Annons

Byta utrustning!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Niclasfoto skrev:
***FINNS denna kamera:
Mätsökarkamera med AV,modus. Manuell frammatning + motodrift + traditionell manuell focus (behöver ej AF),,?

Är det närmaste Hexar RF kanske??
QUOTE]

Det är det nog...

RF verkar vara förbaskat fin & har fått mycket bra kritik på nätet, påstås faktiskt vara pålitligare än Leica M (enligt vissa som använder båda). Sök på google, finns mycket om den på amerikanska sighter.

Här har du en digital mätsökare, rena drömmen (på papperet åtminstone) men förmodligen för dyr...

Ser ut att vara en finfin kamera,, som sagt sääkert dyr,,

Ja, Hexar RF låter intressant!
http://www.cameraquest.com/konicam.htm

Mvh Niclas,

Ps, Ångrar nuuuu att jag inte köpte den RF+ 35mm som gick för 6000,-sek prick på Tradera.com!!:-/)

Niclasfoto skrev:
Ser ut att vara en finfin kamera,, som sagt sääkert dyr,,

Ja, Hexar RF låter intressant!

Mvh Niclas,

Ps, Ångrar nuuuu att jag inte köpte den RF+ 35mm som gick för 6000,-sek prick på Tradera.com!!:-/)

Låter som att du är på jakt efter en Mätsökarkamera. Jag skulle titta efter gamla Leica M6:an den utan TTL . De börjar bli rätt prisvärda nu. Inget slår Leican i långa loppet!
Dessutom får du troligen tillbaks pengarna när du säljer den.
/Magnus som använder M6 TTL

kling skrev:
Låter som att du är på jakt efter en Mätsökarkamera. Jag skulle titta efter gamla Leica M6:an den utan TTL . De börjar bli rätt prisvärda nu. Inget slår Leican i långa loppet!
Dessutom får du troligen tillbaks pengarna när du säljer den.
/Magnus som använder M6 TTL

Visst är leican som du nämner fin och det är ju den jag länge tittat på,,,
Men jag har ett konkret behov av AV,modus,, visst använder jag också manuellt idag men tycker inte att det är tillräckligt smidigt,, Frammatningen av filmen får också vara automatisk men är inget krav.. Just nu verkar en RF vara rätt...

MEN jag känner mig inte säker så det blir att fundera lite till,,

mvh Niclas.

Äntligen första känningen av riktigt stooor fisk:)!!

Jaha, då har jag genomfört min första "riktiga mätsökarkänning:)"

Den minsta Expertbutiken här i stan (Ö-sund) hade faktiskt en hylldammig HEXAR RF + 50mm 2,0!

En heeelt otroligt genombyggd kamera som jag väljer framför Contax G2, eftersom den har "riktig manuell focusering"!!

Härligt tät byggd och har en härlig tyngd i handen, säkert inte bättre än G2 men perfekt för mig!!

Känns som heelt rätt just nu, men jag andrahandsvärdet är inte så bra om man köper nytt så det blir att söka upp dem få som finns på begmarknaden:-(

Mvh Niclas.

Kul Niclas!

Hexar RF är ju en riktig mätsökare, Contaxen är fin på sitt sätt men är ett helt annat concept.

Ska man säga nåt negativt om Contaxen så är det att sökaren är dålig jämfört med M6 & RF, den där närvarokänslan man får när man tittar in i en bra mätsökare existerar inte i G2:s zoomsökare.

Det har skrivits en del om detta med att titta in i en mätsökare, man kommer på nåt sätt närmare motivet (större närvarokänsla alltså) jämfört med en spegelreflex. I G2:s fall så har man noll av den känslan... Kanske låter lite kryptiskt men jag kan skriva under på att så är fallet!

Lycka till!

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Kul Niclas!

Hexar RF är ju en riktig mätsökare, Contaxen är fin på sitt sätt men är ett helt annat concept.

Ska man säga nåt negativt om Contaxen så är det att sökaren är dålig jämfört med M6 & RF, den där närvarokänslan man får när man tittar in i en bra mätsökare existerar inte i G2:s zoomsökare.

Det har skrivits en del om detta med att titta in i en mätsökare, man kommer på nåt sätt närmare motivet jämfört med en spegelreflex. Kanske låter lite kryptiskt men jag kan skriva under på att så är fallet!

Lycka till!

Precis så jag känner!!

Jag hade med mig min Hexar i butiken och visst har dem fantastiska sökare! Men den 50mm som satt på skymde nedre högra hörnet i sökaren,, pyttelite irriterande men eftersom ramen för 50mm i sökaren inte blev berörd så spelar ju det inte så stor roll..

Känns skönt att börja reda ut alla frågor om olika modeller jämfört med varandra.
Nu skall jag bara känna på en helt manuell Leica när jag får chans,, men det känns som att när man uppskattar framdriften och AV,modus så är valet nääästan gjort:)

Tack för tips!
Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
men eftersom ramen för 50mm i sökaren inte blev berörd så spelar ju det inte så stor roll..

Nä då spelar det ju ingen som helst roll.

Jag hade en 135:a till min gamla Kodak Retina IIIS som skymde nästan halva sökaren, dock inte ramen som var ganska så liten...

OBS. Kolla in länken & kika på inmatningsratten under objektivfattningen. Med den ställer man bländaren, & Canon som skryter om att dom var först med inmatningsratt på 80-talet. Denna modell är från -58! Min var från -61...

.Z. skrev:
Nä då spelar det ju ingen som helst roll.

Jag hade en 135:a till min gamla Kodak Retina IIIS som skymde nästan halva sökaren, dock inte ramen som var ganska så liten...

OBS. Kolla in länken & kika på inmatningsratten under objektivfattningen. Med den ställer man bländaren, & Canon som skryter om att dom var först med inmatningsratt på 80-talet. Denna modell är från -61!

Oj va chrome där var:),, nu sover jag gott inatt:)!

Känns bra att jag nu kännt på en som passar mig bra,, det skall bli en livstidsinvestering hoppas jag! Hör av dig om du vet om ngn begagnad vetja:)!

Mvh Niclas.

Jag kom över en Konica Hexar (ej RF) till ett rimligt pris för inte så länge sedan och måste säga att jag är helt såld på kameran. Min Nikon känns som en stor, klumpig, ful och ylande best i jämförelse.

Dock, autofokus, zoomobjektiv, matrix-mätning osv (och inte minst blixtsystemet) är ju rätt behändigt emellanåt.

Synd att man inte har råd med både och ....

mätsökare!

jag har faktiskt ungefär samma problem

Har tänkt på en mätsökare för den skulle va jävligt smigig att ha med hela tiden och man kunde fota lite mer "vågat" då den inte e lika stor som en typ f4 t.ex.

...men till saken kan någon rekomendera en bra mätsökare kraven är inte så himla dyr behöver inte ha auto focus, helst automatisk filmframmatning.

Läs igenom denna tråd, jag tror att vi avhandlat de flesta...

Om du vill ha en mätsökare med motor så ligger ju Konica Hexar RF nära till hands, lite dyr ny men det går ju att kolla på beg. Vet dock inte hur stor tillgången på begagnat är?

.Z. skrev:
Läs igenom denna tråd, jag tror att vi avhandlat de flesta...

Om du vill ha en mätsökare med motor så ligger ju Konica Hexar RF nära till hands, lite dyr ny men det går ju att kolla på beg. Vet dock inte hur stor tillgången på begagnat är?

Jag letar precis europa runt efter en Hexar men det ser tunnt ut, i alla fall till beg priser..

Den som söker den f,,,:)

Mvh Niclas.
Ps, Tack för råd och tips under tråden!

ÄNTLigen hemma;-)!

Nu har jag äntligen hittat, spekulerat, avancerat och slagit till på en *NY*/beg Konica Hexar RF!

Den ligger bredvid PC,n och nu finns det inga ursäkter längre:) Så----->>> imorgon blir det fota av, efter skolan:)

En minst sagt förtroendeingivande kamera som är busenkel med allt perfekt placerat. Lite dumt dock att inte inte bländarvalet syns i sökaren men det är ett litet minus som blir mindre när allt annat är så bra!

Köpte privat på Blocket.se med Payson.se som mellanhand. Fungerade perfekt!

Mvh Niclas.

Re: ÄNTLigen hemma;-)!

Niclasfoto skrev:
Nu har jag äntligen hittat, spekulerat, avancerat och slagit till på en *NY*/beg Konica Hexar RF!

Den ligger bredvid PC,n och nu finns det inga ursäkter längre:) Så----->>> imorgon blir det fota av, efter skolan:)

En minst sagt förtroendeingivande kamera som är busenkel med allt perfekt placerat. Lite dumt dock att inte inte bländarvalet syns i sökaren men det är ett litet minus som blir mindre när allt annat är så bra!

Köpte privat på Blocket.se med Payson.se som mellanhand. Fungerade perfekt!

Mvh Niclas.

Gratulerar till kameraköpet! Då får vi väl snart se en massa bilder här på fotosidan...
Mvh Magnus

Första testrullen redan f,kallad med imponerande resultat i alla fall tekniskt, testrullen är väl inget man estetiskt skryter av:)

Ett par bra bilder blev det kanske,,, Jag testade också närgränsen och öppenbländare på en kartbild,, skärpan låg perfekt i rätt läge!
Vid f4 är det skarpt hörn till hörn.

Jag kan lova att denna 50mm slår allt annat jag testat i den brännvidden!

Känner mig redan van vid hanteringen, efter EN rulle, tummen upp för enkelhet och perfekt placering av reglage!

Skulle gärna lägga upp en testbild MEn jag har just nu ingen scanner vid pc,n:)/

"Analog dialog" skall det vara:)!!!

Mvh Niclas.

Hittade den här bilden på en Hexar jubileumsmodel. Är den läcker eller vad!?

Bilagor

• hexar_jubi.jpg
    hexar_jubi.jpg
    43.9 KB · Visningar: 112
Ja, det där är en riktig goding;)!

Men kanske är just Den snäppet för fin för att användas;)

Mvh Niclas, som diggar Hexar;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar