Annons

Byta utrustning!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Leica R8 är en rejäl sak. Ska du byta från en F4 för storlekens skulle så kan det ju inte gärna bli en modell som är obetydligt mindre (som tex F90. Ock en FM är ju ganska stor den med samt Leicas övriga R-modeller)

Metall ger en annan känsla men hur automatisk/manuell ska din kamera vara?

Själv har jag haft alla möjliga kameror (många Nikon) och hade en Leica M2. Trevligt att ställa in allt själv. Känna av ljuset med ett finger i vädret, kolla av för säkerhets skull med en lös mätare och sedan exponera. Dock tyckte jag att man missade snabbheten. Nu har jag (bla) en Contax G2:a som också är en härlig kvalitetskänsla i. Dessutom klarar den att fokusera bättre i mörker än min Canon EOS 1 N (med 80-200/2.8).

jazzanova skrev:
oj det kanske den är, har inte sett den irl. Men den ser ruskigt snygg ut tycker jag. Kanske en r5 6 el 7 då eller är M kamerorna bättre?

Läs mitt inlägg på förra sidan. Som jag skrev så kan man inte jämföra M-kamerorna (mätsökare) med R-kamerorna (SLR), ett helt annat koncept helt enkelt.

M-kamerorna är dock mindre...

jazzanova skrev:
Hur är Contaxen optiskt? Vem tillverkar optiken är det contax eller annan tillverkare?
Objektivkonstruktionerna är från Carl Zeiss, men tillverkas av Kyocera i Japan. Där görs också kameran.

Jag har tre G2-objektiv - 21, 35 och 90 mm - prestanda är fullt jämförbara med Leica-objektiven. Jag ser ingen skillnad på de bilder som jag tog med min tidigare Leica-utrustning och de jag tar med Contaxen.

I senaste foto fanns det en annans på en Contax G2 (svart) + 24 mm, 45mm,90mm + blixt(Tl200) Med motljusskydd för samtliga objektiv. Allt detta för 13 500 kr. (riktigt billigt enligt mig)

ThomasT skrev:
I senaste foto fanns det en annans på en Contax G2 (svart) + 24 mm, 45mm,90mm + blixt(Tl200) Med motljusskydd för samtliga objektiv. Allt detta för 13 500 kr. (riktigt billigt enligt mig)

Måste ju vara ett oerhört klipp! Fnnn va sugen ja blir!!!

jazzanova skrev:
Hur är Contaxen optiskt? Vem tillverkar optiken är det contax eller annan tillverkare?

Tänk dig en Porsche eller en Ferrari, flytta den bilden till kameravärlden Contax och Leica. Enligt mig är contax ett bättre alternativ då företaget inte har riktigt ,men nära, så stor kultstatus = lägre priser.
Sattsa på G2! bra kamera grym optik!

/johan il contaxfan :)

Jo contaxen verkar ruskigt bra, men jag vet inte varför jag bara e fast i Leica just för stunden (kan skifta snabbt). Såg att R4'orna var ganska billiga R5 aningen dyrare sedan e det ett stort steg till R6.2 och R8. Då kan man ju lägga mer på optik.

Nån som vet om R4 och/eller R5 är nått att ha eller??

Ush nu har jag sån himla besluts ångest, och saken är att jag ska åka till Thailand/Indonesien i 10v om 2 månader så jag har inte all tid i världen på mig.

Jag tycker att du verkar ganska så kluven Sebastian, du ville ha en mindre utrustning & då nämnde vi Leica M, Contax G2 mm.

Nu är du intresserad av Leica R?

Kan inte mycket om R modellerna du nämner men det är äldre modeller & du vinner inte speciellt mycket i storlek jämfört med det du har.

Haka inte upp dig på märken, vad vill du ha för typ av kamera, liten? Mätsökare? Spegelreflex? Mätsökarvariant med AF (dvs Contax G)? Glöm märkena & inrikta dig på vad du vill ha för typ av kamera istället, om du vill ha en liten spegelreflex så rekommenderar jag hellre en Nikon Fm3A, såååå mycket optik du kan köpa jämfört med om du köper en gammal Leica R som i mitt tycke inte är intressantare...

Larsa

Senast ändrad:
Ja jag e väldigt kluven. Jag har bara använt Nikon och Canon innan så manuella mätsökarkameror är en helt ny värld för mig.

Är verkligen R4/5 inte små?? Såg ut så på dom bilderna jag har sett, sama size som M6, R7.Men jag kan ha fel.

Det jag tänker på är ju också att jag ska kunna ha den hela livet. Även om det kanske inte blir så. Jag e en sådan person som kan ändra mig tvärt.

Optiken på Leica kamerorna är det jag fastnade för. Helst hade jag velat ha en liten Hasselbladare, men nån sådan finns ju inte änu. Så nu letar jag runt på massor med forum för att kunna bestämma mig. Men det verkar vara många som snöat in sig på en modell och prisar just den över alla andra. Så det bästa är igentligen att testa själv.

Kan ju fråga vad som skiljer sig på en mätsökarkamera mot en reflexkamera, förutom spegeln??

jazzanova skrev:
Är verkligen R4/5 inte små?? Såg ut så på dom bilderna jag har sett, sama size som M6, R7.Men jag kan ha fel.
??

Leta upp någon med en Minolta XD7, XD11 eller XD5 och be att få känna på kameran. Det är samma hus som Leica R4 och R5. Det som skiljer är objektivfattning och elektronik/mätning.
Eller ändå hellre, köp en XD7 och ett 58mm 1:1.2 sedan är det bara att ge sig ut och fota i befintligt ljus.

Ska du köpa en liten ny prisvärdig utrustning så ska du satsa på Bessa med Voightländer-optiken. Kamerahusen har fått lite kritik för att de är lite klena (hållbarheten) men de är billiga och optiken är i samma klass som Leica och Contax (över Canon, Nikon och Minolta alltså).

En spegelreflex är rejält mycket större. En mätsökarkameran har man tex under jackan med två objektiv i varje ficka. Något som känns betydligt sämre med en spegelreflexkamera.

Contax G2 har visst AF och tidsautomatik. Men har den bländarautomatik och/eller full automatik? Har dom någon zoom som går under 35mm?

Contax G2 är en läcker kamera, finns ju svart också för den allergiska,,

För mig så skulle det aldrig stå mellan en nätt systemare och mätsökare, de är alldeles för olika för att ställas bredvid varandra,, jag anser att dem kräver olika arbetssätt.

Jag hade personligen gått för en leica M6 + 50mm 1,4.

Det som är synd bara är att "fräcka olagliga folkens" vet vad som är värt att stjäla,,,

Mvh Niclas, som länge funderat över Leica men som ligger högt i pris jämfört med Contax G2,,

Inte ens Leica M6/7 & Contax G2 går ju att ställa bredvid varandra, alldeles för olika för det. Då är ju Bessa R2 mer lik M6...

R2:an är döfräck & rena fyndet!

.Z. skrev:
Inte ens Leica M6/7 & Contax G2 går ju att ställa bredvid varandra, alldeles för olika för det. Då är ju Bessa R2 mer lik M6...

R2:an är döfräck & rena fyndet!

Bessa? Låter som ett hundnamn. Var kan man se en sånn? Varför skulle den vara ett bättre alternativ än Contax G2? Har den AF?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar