Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta upp till spegelreflexkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

hultet

Ny medlem
Jag vill ha tips om bra spegelreflexkameror Pris med bra telezoom ca 10000 kr.
Viktigt för mig är en snabb autofokus då jag tar mycket på rörliga djur. Ett zoom som sträcker sig till minst 250 mm är också önskvärt. Har titta på canon eos 650. Är det ett bra val ? Eller rekommenderar ni någon annan ? Vilka objektiv är bäst ? Fungerar det lika bra med t ex Tamron som Canons egna ?
Anders

Viktigt för mig är en snabb autofokus då jag tar mycket på rörliga djur. Ett zoom som sträcker sig till minst 250 mm är också önskvärt. Har titta på canon eos 650. Är det ett bra val ? Eller rekommenderar ni någon annan ? Vilka objektiv är bäst ? Fungerar det lika bra med t ex Tamron som Canons egna ?
Anders

EOS 650 har nu ersatts med EOS 700D. Snarlika dock. Läs bland annat här vad som skiljer:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700d18135

Kan EOS 700D med 18-135 IS STM kanske vara vad du söker (motsvarar upp till 216mm)?
Finns även ett kitt där du får med den fina 40mm pancake:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700d18135_40
Landar på strax över 10 000 kr.

Skulle förorda originaloptiken. Speciellt STM-optiken från Canon som har en mjukare autofokus vid filmning...

Anders

Ska du fota i bra ljus så hade väl ett 70-200/4,0 L USM tillsammans med en begagnad 7d varit ett kanonpaket.

Det är lätt att hitta en beggad 7D för cirka 6000 kr. Ett beggat EF 70-200/4 L hittar du för cirka 4000.. Köp - det kan inte bli fel till dina behov.

Tack för tipset, men då jag tar en hel del på hundutställningar inomhus ( väldigt dåligt ljus ibland) så undrar jag om det funkar med en 7D.

Värst kräver värst

Tack för tipset, men då jag tar en hel del på hundutställningar inomhus ( väldigt dåligt ljus ibland) så undrar jag om det funkar med en 7D.

Värsta förhållanden kräver värsta kamera/optik! Tyvärr. Hundar inomhus är lika svårt som handboll eller tom svårare pga av sämre ljus. Egentligen behöver du en sportkamera som kostar skjortan.
Det gäller att hitta något att kompromissa med. I svagt ljus är en fullformatare i särklass bäst, men de kostar om du inte nöjer dig med en 5D eller lyfter budgeten till en beggad 5D mkII, 5D har långsam fokus som kräver mer av fotografen och ger fler suddiga bilder. 5D mkII är klart bättre, men dyrare (cirka 9000 beg.). 7D har snabbare fokus men lite sämre ISO-egenskaper.
En variant är att köpa en 7D plus ett EF100mmm 2,0 plus den klassiska "fotzoomen"- Det räcker rätt långt men du måste använda fötterna!

Har fotat med 450d och 100/2.0 på hundutställning inomhus. Och det funkar när hundarna står uppställda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar