Annons

Byte av 7D till D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

anddar

Medlem
Snabb fråga:
Gör jag bort mig/blir jag besviken om jag byter min Canon 7D mot Nikon D7000?

Längre bakgrunds"fakta":
Köpte en Nikon D3100 till min dotter i julklapp och blev själv så biten att jag i februari köpte mig en egen systemkamera. Tyvärr hade jag ju inte enda tanke på detta med objektiv och möjlighet att låna av varandra, utan köpte mig en Canon 7D, känns i dagsläget inte som ett särskilt smart drag av mig, hade antagligen otur när jag tänkte :). Min dotter börjar snegla efter ett macro nu och själv börjar jag bli sugen på att köpa ett normalobjektiv.

Tack på förhand för lite kloka synpunkter
 
Jag och min dotter började med att köpa en D5000 och ett 18-105. Därefter köpte vi ett makro och ett tele, tanken var då att vi hade detta tillsammans. Dert visade sig ganska snart att när vi var ute och fotograferade så var det en som hade kameran och en som ibland fick låna den med att "är du snart färdig" ;-). Köpte då en begagnad D80 som sedan byttes till D90 och det funkade väl fram till att vi skulle fotografera närbilder, då fick jag telet och hon makrot, du kan ju tänka dig hur det var när vi skulle fota fåglar :). Detta gör nu att vi tillsamman nu har 2st kit zoom, 3 makroobjektiv, 2 tele mm, dvs inget större bråk men mycke att bära (vem tror du bär :)))

Men jag kan hålla med om att det är praktiskt att ha samma system, så beoende på hur ni fotograferar tillsammans så är det klart att sträva efter samma. Jag har ju Nikon uppsättningen, men jag tror att du förlorar lite i AF hastighet och kanske lite i greppet att gå till D7000, men mest förlorar du på att Nikon inte har så mycket prisvärda zoomar i 70-400 området, där är Canon bättre.

Så det beror ju lite på hur mycket du förlorar i ett sådant byte, om det är värt att byta system eller om det kanske är billigare att köpa dubbla uppsättningar objektiv, du såg ju hur det gick för mig, det blev ändå dubbelt
 
Jag tror det beror lite på prisklassen på objektiven. Skall man bara ha en 50/1,8 spelar det inte stor roll. Dyrare objektiv blir det förstås bättre att ha samma system. Jag tror dock att ekonomiskt blir det billigare att hon byter till Canon - förslagsvis en beg 40D (finns beg för ca 3300:- på Scandinavian Photo och då finns garanti i några månader - en väldigt kompetent kamera som är väldigt prisvärd). Jo, för autofokus med 50/1,8 på D3100 krävs den nya AF-S varianten för 2000:- till Nikon för Canon kostar 50/1,8 bara 1000:-. Canons gamla 100/2,8 USM makro är likväl den billig - fast då begagnad för 3000:-. Prisfallet i kr räknat blir d u större om man säljer en dyrare kamera som 7D än en billigare och nyutkommen kamera som D3100.

Sedan är det ju en fråga om vilket system man föredrar.
 
Håller med Fredrik, men en 40D kan vara skrämmande stor i en flickas händer, men det är nog så att du tjänar att göra ett byte till en 550D eller 600D. Hör med Scandinavien Photo, de brukar kunna "hjälpa til" med att ta emot den gamla. Kanske har de också en begagnad Canon som ni kan ta över, de har 6mån garanti på sitt begagnade. Köper du den med ett extra makroobjektiv så kan ni nog få ett bra pris (själv fick jag 5% vid förra köpet). Titta på deras begagnade
 
Tack för snabba synpunkter. Bra att få lite andra infallsvinklar så man tänker till INNAN man rusar iväg och gör något "överilat". :)
 
Byt din kamera

Känns det inte lite kasst att byta din dotters present bara för att du tänkte lite för snabbt?

Jag skulle byta din Canon mot en Nikon. Visar det sig att ni behöver köpa dubbelt av allt så får det väl bli så, bättre att chansa på att inte behöva det än att definitivt behöva göra det.
 
Naturligtvis är det en fördel om ni använder samma system, tänk bara på att ni inte kan vara på två ställen samtidigt. Vissa objektiv behöver ni förmodligen ha dubbelt av, så den uppenbara vinsten (om det är tämligen enkla objektiv) kanske inte är så stor.

Vi förutsätter nu att du är nöjd med din Canon 7D, om du egentligen är lite missnöjd eller saknar något ställs saken i ett lite annat ljus.

Börja med att lista vilka egenskaper du uppskattar hos ditt nuvarande kamerahus, det kan vara både tekniska egenskaper så som autofokusfunktioner och snabbhet såväl som mer känslomässiga så som känslan att hålla i eller knapparnas placering. Lista på motsvarande sätt vilka egenskaper du ogillar hos ditt nuvarande kamerahus. Överkurs kan vara att tänka igenom vilka objektiv du skulle vilja ha inom en rimlig framtid och lista dessa.

Försök sedan jämföra Nikons D7000 med din lista för att se hur väl den överensstämmer med listorna, framför allt kläm på kameran i en fotoaffär. På pappret är Nikon D7000 en lysande kamera väl i klass med Canon 7D på många, men inte alla, punkter (det finns naturligtvis även punkter där D7000 å andra sidan är klart bättre än 7D).

Bestäm dig först därefter, att ta ifrån din dotter den kamera hon gillar tror jag inte är någon bra idé så det är du som får byta (om du bestämmer dig för att byta).

Det som Nikon D7000 kanske har fått mest kritik för är greppet (kameran ligger illa i handen för många) och det begränsade buffertminnet (kameran stakar sig när man tar väldigt många bilder i en serie). Många Nikonanvändare väntar därför på att uppföljaren till D300 (som kanske ligger närmare 7D i sina specifikationer) skall åtgärda dessa brister.
 
Sedan vill jag påpeka att 40D är en bättre kamera på alla sätt än 3100 f u sensorn. D v s snabbare AF, metallhus, glasprismasökare, mer direktåtkomliga inställningar. D3100 vinner över ISO 1600 på brus (om den kan fokusera i det ljuset), har bättre dynamiskt omfång, och överlag har Nikon bättre JPEG bildbehandling men skillnaden är inte stor.
 
Du kan ha rätt i det Fredrik, men jag är inte så säker på att det biter på en dotter (i alla fall inte min). Den är stor, klumpig, tung, dålig LCD skärm, live-view saknas väl, filminspelning lika så.

Nä, ska han ha en chans i en bytesförhandling så är det dottern som har övertag, så jag tror det är en ny 600D + ett makroobjektiv (kan kanske vara begagnat), mot sin D3100. Annars så är det nog 7D som åker.
 
Du kan ha rätt i det Fredrik, men jag är inte så säker på att det biter på en dotter (i alla fall inte min). Den är stor, klumpig, tung, dålig LCD skärm, live-view saknas väl, filminspelning lika så.

Nä, ska han ha en chans i en bytesförhandling så är det dottern som har övertag, så jag tror det är en ny 600D + ett makroobjektiv (kan kanske vara begagnat), mot sin D3100. Annars så är det nog 7D som åker.

Jepp, kamera utan filmning är inget alternativ för min kära dotter. Den används i stort sett varje dag för små enkla filmklipp som hon lägger upp på sin blogg, kameran är good enough för ändamålet och hon vill inte krångla med separat videokamera
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.