Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Vargsvans

Medlem
Jag har för närvarande ett Nikon D3000 kamerahus med ett antal olika objektiv. Nu funderar jag på att byta kamerahus då jag inte är riktigt nöjd med det nuvarande. Vill ha ett större skärpedjup i bilderna då jag främst fotograferar mycket natur. Vilket kamerahus i Nikons övriga sortiment bör jag då inhandla?

Jag har för närvarande ett Nikon D3000 kamerahus med ett antal olika objektiv. Nu funderar jag på att byta kamerahus då jag inte är riktigt nöjd med det nuvarande. Vill ha ett större skärpedjup i bilderna då jag främst fotograferar mycket natur. Vilket kamerahus i Nikons övriga sortiment bör jag då inhandla?

Större skärpedjup kräver ju bara en mindre bländare, vad är problemet? Får du för lång slutartid, även med max ISO-känslighet? Ett nyare hus kan ju visserligen ge dig ett bländarsteg, eller möjligen två extra, men inte så mycket mer.

Per.

Större skärpedjup får du nog inte med något annat DSLR hus från Nikon och definitivt inte med D700 eller D800 heller.
Enda sättet att få större skärpedjup med den här typen av kameror är att blända ner ordentligt.

Skriver som föregående skribent. Skärpedjup är en objektivfråga. Brännvidd och bländare.
Kamerahuset kan bara påverka upplösningen i detta ärende.

Större slärpedjup kräver ju bara en mindre bländare, vad är problemet? Får du för lång slutartid, även med max ISO-känslighet? Ett nyare hus kan ju visserligen ge dig ett bländarsteg, eller möjligen två extra, men inte så mycket mer.

Per.

Problemet är att jag haft detta kamerahus ett antal år nu och det börjar bli en aning slitet. När jag jämför foton som jag tog när det var nytt och nyss tagna foton så är det en uppenbar skillnad. Kanske skulle ha formulerat frågan annorlunda. Jag behöver helt enkelt ett nytt kamerahus som lämpar sig för de behov jag har. Främst då fotografering av natur med tonvikten lagd på fåglar och insekter.

Problemet är att jag haft detta kamerahus ett antal år nu och det börjar bli en aning slitet. När jag jämför foton som jag tog när det var nytt och nyss tagna foton så är det en uppenbar skillnad. Kanske skulle ha formulerat frågan annorlunda. Jag behöver helt enkelt ett nytt kamerahus som lämpar sig för de behov jag har. Främst då fotografering av natur med tonvikten lagd på fåglar och insekter.

Så det där med skärpedjupet är inte ett problem alltså? Du såg att vi högg genast! :)

Per.

OK, då börjar vi om. Vad är problemet med din nuvarande kamera? Att den åldrats och ger sämre bilder är litet svårt att acceptera, sådant brukar normalt inte hända. Vad exakt är du missnöjd med och hoppas att en ny kamera ska ge dig?

Vill du ha samma storlek på nya kameran eller en större?

Per.

OK, då börjar vi om. Vad är problemet med din nuvarande kamera? Att den åldrats och ger sämre bilder är litet svårt att acceptera, sådant brukar normalt inte hända. Vad exakt är du missnöjd med och hoppas att en ny kamera ska ge dig?

Smuts på sensorn? I så fall kan man lämna in den för en check&clean hos Nikon :)

Vill du ha samma storlek på nya kameran eller en större?

Per.

Oavsett vilket objektiv jag sätter på kamerahuset i dagsläget så blir bilderna inte riktigt bra, En viss oskärpa och kornighet kan upptäckas i bilden vid närmare granskning. Jag misstänker att orsaken är att kameran tidigt i våras blev ganska genomsur under ett störtregn.

Jag söker helt enkelt en kamera som är användarvänlig och som ger bästa resultat då jag fotar mycket djur och natur. Har varit mycket nöjd med D3000 hittills vad gäller funktionaliteten. Men när det kommer till det här med de digitala kamerorna så är det som sagt inte riktigt min värld än. Det tals ju mycket om upplösning och pixlar, fullformats kameror osv... Helt enkel vad rekommenderar ni mig för kamerahus som täcker mina behov.

För att få skärpedjup i landskapsbilder är det till att blända ner ordentligt och då får man troligen acceptera att använda stativ om man inte vill dra upp ISO ordentligt vilket sannolikt inte är önskvärt.

Om du är nöjd med handhavandet av din D3000 och den funktionsmässigt räcker för dina behov släppte Nikon nyligen en uppgardering i form av D3200 som fått bra kritik.

Vill du uppgradera borde Nikon komma med mer nyheter under året, bl.a. rykats det om en instegs FX kamera till "billigt" pris i form av D600 men även efterföljarna till D300s och D7000.

På begagnat marknaden borde det gå att hitta en D700 för en rimlig peng nu när D800 finns.

Tipsar om D300s hos Cyberfoto som dom nu har kampanjpris på. ett ganska stort kliv upp ikamerabyte från din D3000.
mvh jens

Tipsar om D300s hos Cyberfoto som dom nu har kampanjpris på. ett ganska stort kliv upp ikamerabyte från din D3000.
mvh jens

Såg också att Cyberfoto hade kampanj på detta kamerahus. Ovanstående inlägg föreslog också att D700 var ett bra val. Och efter att ha kollat på objektivguiden om mina (AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G, Tamron 70-300mm f/4-5.6 Tele-Macro LD Di och Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS HSM objektiv var lämpliga för någon av dessa kamerahus så fan jag att de passade bägge kameramodellerna. Så nu står jag som en åsna mellan två hötappar. ;) Någon med erfarenhet av bägge dessa kamerahus som har en åsikt om vilket kamerahus som passar bäst ihop med mina objektiv?

Då du är van med aps-c hus så blir det lättare att fortsätta med "samma" brännvid (D300S) men båda är fullgoda kamerahus! mvh jens

Ovanstående inlägg föreslog också att D700 var ett bra val. Och efter att ha kollat på objektivguiden om mina (AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G, Tamron 70-300mm f/4-5.6 Tele-Macro LD Di och Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS HSM objektiv var lämpliga för någon av dessa kamerahus så fan jag att de passade bägge kameramodellerna.
Det stämmer inte. Ditt 18-55 passar inte på D700, men däremot på både D300 och D3200. Dessutom på t ex D7000 och D90, som båda är alldeles utmärkta kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar