i toppklass både i Canon och nikon.

//Alex

Ja, det tänkte jag berätta lite senare, men vad tusan, kan lika gärna skriva det nu... :p

Anledningen är att jag tycker inte färgerna blir bra i min Nikon. Jag kör med en Nikon D700, Nikon 24-70 och nikon 70-200 och jag tycker bilderna får en gul färgstick... kanske handhavandefel, vad vet jag, men jag har alltid tyckt av någon anledning att Canon har de där rena, fina färgerna och det är ju viktigt att de färgerna man ser ska vara korrekt återgivna, speciellt på ett bröllop...

NEF i NX2
Försökte mig även på egna profiler till kameran... men där har man en del kvar att lära sig...

Ja, det tänkte jag berätta lite senare, men vad tusan, kan lika gärna skriva det nu... :p

Anledningen är att jag tycker inte färgerna blir bra i min Nikon. Jag kör med en Nikon D700, Nikon 24-70 och nikon 70-200 och jag tycker bilderna får en gul färgstick... kanske handhavandefel, vad vet jag, men jag har alltid tyckt av någon anledning att Canon har de där rena, fina färgerna och det är ju viktigt att de färgerna man ser ska vara korrekt återgivna, speciellt på ett bröllop...

Då har jag ett par frågor:

Hur ställer du in vitbalansen?

Om du ställer vitbalansen i råfilsbehandlingen, vad använder du för referens?

Använder du kalibrerad utrustning när du bildbehandlar?

Vilket bildformat får du gulstick i? Är det kamerans jpeg, eller är det bilder som du har tagit fram från RAW?

Då har jag ett par frågor:

Hur ställer du in vitbalansen?

Vitbalansen brukar ibland ställas in med gråkort. Alternativt så rattar man på Kelvin tills man får något rätt i displayen.

Om du ställer vitbalansen i råfilsbehandlingen, vad använder du för referens?

Använder du kalibrerad utrustning när du bildbehandlar?

Ja, Eizo ColorEdge

Vilket bildformat får du gulstick i? Är det kamerans jpeg, eller är det bilder som du har tagit fram från RAW?

Gulsticket får man när man öppnar upp i NX2, det är ändå inställningar från kameran som läses in när man öppnar upp bilden...

Eftersom jag är en så hyvens kille så kan jag byta Ditt hus mot ett väl fungerande D90-hus ;)
Är det gulstick redan i kamerans förhandsgranskning eller blir det i datorn?
Hade färgproblem med mitt eländiga Windows 7! Det blev olika färgprofiler beroende på vilket program jag använde :(

Det där med olika färgprofiler med olika pogram är egentligen bara bra för som ex windows egen bildvisningsprogram visar helt fel. Det kan man ställa i Windows.

Men nä, D90:an får du nog behålla.... för långsam.. haha
Hade gärna velat ha Mark 4:an istället. ;)

Men jag är mest irriterad över färgerna i Nikons kamera. Färgerna är inte helt 100% realistiska... får kanske ta och sätta mig ner nån dag och verkligen gå in på djupet i kameran...

Jo, den där sidan känner jag redan till, har läst på mycket angående vitbalansen... men något sådär extra klok blir man såklart inte.. :p

Men det där gulsticksproblemet upplever jag mestadels i porträttfotografering....

Iallafall... det var inte detta som var tanken med tråden... jag vill mestadels veta om positiva/negativa saker vid systembytet... ;)

NEF i NX2
Försökte mig även på egna profiler till kameran... men där har man en del kvar att lära sig...

Bryt ner detta problem i ett par delar. Är det alla färger som påverkas eller är det bara vissa som blir för gula? Om alla färger, inklusive grå toner, har ett färgstick har du fel vitbalans. Eftersom du fotograferar i råformat är det en enkel justering av vitbalansen mot kallare färger du ska göra. Det är ju en av de viktigaste orsakerna till att använda råformat. Du kan i efterhand avgöra hur bilden ska balanseras för att du ska få exakt den färgåtergivning du vill ha.

Om det bara är vissa färger som blir för gula, då har du ett problem med din färgprofil och då lönar det si att göra en ny profil till kameran. Men som de flesta program idag bara kan göra profiler som fungerar i CameraRaw/Lightroom måste du då använda dessa program.

Stefan

Nikons färgbalans har så länge jag minns varit gulare än Canons, men det skall ju gå att ställa in en permanent justering av vitbalans åt det blå hållet för auto WB och de andra vitbalanslägena permanent om man så vill och då skall det problemet vara löst.

Varför jag bytte kamerasystem: Jag tappade min helförsäkrade Nikon i asfalten så den blev riktigt mosad. Istället för att bara ge mig ett nytt kamerahus som jag bara kunde fotografera vidare med så försökte verkstaden reparera 3 ggr och den fungerar fortfarande inte fullt ut. Om man skött detta på ett snyggt sätt hade jag sannolikt varit kvar med Nikon som huvud-system. Sedan bidrog det att Canon just då introducerade DsMarkIII och Nikon då inte hade något motsvarande alternativ och att Canon's långa teleobjektiv verkade vara vassare, speciellt 800/5.6 som Nikon inte har någon motsvarighet till. Men efter detta har jag även använt D700 för dåliga ljusförhållanden, så något riktigt byte blev det inte, bara mera komplext. Färgbalansen har jag samma synpunkter på - Canon blir i standarden lite blåare.

Jag har visserligen inte bytt system men använder Canon och mycket "hud" fotografering. Jag tycker att Canon gärna drar iväg åt det röda hållet på hudtoner. Nu finns det ett perfekt hjälpmedel och det är QP Card 202 som bl.a. "The Suedell" är djupt inblandad i. Det finns en tråd
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131097
Visserligen väldigt lång men för mig har kortet inneburit att färgerna/tonerna i bilden har blivit renare och mer naturliga. Kanske en lösning för trådskaparen som upplever gulsticket?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar