De flesta nya kameror erbjuder betydligt bättre brusprestanda än den gamla 10mp sensorn i D3000. Likaså kan de flesta filma. Här är en fråga - 4K eller räcker HD?
Nästa poäng är att spegelreflexkameror (DSLR) som din D3000 är, även om de erbjuder filmning måste man då använda bakre TFT skärmen då det inte går att se i sökaren under filmning. Dessutom är autofokus i filmläge väldigt dålig f u i Canons kameror med dual pixelteknik (t ex 70D, 80D,7DII och tror jag 760D samt de nyaste fullformatskamerorna. Alla canonksmeror med mindre sensorer f u 80D har dock sämre sensorer på att lätta upp skuggor i efterhand än Nikon, Pentax, Sony.
Det låter inte som om du behöver snabb följande autofokus och i så fall kan spegellöst vara ett alternativ. Här finns Fuji, Panasonic, Olympus, Sony och Canon. Bara Canons dyra M5 har dock bra autofokus, alla andra är bättre på fokusering än Canon f u just M5. Fuji är dåliga på filmning f u de nya och dyra XPro2 och XT2. Jag skulle därför föreslå någon av de andra. Kan man klara sig med endast HD kan msn köpa en beg relativt ny modell billigt. T ex Panasonic GH3 kostar idag beg under 3000kr. Måste man ha 4k blir det lite dyrare och dp blir det nog en beg GH4 för under 6000kr eller G7 (tror jag). Annars får man köpa nytt. Tänk på att flertalet 4k kameror beskär bilden i 4K läget till skillnad från HD.
Är man inte rädd för att köpa ett sannolikt dött system är Samsung NX1 utmärkt med obeskuren 4K (dock en ovanlig codec H.265) för under 6000kr beg. Även NX500 erbjuder 4K men då beskuret (beg 3000kr).
De spegellösa är på gott och ont mindre än DSLR.