Enligt din sida kör du med ett Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR i nuläget.
D3000 och den gluggen borde inte behöva ge brusiga bilder även om objektivet säkert inte kan jämföras med de fasta gluggar som nämnts tidigare i tråden.
Jag har två jobbkameror. Den ena är en Canon 50D, den andra är en Nikon D3000. Olika arbetsplatser, olika budget
Ang D3000: Har aldrig haft några besvär med brus. Nu har jag iofs ett extremt smalt arbetsfält med väldigt standardiserade bilder och fotar enbart med ringblixt och i manuellt läge så mina erfarenheter av kamerans "normala" funktioner är rätt begränsade...
Det jag tycker är trist med den kameran är att den är för liten för mina händer, att den är väldigt plastig och att det är meckigare att komma åt inställningar än på min privata Nikon D200.
Det här är smaksaker, det har helt klart fördelar med en liten och lätt kamera.
Mitt råd är att du först och främst kollar så att bruset inte beror på för högt ISO-tal eller att det handlar om vanlig hederlig skakoskärpa pga för lång slutartid.
Om du får ordning på brusnivån får du fundera på om du vill byta upp dig av någon annan anledning. Känner du för att byta får du fundera över vad du skall använda kameran till och i det läget kolla på vilken modell som passar bäst.
Skulle jag själv byta upp mig i dagsläget skulle jag nog satsa på en beggad D300s eftersom jag gillar Nikons semipro-linje, stabila och hållbara hus som tål en del fukt och smuts. Hade jag känt mig extra rik hade det blivit en D700.
Hoppas detta tillförde något.
/Henning