Annons

Byta upp mig från Nikon D3000 till..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jen90

Medlem
Hejsan!
Nu så har jag haft min Nikon D3000 i mer än 1år och har lite funderingar på att byta upp mig.
Visst får man bra bilder men de blir lätt brusiga, vilket inte är ovanligt på denna kamera.
Skulle vilja ha förslag på en kamera som jag kan byta upp mig till, skulle gärma vilja att man kan ta och filma, då jag skulle vilja prova på det också.

Tacksam för tips

Verkar mer som om du bör byta till ljusstarkare optik eftersom du upplever att du har mkt brus. Vad har du för optik idag? Men Nikon D5100 och D7000 är två bra kandidater om du vill ha bättre brusegenskaper. Om inte dessa duger är det FX hus som gäller, då är D700 ett mindre kostsamt alternativ (i detta fall bör du även ha objektiv ampassade för FX).

Eller skaffa en D90, då får en annan typ av kamera om tillåter att du är lite mer kreativ. D90 är funktionsmässigt ett steg upp från D5100, men att D5100 har en bättre sensor som man får väga +/-. Ett D90 hus kan du ju få ganska billigt, kanske kan du tänka dig den som begagnad också

När blir bilderna brusiga?

Blir de generellt brusiga? I så fall kolla så du inte kör med auto-iso.

Blir de för brusiga vid hög iso, kolla på andra objektiv, sen alternativt en ny kamera.

Håller med föregående talare. Kolla på dina gluggar och inställningar. Ta bort auto ISO. Jag upplever dock inte att det blir brus före 800 ISO på min D3000 och det från 800 upp till 1600 kan man redigera bort.

Ljuskänsliga gluggar med t.ex f/2.8 och nedåt. Det är oftast en grym uppgradering från kitobjektiven och du tar med dig gluggarna uppåt sedan när du byter hus. Bättre gluggar gör oftast mer än nytt hus beroende på vad man byter till och från.
Om du inte redan har så kan jag ju tipsa om Nikons fasta 50mm med f/1.8 eller rent av f/1,4 objektiv som är skarpa och ljuskänsliga.

Om du dock ska byta upp dig till något annat hus så skulle jag säga att det är lite av en kostnadsfråga. Har du gått om pengar så kör på D7000. Om du inte riktigt har det så skaffa D90.

Hoppas det var till någon hjälp :)

Lite mer info om vad du fotar och vad du har för objektiv idag, samt när du upplever att du får problem med brus vore bra.
Att veta ungefär hur mycket pengar du har tänkt lägga på en eventuell uppgradering hade åxå varit bra att veta. För det finns lite olika möjligheter.
Vill du ha bästa möjliga bildkvalitet för en överkomlig peng, men utan att byta till FX, med allt vad det innebär, med eventuellt ubyte av de objektiv du redan har osv så är väl D5100 den lämpligaste kandidaten, men även ett ljusstarkare objektiv kan kraftigt förbättra dina möjligheter, men är det foto på avstånd (teleobejktiv) det handlar om blir det snabbt väldigt dyrt med ljusstarka objektiv. Är det med en normalzoom du har "problem" så kan ett 35/1.8 vara ett trevligt tillskott i fotoväskan och har du dessutom råd så köp även en D5100... En ljusstarkare normalzoom kan såklart åxå vara ett alternativ, men kostar mer än ett 35/1.8 och man får inte lika bra ljusstyrka.
En D90 har NÄSTAN lika bra bildkvalitet och kostar ungefär lika mycket som en D5100, men är en kamera som är bättre handhavandemässigt, så den kan åxå vara ett alternativ.

Så, utan att veta mer:

D5100 (eller D90) + AF-S DX 35/1.8G

Enligt din sida kör du med ett Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR i nuläget.

D3000 och den gluggen borde inte behöva ge brusiga bilder även om objektivet säkert inte kan jämföras med de fasta gluggar som nämnts tidigare i tråden.

Jag har två jobbkameror. Den ena är en Canon 50D, den andra är en Nikon D3000. Olika arbetsplatser, olika budget ;)
Ang D3000: Har aldrig haft några besvär med brus. Nu har jag iofs ett extremt smalt arbetsfält med väldigt standardiserade bilder och fotar enbart med ringblixt och i manuellt läge så mina erfarenheter av kamerans "normala" funktioner är rätt begränsade...
Det jag tycker är trist med den kameran är att den är för liten för mina händer, att den är väldigt plastig och att det är meckigare att komma åt inställningar än på min privata Nikon D200.

Det här är smaksaker, det har helt klart fördelar med en liten och lätt kamera.

Mitt råd är att du först och främst kollar så att bruset inte beror på för högt ISO-tal eller att det handlar om vanlig hederlig skakoskärpa pga för lång slutartid.

Om du får ordning på brusnivån får du fundera på om du vill byta upp dig av någon annan anledning. Känner du för att byta får du fundera över vad du skall använda kameran till och i det läget kolla på vilken modell som passar bäst.
Skulle jag själv byta upp mig i dagsläget skulle jag nog satsa på en beggad D300s eftersom jag gillar Nikons semipro-linje, stabila och hållbara hus som tål en del fukt och smuts. Hade jag känt mig extra rik hade det blivit en D700.

Hoppas detta tillförde något.
/Henning

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto