Annons

Byta mina två gluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Fråga mig inte varför....men helt plötsligt fick jag en idé...en idé som givetvis innebär att jag någonstans får betala pengar...som alltid.

Idén är att jag kanske skulle ta och byta mina två nuvarande gluggar, Tokina 19-35/3.5-4.5 vidvinkelzoomen samt Tamron 28-75/2.8 normalzoomen.

Är riktigt nöjd med Tamron zoomen förvisso, men det kan ju alltid bli bättre. Tokinan är helt ok, säkert bra för sitt pris...men jag vill ha mer...både mer vidvinkel och bättre kvalité.

Jag ska precis till å skaffa ett Canon EF 70-200/4L objektiv nu...så då är tele-ändan täckt.

Det jag nu funderar på att byta till under det är Canon 17-40/4 L USM vidvinkelzoom samt den fasta 50mm f1.8 gluggen. Köper jag dessa två från tyskland och säljer mina nuvarande två så bör mellanskillnaden gå på ungefär 3.000 kr.

Vad tror ni...kan det vara en bra idé, eller tappar jag kanske för mycket där i glappen? 40-50mm hoppet bör ju inte göra nått tycker jag, och 50-70 känns inte heller enormt. Och kvaliten på dessa två objektiv bör ju slå det jag har nu...iaf vidvinkelzoomen, sen sägs ju den fasta 50mm:aren vara ungefär lika skarp som min nuvarande Tamron på 50mm...men jag får ju mer ljusstyrka och så ändå.

Är jag på rätt spår...?
 
Det beror nog alldeles på hur du använder sakerna. Brännviddsglappen är nog inget problem i sig, men i vissa lägen kan det ändå bli struligt.
Det är när du fotar något där du behöver brännvidder mellan vidvinkel och lätt tele och det inte finns tid att byta objektiv utan att missa något. Tänker på en bröllposfest jag fotade på nyligen, hade inte velat vara utan mitt 24-70 då. 40 mm hade varit för kort och jag hade fått byta glugg stup i ett.
 
Sant. Men hittills har jag mest fotat sånt där jag iaf haft hyffsat bra koll på ungefär vad för brännvidd jag vill använda.

Kan ju eventuellt vara en bra start, det jag nämner, men att man senare byter ut 50mm gluggen alternativt kompletterar med en ok normalzoom just för de tillfälena, om jag senare upptäcker att jag behöver det.
 
Jag har själv inga problem med glappet mellan 40 och 70 på mina 17-40L och 70-200L, men det beror ju på vad du mest fotar, själv fotar jag mest natur och landskap så för mig är det inga problem. Jag skall också inhandla ett 35 f2.0 mest för att få ett ljusstarkt normalobjektiv som är bra för foto inomhus utan blixt, (men jag drömmer naturligtvis om 35 f1.4L). Så du har torskat på L-sjukan ser jag, välkommen till klubben :)
 
Haha...ja...och detta redan innan jag fått min 70-200/4L... =/

Hm, har räknat å räknat, och det ser ut att bli som jag trott, ca 3.000 kr i mellanskillnad om jag säljer mina två nuvarande, och köper de två jag tänkte från tyskland. Har nu även hittat en butik som har de två i lager.

Vad tror ni annars om vad jag kan ta för priser på mina nuvarande gluggar? Båda kommer säljas med UV-filter, som suttit på sen den sekund dom packades upp...alltså helt repfria objektiv (och helt fina filter). Inga skador någonstans, bara använda i ca tre månader. Tokinan kostar 2.100 exkl frakt ny, Tamronen 4.050 exkl frakt. Hade tänkt få ut ungefär 2.800 för Tamronen, och 1.500 för Tokinan...är det rimligt?
 
Du får väl kolla upp var dom kostar nya idag på det billigaste ställena, troligen Tyskland eller USA (om dom har världsgaranti) och lägga dig en bit under det priset, vad du gett för dom är ju ovesäntligt när du ska sälja dom, men det finns förstås många som inte har koll på priserna alls, speciellt nätpriser. Men jag tror nog du kan ta lite mer än du tänkt.
Lycka till.
 
Ett alternativ är behålla din Tamron (om det är ett bra ex) och satsa på ett mer vidvinkligt alternativ istället för 17-40, tex Canon 10-22 eller Tokina 12-24.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.