Annons

Byta från Eos 550D till ... ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonna

Aktiv medlem
Jag har nu en Canon 550D och funderar på att börja fylla spargrisen så jag kan uppdatera utrustningen.
Jag kommer TYVÄRR inte ha råd med en fullformat, men vill gärna ha tips på vilken Canon-modell som är bra nuförtiden. Det var väl iaf 8 år sen jag köpte huset jag har nu, så jag har dålig koll.
Jag fotar allt från porträtt till landskap, även om det blir mer porträtt och mer detalj/macro, så gott det går.
Jag kämpar med fokus och skärpa i nuläget och har fått höra att 550'n har just de problemen.
Kollar lite på 80D, även om det kommer ta ett tag för spargrisen att bli så pass full...
Någon som har ett bra tips? Vad bör jag tänka på? :)
 
Jag har helt nyligen gjort detsamma dvs bytt ut min 550d, och för mig blev det ett byte till en 77d, en av de modeller Magnus tipsar om.
Jag har inte upplevt några fokus- eller skärpeproblem med 550d som du skriver om, förutom att fokus vid liveview är väldigt långsam, utan för mig handlade bytet om att få en modern sensor med bättre dynamiskt omfång (bra vid landskap) och bättre hög-ISO-egenskaper (guld värt vid makrofoto), en vridbar skärm (också väldigt behändigt vid makro bl.a.), bättre AF via skärmen, trådlös uppkoppling mot smartphone och ett antal andra småfunktioner som saknades i mitt gamla kamerahus.

80d lockade mig också, men var lite för dyr. Den väger också tydligt mer än 77d (och 800d) och jag uppskattar personligen den låga vikten hos dessa sist nämnda modeller.

800d är i mångt och mycket samma kamera som 77d men saknar vissa reglage och funktioner. Dock kostar de i dagsläget ungefär lika mycket och då är 77d det självklara valet av de två.
 
Jättetack för länkarna! Det var ganska stor skillnad på sökarna! Ska ha det i åtanke.
 
Jag har helt nyligen gjort detsamma dvs bytt ut min 550d, och för mig blev det ett byte till en 77d, en av de modeller Magnus tipsar om.
Jag har inte upplevt några fokus- eller skärpeproblem med 550d som du skriver om, förutom att fokus vid liveview är väldigt långsam, utan för mig handlade bytet om att få en modern sensor med bättre dynamiskt omfång (bra vid landskap) och bättre hög-ISO-egenskaper (guld värt vid makrofoto), en vridbar skärm (också väldigt behändigt vid makro bl.a.), bättre AF via skärmen, trådlös uppkoppling mot smartphone och ett antal andra småfunktioner som saknades i mitt gamla kamerahus.

80d lockade mig också, men var lite för dyr. Den väger också tydligt mer än 77d (och 800d) och jag uppskattar personligen den låga vikten hos dessa sist nämnda modeller.

800d är i mångt och mycket samma kamera som 77d men saknar vissa reglage och funktioner. Dock kostar de i dagsläget ungefär lika mycket och då är 77d det självklara valet av de två.

Jättetack för input! 77D verkar ju helt klart vara ett alternativ. Som du säger så kostar 80D lite väl...samtidigt så kommer jag ju säkert ha kameran i 10 år framöver om jag känner mig rätt.
Mycket att tänka på! Jag gillar verkligen att de har trådlös uppkoppling och vridbar skärm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.