Annons

Byta utrustning!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Aramis skrev:
Bessa? Låter som ett hundnamn. Var kan man se en sånn? Varför skulle den vara ett bättre alternativ än Contax G2? Har den AF?

Voigtländer Bessa. Voigtländer är en gammal kameratillverkare som japanska Cosina köpte namnet av, faktiskt världens äldsta kvarvarande kameranamn!

Cosina började för några år sedan att tillverka mätsökarkameror (ingen AF) samt optik under detta namn, de första modellerna som släpptes var ganska så plastiga & kvaliten låg ljusår efter Leica. Idag så finns R2 (samt kanske fler, har inte hängt med) som håller en förvånansvärt hög klass & har fin känsla.

Du kan kika på R2 samt övriga modeller här samt köpa dem här.

Aramis skrev:
Varför skulle den vara ett bättre alternativ än Contax G2? Har den AF?

Det är fel att säga bättre, ett annorlunda & billigare alternativ är riktigare.

G2 är elektronisk, har zoomsökare, AF, samt automatik (om man vill).

R2 Är en manuell, mekanisk mätsökarkamera typ Leica M6.

Värt att tänka på är att en ny R2 kostar ~3500 i usa, men ~8-9000 i sverige. Var nere och klämde på en i en butik här i stan, de skulle ha 8700 för bara huset. Det är mer än jag vad betalade för en ny R2 + 35/1.7 + moms och tull från usa... :)

Biber skrev:
Värt att tänka på är att en ny R2 kostar ~3500 i usa, men ~8-9000 i sverige. Var nere och klämde på en i en butik här i stan, de skulle ha 8700 för bara huset. Det är mer än jag vad betalade för en ny R2 + 35/1.7 + moms och tull från usa... :)

ÅÅÅ vad du lockar mig...

Har du jämfört den med M6, för & nackdelar? (förutom prisskillnad förstås)

Bessa'n var ruskigt läcker i olivgrön. Men jag är nu en envis anhängare till AF. Såg denna annonsen: "Contax G2, inkl. Carl Zeiss 28mm f2.8, 45 mm f2.0 og 90 mm f2.8 med TLA200 Flash og modlysblænder til alle tre optik. Inklusiv Titanium kuffert. Hele sættet sælges samlet. Meget flot!!" för 13200 Dkr.

Jag hade en manuel Minolta ett tag. Men jag tyckte att det var ett onödigt krångel med MF. Kan inte riktigt se någon fördelen med att bara ha MF vid rese- och friluftsfotografering.

När det gäller billiga Bessor och optik så måste jag bara rekomendera Robert White . Suveräna priser, ingen moms tillkommer, gryyymt snabb leverans, trevliga.

.Z. skrev:
ÅÅÅ vad du lockar mig...

Har du jämfört den med M6, för & nackdelar? (förutom prisskillnad förstås)
Jag hade tyvärr inte möjlighet att prova fippla med en M6 på riktigt innan jag bestämde mig, så jag kan inte säga vilken som känns bäst. Jag lekte lite med R2an på stan och då bestämde jag mig för att den kändes så bra att M6an kan inte kännas så mycket bättre att den motiverar prisskillnaden. :)

Annars var M-fattningen en avgörande faktor, om jag vill skaffa ett M-hus i framtiden kan jag använda samma optik till den, och jag kan köra Leicaobjektiv på R2an.

Sökaren i R2 är jättebra trots att jag har glasögon, det var också viktigt. Extremt ljusstark, det känns knappt som att titta genom en sökare.

Annars var priset väldigt viktigt, inte lätt att ha råd med en M6 som student. Hade jag haft råd med en M6 hade jag provat den på riktigt med innan jag köpte, men som det känns med R2an är det mycket tveksamt om M6 är så mycket bättre att den hade moriverat prisskillnaden, iaf i nypris.

Min R2 ser ut precis som på bilden jag postade btw, har den gröna med samma kromade objektiv. Färgen är läskigt cool. Liten extra bonus. :)

Aramis skrev:
Bessa'n var ruskigt läcker i olivgrön. Men jag är nu en envis anhängare till AF. Såg denna annonsen: "Contax G2, inkl. Carl Zeiss 28mm f2.8, 45 mm f2.0 og 90 mm f2.8 med TLA200 Flash og modlysblænder til alle tre optik. Inklusiv Titanium kuffert. Hele sættet sælges samlet. Meget flot!!" för 13200 Dkr.

Låter inte dumt, förbaskat fina kameror!

Aramis skrev:
Jag hade en manuel Minolta ett tag. Men jag tyckte att det var ett onödigt krångel med MF. Kan inte riktigt se någon fördelen med att bara ha MF vid rese- och friluftsfotografering.

Testa en högklassig mätsökare & se, mycket smidigt att ställa skärpan...

Biber skrev:
Jag lekte lite med R2an på stan och då bestämde jag mig för att den kändes så bra att M6an kan inte kännas så mycket bättre att den motiverar prisskillnaden. :)

Prisskillnaden är självfallet inte motiverad om man ser till nypriser.

Jag har på fotomässan i Jönköping för några år sedan snabbtestat dem mot varandra (M7 mot R2), tror att M7 kostade uppemot 30 000 & R2 strax under 8 000.

Helt klart fanns en skillnad i känsla men den var inte stor, M7:s sökare var bättre men ska sanningen fram så kan jag inte påminna mig om att det var några stora skillnader för övrigt, M7 har förstås tillgång till tidsautomatik.

En prisskillnad på över 20 000 känns dock lite saftigt!

Senast ändrad:
Hur upplever man sökaren i M6 jämfört med en Bessa R2?
Leican är ju som en dröm att kika genom,,,,

Sökaren är väääldigt viktig i mitt val!

Mvh Niclas.

Det var ett tag sen jag jämförde nu men jag tror att M7-sökaren hade mindre distorsion, R2:s sökare är bra men man ska ju tänka på att man får 3 stycken såna för samma pris som en M7:a! En beg. M6 är ju annars en möjlighet.

Det bästa är om du kan testa själv, jämför inte med Leican bara...

Jag jämför med den Hexar jag har (den första Konica Hexar,,) som har en otroligt fin sökare som ibland jämförs med Leica,, Även om det skilljer en del.

Lutar åt en Leica M6 med standard 50 1,4,,

Den står sin högt i piserna trots ny M7,modell...

Är 15000,- för en M6 i snyggt skick med 50 1,4 ett för högt pris,, eller är det ett ok/normalt pris?

Mvh niclas.

Niclasfoto skrev:
Jag jämför med den Hexar jag har (den första Konica Hexar,,) som har en otroligt fin sökare som ibland jämförs med Leica,, Även om det skilljer en del.

Har testat Hexar (bara i butik) & tror att R2 har bättre sökare, du får försöka ragga reda på en R2 & kika. Det är ju viktigare att sökaren är perfekt på R2 eftersom Hexar har AF.

Priset på M6:an hade för ett par år sedan varit ett fynd om den är fin, idag vet jag inte. Även dessa klassiker verkar lida lite av digitalhysterin...

Kolla upp med vad butiker tar & jämför.

Ja, ett litet smakprov på en R2 och M6 hade liksom satt standarden.

Jag har bara kikat och kännt på M6, har inte hanterat den alls och har aldrig sett en R2 mer än på bild.. Lite utprovning att företa mig antar jag.

Mvh Niclas.

En Leica undran,,,,

Skymmer en normal 50mm i sökaren eller ej?
Om det gör det, påverkar det fotograferingen?

Ngn som vet hur mycket som skiljer ljudmässigt mellan Contax G2 och Leica M6?

Mvh Niclas.

Kanske ngn under denna tråd som har svarte på denna fråga!??

Hur är focuseringen på en Contax G2,, jag förstår att den har AF men har den också en traditionell manuell fokusering om man vill det? Alltså en focusering på objektivet och inte den manuella typen med AF,inställningen.

Mvh Niclas, som är ivrig att få det svaret:)!

Niclasfoto skrev:
En Leica undran,,,,

Skymmer en normal 50mm i sökaren eller ej?
Om det gör det, påverkar det fotograferingen?

Nån annan får svara på huruvida den skymmer eller ej (den gör det förmodligen inte).

Om ett objektiv skymmer så påverkar det ej bilden, det enda det påverkar är att det kan vara lite irriterande att ha vänstra nedre hörnet skymt.

Jag har aldrig ägt Leica M men dock en Kodak Retina IIIS med 4 objektiv, mätsökarkonceptet är fullständigt underbart att arbeta med vid typ reportagefotografering. Kamerorna lämpar sig bäst för vidvinkel upp till kort tele, jag hade bl.a. en 135:a till min kodak men det fungerade inte bra då den inspeglade ramen blir alltför liten.

Leica finns dock med olika sökarförstoring beroende på vilka brännvidder man ska använda sig av, hoppas på att någon annan kan mer om det än mig. Nu har jag i alla fall flyttat upp tråden igen...

/Larsa

Senast ändrad:
Tack för svaret!

Hmmm, jo det verkar som att den skymmer lite,, minst sagt irriterande,, men det beror kanske på den individuella sökarförstoringen och aktuellt objektiv också,,,

Jag sitter och funderar på en G2 MEN har kommit fram till att den inte går att focusera på objektivet utan med den lilla ratten på sidan,, det känns inte bra efterosm jag söker en mätsökare med manuell focu på TRADitionellt vis,,,

Kanske skall jag se vidare på Hexar RF,, men den suger lika mycket som en beg Leica,,,

Leicas modeller och R2 känns mindre och mindre aktuellt eftersom jag önskar AV, modus,,, det finner jag i RF och G2,,,

***FINNS denna kamera:
Mätsökarkamera med AV,modus. Manuell frammatning + motodrift + traditionell manuell focus (behöver ej AF),,?

Är det närmaste Hexar RF kanske??

mvh niclas, som spekulerar för fulla gluggar:)

Niclasfoto skrev:
***FINNS denna kamera:
Mätsökarkamera med AV,modus. Manuell frammatning + motodrift + traditionell manuell focus (behöver ej AF),,?

Är det närmaste Hexar RF kanske??
QUOTE]

Det är det nog...

RF verkar vara förbaskat fin & har fått mycket bra kritik på nätet, påstås faktiskt vara pålitligare än Leica M (enligt vissa som använder båda). Sök på google, finns mycket om den på amerikanska sighter.

Här har du en digital mätsökare, rena drömmen (på papperet åtminstone) men förmodligen för dyr...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar