Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta upp sin kamera utvecklas

Produkter
(logga in för att koppla)

irisen1

Medlem
Hej, jag har en nikon d3000 och har haft den ett tag, det är min första systemkamera, tycker väldigt mycket om den. Men känner att det är dags att byta, då det känns som jag har vuxit ur den nyaste nybörjarstadiet. Jag har börjat bli mer kritisk i mina bilder och börjar störa mig väldigt mycket på när det blir brusigt osv på bilderna. Jag har börjat titta runt på nya kameror men skulle gärna ha lite tips på några bra kameror som skulle passa mig. Är också ute efter att den skall kunna filma. Hade varit jättesnällt om nån vill hjälpa till :)

De flesta nya kameror erbjuder betydligt bättre brusprestanda än den gamla 10mp sensorn i D3000. Likaså kan de flesta filma. Här är en fråga - 4K eller räcker HD?

Nästa poäng är att spegelreflexkameror (DSLR) som din D3000 är, även om de erbjuder filmning måste man då använda bakre TFT skärmen då det inte går att se i sökaren under filmning. Dessutom är autofokus i filmläge väldigt dålig f u i Canons kameror med dual pixelteknik (t ex 70D, 80D,7DII och tror jag 760D samt de nyaste fullformatskamerorna. Alla canonksmeror med mindre sensorer f u 80D har dock sämre sensorer på att lätta upp skuggor i efterhand än Nikon, Pentax, Sony.

Det låter inte som om du behöver snabb följande autofokus och i så fall kan spegellöst vara ett alternativ. Här finns Fuji, Panasonic, Olympus, Sony och Canon. Bara Canons dyra M5 har dock bra autofokus, alla andra är bättre på fokusering än Canon f u just M5. Fuji är dåliga på filmning f u de nya och dyra XPro2 och XT2. Jag skulle därför föreslå någon av de andra. Kan man klara sig med endast HD kan msn köpa en beg relativt ny modell billigt. T ex Panasonic GH3 kostar idag beg under 3000kr. Måste man ha 4k blir det lite dyrare och dp blir det nog en beg GH4 för under 6000kr eller G7 (tror jag). Annars får man köpa nytt. Tänk på att flertalet 4k kameror beskär bilden i 4K läget till skillnad från HD.

Är man inte rädd för att köpa ett sannolikt dött system är Samsung NX1 utmärkt med obeskuren 4K (dock en ovanlig codec H.265) för under 6000kr beg. Även NX500 erbjuder 4K men då beskuret (beg 3000kr).

De spegellösa är på gott och ont mindre än DSLR.

En nyare APS-C kamera med modernare sensor blir förstås bättre vad det gäller brus i svagt ljus, men ska du få rejäla förbättringar värda besväret behöver du gå upp i sensorstorlek. Kanske begagnad Nikon D600, Canon 6D eller kanske spegellösa Sony A7ii som är bättre att filma.

Det viktigaste är att få komma upp några steg till bättre fotografier, jag vill att man skall kunna filma med den men det är främst fotografering jag är ute efter

Vad är det mer konkret du tycker är dåligt med din nuvarande kamera. Att du är missnöjd med brusiga bilder tyder på att du ofta fotograferar i dåligt/svagt ljus. I så fall kanske det vore bättre att satsa på ljusstarkare objektiv. Vad har du för objektiv nu?

En nyare APS-C kamera med modernare sensor blir förstås bättre vad det gäller brus i svagt ljus, men ska du få rejäla förbättringar värda besväret behöver du gå upp i sensorstorlek. Kanske begagnad Nikon D600, Canon 6D eller kanske spegellösa Sony A7ii som är bättre att filma.

Mot en D3000 blir det rätt stor skillnad även med en modern APS-C-kamera. Vi pratar ändå om en i grunden över tio år gammal CCD-sensor. Sedan får man förstås ytterligare förbättringar med en småbildssensor. Lite beroende på så kan det dock vara en minst lika god idé att ta den mindre sensorn och ta sig en titt på objektiven istället. Det beror lite på vad man är ute efter.

Jag gissar att du vill fortsätta med Nikon och du säkert redan äger ett kitzoom objektiv till din Nikon d3000.

Jag skulle ta mig en titt på D7000 serien som tex D7100, D7200.
Men du vill säkert även ha ett ljusstarkt objektiv, tex Nikon 35 1.8 dx, Nikon 50 f1.8 G eller Nikon 85 1.8G. Då kan du fortsätta använda det objektiv du redan har på nya kameran.

Jag gissar att du vill fortsätta med Nikon och du säkert redan äger ett kitzoom objektiv till din Nikon d3000.

Jag skulle ta mig en titt på D7000 serien som tex D7100, D7200.
Men du vill säkert även ha ett ljusstarkt objektiv, tex Nikon 35 1.8 dx, Nikon 50 f1.8 G eller Nikon 85 1.8G. Då kan du fortsätta använda det objektiv du redan har på nya kameran.

Har tittat lite på nikon d5300 men är nikon d7100 bättre köp då? Och kan jag används mina objektiv jag redan har och bara köpa huset isåfall?

Jag skulle absolut välja en kamera i 7000 serien framför en i 5000. Inte för att bilderna i sig blir bättre utan för att du får bättre ergonomi och lättare att göra de inställningar man gärna vill göra när man utvecklas och lämnat det gamla auto-läget bakom sig. Jag bytte från D5100 till D7100 och 7200 och kände en stor förbättring. 5000 serien har dock en vinkelbar skärm som kan vara en fördel vid filmning men jag har faktiskt aldrig saknat den speciell mycket. D7200 är bara marginellt bättre än 7100 och då främst om man fotograferar fåglar eller sport då den är bättre på snabba bildserier. Sen är det som andra redan påpekat oftast en fördel att byta upp sig till bättre objektiv om man bara har kitzoomen som följde med kameran.

Har man bara kitzoomen är man inte bunden till ett system. Dessutom blir det svårt att avyttra en instegskamera utan kitobjektiv då prospektiva köpare i det segmentet knappast kommer köper ett löst hus (till skillnad från köpare av mer avancerade kameror). Nikon är bra, ingen tvekan om det, men systembunden lär ju inte TS vara.

Håller med helt.

Om man endast har ett medföljande kitobjektiv (speciellt till en billig enkel kamera) så är man knappast uppbunden (iaf rent praktiskt) i något speciellt ekosystem. Se det bara positivt som en frihet och möjlighet att se över samtliga system på marknaden som kan passa bäst.

Har tittat lite på nikon d5300 men är nikon d7100 bättre köp då? Och kan jag används mina objektiv jag redan har och bara köpa huset isåfall?

D7100 är helt klart den bättre kameran här. Den har bättre sökare, bättre reglage med mindre menyrotande som följd, bättre möjlighet att styra blixtar, bättre autofokus, möjlighet att använda äldre optik utan inbyggd fokusmotor vilket kan vara bra om du vill handla billigt begagnat. D5300 är dock enligt DXO aningen bättre än D7100 vad det gäller brus, men skillnaden är så liten, om du ens kan se den, att den knappast väger upp för övriga tillkortakommanden hos D5300.

Men som jag sagt tidigare ska fu få riktigt rejäla förbättringar behöver du gå upp i sensorstorlek.
Ser vi på lågljusprestanda så är d7100/d5300 är lite mer än dubbelt så bra som din d3000 och en fullformatare som d610 drygt fem gånger bättre.

https://www.dxomark.com/Cameras/Com...-Nikon-D7100-versus-Nikon-D3000___915_865_623

D7100 kom i februari 2013 och D7200 kom i mars 2015. Cyberphoto har kampanj så man kan väl anta att D7300 kommer om några månader och då sjunker ju säkert både ny och beg priser D7200. D7100 är säkert en bra kamera men ändå 4 år gammal fast du skulle köpa en ny.

Du har inte uppgett någon budget eller vilka objektiv du har.

D7100 kom i februari 2013 och D7200 kom i mars 2015. Cyberphoto har kampanj så man kan väl anta att D7300 kommer om några månader och då sjunker ju säkert både ny och beg priser D7200. D7100 är säkert en bra kamera men ändå 4 år gammal fast du skulle köpa en ny.

Du har inte uppgett någon budget eller vilka objektiv du har.

Jag tror inte någon D7300 kommer den närmaste tiden eftersom det redan kommit ut en modell över 7200 d.v.s. D500.

Det skiljer ca 2000 kr mellan 7100 och 7200 och jag som har båda kan säga att jag endast köpte 7200 för att kunna ta 15-20 RAW.-bilder i snabb följd. Lite nya finesser som wifi mm finns på 7200 men det är inget jag överhuvudtaget ens tänker testa. Det kan vara bra att googla på 7100 vs 7200 för att se om det finns någon skillnad som betyder något för en själv. Prisskillnaden räcker annars till en 35 mm eller 50 mm som båda finns med mycket bra prestanda och pris.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto